Frågor om hö
Även i somras var jag inne på marsvinsspekulationer, men jag lade ner planerna pga många olika anledningar.
Jag är höallergiker, men jag börjar fundera på om jag kanske ska strunta i allergin och skaffa marsvin ändå. Jag kan ju trotsallt förvara höet någon annanstans än i mitt rum, haha…
Men innan jag bestämmer mig för att fundera vidare i det hela så skulle jag vilja veta ungefär hur mycket hö ett par marsvin (2 stycken) äter på en månad? Handlar det om 5-6 kg eller 15-16 kg? Och vart köper ni då ert hö? Bonde, djuraffär? Har Granngården höbalar?
Marsvins burar, underlag, basföda och färskföda har jag koll på, då jag i hemlighet kikar denna sajt nästan varje dag, och faktiskt själv haft marsvin om än för ca 8 år sedan.
Så det är helt enkelt höfrågan jag funderar på. Vill veta hur mycket hö jag ska förvänta mig att bunkra upp i våran källare (väl förvarat såklart) och hur mycket jag kan räkna med att behöva fylla på varje dag och framförallt hur mycket jag kan förvänta mig att betala.
På blocket hittar man många bönder som säljer hö för 1-2 kr/kg, så det blir ju inte dyrt oavsett. Men det är ju bra att vara förberedd.
Tack på förhand!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Många här på mif brukar räkna på ungefär 0,5kg hö per marsvin och vecka verkar det som. Något jag tycker kan stämma här hemma också :-) Jag köper just nu hö från djuraffär men ska till en bonde imorn och köpa en liten bal på 10-15kg. Jag tror inte att de säljer höbalar på Granngården men kan inte säga säkert..
Okej, så det är såpass lite alltså? Jag hittade en bonde här som sålde 15-kilos balar, 2 kr/kg, och tänkte att det är ju ett rätt billigt pris, men kanske inte så kul om man ska släpa sig iväg och köpa det varenda månad. Blir det däremot bara runt 1 kg i veckan (+ eller -) för två marsvin så kanske en såpass stor bal räcker ett tag! Behändligt.
Ja, har man två marsvin räcker en sån bal länge. Du kanske redan har läst den, men här är iaf en bra artikel om hö: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d712e65b9cb46221d04478b-ho-som-ho?4d7123f7b9cb462141044e59-1 Såg precis att där står det också 0,5kg/marsvin och vecka, mer eller mindre.
#1 0,5 kg/vecka kan nog stämma men jag har en annan fundering. Ett marsvin ska äta 80% hö och 20% grönsaker. Det betyder att (men en höförbrukning på 500 gram och marsvin) ett marsvin ska äta cirka 125 gram grönsaker per vecka vilket blir inte mer än 18 gram grönsaker per dag. Kan detta stämma?
#4 Ungefär 5 gram paprika eller 12 gram broccoli täcker ju dagsbehovet av c-vitamin för att ta några exempel. Men sen tycker jag att man bör ge mer än så för att vara på den säkra sidan. Jag tror inte det är så noga att man ger dem exakt 80-20 utan jag ser det mest som en riktlinje för att komma ihåg att kosten i första hand ska bestå av hö. Om jag inte minns helt fel så diskuteras fakiskt detta i kommentarsfältet i artikeln jag länkade till ovan.
Här hemma i närheten där jag bor (Kungsgården) så säljer granngården höbalar. Jag köper mitt därifrån och tycker det är väldigt fint hö. Inga grova strån utan tunna, gröna väldoftande hö :)
De tar 60 kr för en bal, inte farligt dyrt tycker jag.
Angående allergin, är du bara allergisk mot hö? Marsvin ska ju ha tillgång till hö hela tiden så sätt en påse hö där du tänkt att ha marsvinen och se hur starkt du reagerar? Om du kan leva med det så kör på, men att skaffa marsvin och sedan komma fram till att det blir för jobbigt med allergin tar mycket mer på själen. Att behöva lämna sina gosisar menar jag. Så prova med det och jag håller tummarna för att det ska gå bra! :)
#7 Jo, jag hade chinchillor i några månader för inte länge sedan som också ska ha fri tillgång till hö, men då hade jag hela höpåsen öppen i mitt rum och det dammade en del (djuraffärshö) så jag klarade inte det. Eller ja, visst gick det, men lite täppt och nysig blev jag ju.
När jag red förr så kunde jag hålla på med höet hyfsat länge innan jag reagerade, så jag tror det beror på vilken kvalitet det är på höet. Om jag fyller på hö i en fodertunna varje/varannan dag och låter hösäcken stå i källaren, torrt förvarad såklart, så tror jag det ska gå bra. ^_^
Men ska inte skaffa marsvin än, så hinner förbereda mig och förkolla innan!
Okej, ja det är ju lite skillnad det där. Allergisk mot damm också eller är det bara damm? Min syster är astmatiker och allergisk mot både pälsdjur (speciellt gnagare), pollen och kvalster så fick göra oss av med våra grisar när vi var små :( Mycket sorgligt. Nu har jag marsvin hos min pojkvän ^^ hihi. När lillasyster hälsar på får hon ta massa allergimedecin och ha med sig lite utifall att ;) Hoppas det löser sig för dig iaf :)
#9 Jag är allergisk emot höet, så även om det inte dammar så känner jag ju av det, men slipper jag komma i kontakt med dammet under en längre tid (några sekunder för att lägga hö i buren funkar ju) så går det ändå bra liksom. Det är ungefär som min allergi till katt och hund, sålänge jag inte trycker näsan i pälsen så går det bra, haha.
Är också pälsdjursallergiker egentligen, men känner inte av några av mina djur just nu faktiskt, och när min syster hade marsvin som liten så gick det också ganska bra. Tyvärr var stackaren ensam så han lät hela tiden haha. I efterhand avskyr jag mig för att jag inte insåg hur dåligt han mådde. 
Okej, det var ju bra att du inte känner av dina djur iaf ^^ Det är sådant man inte tänker på när man är liten tyvärr. Man förlitar sig ofta på djuraffärer och då går det ofta snett. Det var till stor dels affärens/uppfödarens fel som inte informerade dig och kanske även dina föräldrars. Då det är dem som har huvudansvaret, men det är inte mycket att göra åt nu. Du ångrar ju dig och då är du ju faktiskt ingen ond människa ;) Hade du inte ångrat dig hade du nog behövt vara mer orolig ^^ Vi alla gör ju misstag och man är inte mer än människa