Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1310 ggr
badbrain
0

Marsvins päls borta

Vaknade imorse och skulle ta upp ett av mina marsvin, hon har jättelång fin päls. Men nu ser jag att pälsen är jättekort!!! 2-3 cm bara!!!

Fick hem 2 andra marsvin förra veckan, har inte sett att dom bråkat så mycket. Men dom är väldigt annorlunda, kan det vara så att dom bitit i hennes päls?? Hittar ingen päls i buren, men dom skinnysarna jag hämtade förra veckan äter ju verkligen allting. Pälsen ser ut som någon 5 åring klippt med en sax !!

Är väldigt orolig :/

hjälp???

imoon
0

Du har fått en pälsätare i buren! Det är alltså något av de andra marsvinen som gillar att leka frisör på sina vänner. Det är rätt så vanligt…

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Linnet
0

Händer här också lite då och då, lite trist för dom ser inte så kul ut när pälsen är avtuggad.

Fridaaaa
0

Förmodligen är en av dem nyapälsätare.
Finns dessvärre inget att göra åt sådan beteende.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

badbrain
0

Men nej vad jobbigt. Får nog dela upp buren i såfall. Tycker det är ganska läskigt att en av dom är pälsätare….

Verkligen all päls är uppäten :(

Linnet
0

Ofta så är det vid vissa tillfällen som dom tuggar päls, en av mina honor blev alltid tuggad när hon hade ungar, aldrig annars.

Lyan
0

Pälstugg kan bero på stress och då slutar de när de känner sig mer hemma. Det kan också bero på understimulans, ärftlighet och hormoner

badbrain
0

Har en fråga bara, när ett marsvin äter från någon annan päls. Är detta smärtsamt, skadligt för det ena marsvinet? Går det vilt till eller är det bara som dom sitter vanligt och äter och de inte bryr sig?

Lyan
0

#7 Är de hårömma så kan det göra ont men det är inte som att de sitter och sliter allt vad de orkar utan de käkar hår ungefär som de käkar hö. Jag har bara hört något enstaka pip när någon håröm stackare kommit ivägen