Hur var det nu med höet?
Alltså, jag har för mig matt jag läste för längesedan att marsvin inte ska/kan äta höet från ensilage. Har jag fel? För jag ringde till djuraffären och dom sa att de kan äta precis allt hö. Frågan är bara om dom vill äta det.
Jag har hittat en bonde som kan ge mig billigt hö, men jag vet inte riktgit om de ska/kan äta det som sagt.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Det stämmer att marsvin inte ska äta ensilage.
men varför? och jag trodde att allt hö var ensilage.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Ensilage och hö är helt olika saker.
Ensilage är väldigt fuktigt, och luktar mer, finns i rundbalar.
Hö är torrast.
Jag skulle inte ge mina marsvin ensilage, eftersom det är så fuktigt, luktar och innehåller med "syra" eller vad det heter.
Sedan finns det ju hösilage, mellanting mellan hö & ensilage.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, Tack Frida för svaret! Det var hjälpsamt. Men jag trodde att allt hö av enslige från början. Men då vet jag. Tack Igen !
#4 Vasegod :)
Om du söker på google brukar det komma upp massa bra om skillnaden mellan hö & ensilage mm :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hö jäser inte det är en torrvara visst så är det fuktigt från början då det slagits, men för att bli hö så torkas det först ute på vallen efter slagning, därefter vänder man det ett ex antal gånger, därefter så tas det till höloge för att eftertorkas, allt ensilage hötsilage och vanligt ensilage har mjölksyrabakterier i sig. Dvs höet är konserverat och jäst. När det gäller ensilage så förpackas det normalt i plast. Tror att det är detsamma för hösilaget som ensilaget men är inte 100 på det.
Så HÖ är inte lika med ensilage.

Att man inte ger marsvin silage beror nog mest på att dom packas i så stora balar.
Silaget bör förbrukas inom en vecka eller mindre om man har det svalt,på sommaren har det kortare hållbarhet.
Hö har en torrsubstans på ca 84% och silage på mellan ca 50-70%.
Skillanden på silage och ensilage är egentligen ingen utan det var när man började packa dom i plastbalar man gav det namnet hösilage.
Ensilage brukar packas i stor cisterner.
Tror att Silage är ett utländskt uttryck har aldrig hört någon använda det ( och har själv jobbat en tid inom jordbruk)