ilsken hona
Har en hona som är mycket mycket dominant, "fräser" åt andra marsvin och skrämmer dem så att de sitter i ett hörn och tjuter. Just nu bor hon med bara en till, sin dotter, och hon är mycket hård mot henne. Vad gör man med en sån tjej? Ska jag prova med andra honor? Har redan provat att ha henne med fyra andra marsvin, det blir likadant hela tiden. Tycker inte min lilltjej (dottern) ska behöva vara rädd och bli jagad =(
obs i famnen är mamma marsvin hur go som helst, det är bara mot andra marsvin hon är sån…
Har det blivit värre med tiden eller har hon alltid varit sådan ?
Tror äggstockscystor kan ge bitchigt beteende har jag för mig..
Skaffa kastrat till din flock ? Så tror jag hon kan lugna sig..

Hur stor bur har du? De bråkar mindre om du har en stor bur ju :)
men uscha vad tråkigt,du har ju en stor bur iaf,hoppas det löser sig till det bästa
hmm… nä hon har blivit så det senaste halvåret ungefär. Då måste jag nog kolla äggstockscystor, blev orolig nu =( Hon var jättefin mot bebisarna när de var små. Lite bossig mot sin vuxna kompis bara men inte så här.
buren är lagom för två men inte fler.
Min ena hona är så med. Hade henne i en stor bur på 180*78 . Med En anna liten hon bebis som var hennes egen. Men när ungen vart äldre så vart hon allt elakare. Och det spelar ingen roll vilken hona jag sätter henne med. Det kan vara en jätteunderlägsen hona. Men hon är fortfarande arg och dum. Så hon går ensam. Och jag tror faktiskt att hon mår bättre av det. Hon är socialare. Och har gått upp lite i vikt också. Den enda hon trivs att gå med är en utav hanarna jag har. Men dom kan ju inte gå ihop jämt. Så hon får gå ensam.
(ska vi se hur många som reagerar på det här)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#5 Är du endast ute efter att provocera? Klart det finns marsvin som har svårigheter med andra marsvin, även om jag personligen tror att det är otroligt ovanligt med marsvin som överhuvudtaget inte vill ha kompisar. Har du veterinärkollat honan? Provat med kastrat?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
6 Nej det är jag inte. Absolut inte. Men jag har upptäckt en del otrevligheter här inne på senaste tiden som jag inte tänker ta upp här. Så jag trodde att jag skulle bli påhoppad.
Ja, jag har provat med kastrat och det fungerar inte alls. Har också provat med olika hanar och honor och det fungerar bara med en av hanarna. Och han är n'ästan 6 år så jag vågar inte kastrera honom. Och ja, jag var hos vetten för två veckor sedan och gjorde den årliga kollen på henne. Och hon är helt frisk. hon hittade inget fel alls. Hon var aningen torr om tassarna men annars var det inget.
Jag har försökt med allt jag kan komma på. Och ingenting fungerar. Men om du har ett förslag som jag inte har testat så gör jag det gärna.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#7 Då är jag med, jag hoppas att du slipper bli påhoppad. Men en erfarenhet jag har av sajten är att det ofta är provocerande när folk antar just det att medlemmar här inne ska bli otrevliga. :)
Har du provat med en kompis som är stabil, "tar ingen skit"? Nästan åt det dominanta hållet, fast stabil i det här fallet innebär att marsvinet inte ska testa gränser hela tiden. Jag har upplevt att lite mesigare marsvin som blir hunsade och låter sig bli det, provocerar det "elaka" marsvinet. En burkompis som står upp för sig själv och inte tar emot en massa mobbing brukar kunna lösa det. Eventuellt blir det lite bråk liknande vad hanar kan hålla på med, men det kan vara värt det om det blir lugnt sedan.
Men funkar det inte, så är väl huvudsaken att honan kan nosa och prata med andra marsvin genom galler :)
Ursäkta off topic, ts. Hoppas det är okej, kan ju eventuellt vara relevant för dig också :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
8 Ja men precis. Ibland känns det lite som att man inte vågar skriva vissa saker för att en del blir så arga. Känns det som.
Ja, jag har provat "stabila" marsvin. Men hon ger sig på dom också. Och då blir det rentav slagsmål. Ja hon står i en bur bevid några av de andra och visst kan hon gå dit och snacka med dem ibland. Men om de kommer fram för att snacka tillbaka så fräser hon åt dem och börjar hacka tänder. Jag vet inte om det är något som har hänt innan jag hade henne eller så. vMen när jag köpte henne så köpte jag henne med hanen som hon går ihop med. Men det fungerar verkligen inte med honor. det är lite tråkigt och så. Men det känns som att hon helst vill vara ensam. Och då låter jag nog henne vara det. =)
Ja jag ber också om ursäkt Ts. Men som Hon skrev här ovanför. Jag tror att det kan vara relevant för dig med =)
Jag är inne på samma linje som #8.
Hon är ostabil och osäker som ledare och behöver vara under någon annan.
Men det krävs en stark hona för att klara av en sådan ostabil hona. Hon måste vara konsekvent, rättvis och alert för att hålla henne under sig. Det blir katastrof om den ostabila lyckas sätta sig över ledarhonan, då blir hela flocken ostabil.
Jag har två sådana ostabila honor och deras flockledare får hålla koll för att de inte ska ställa till med något. Dom hålls efter i flockarna (de går i var sin flock) annars ger de sig på de andra flockmedlemmarna pga osäkerhet.
Men de mår väldigt bra när de får en ledare som de kan lita på. Då slappnar de av, även om de som sagt behöver en tillsägelse då och då.
Men det beror ju på om man har många marsvin så det finns möjlighet till att fixa detta. Det är kanske inte alltid så enkelt för alla.
Men har man möjlighet så fungerar det bra när de väl möter sin överman eller kvinna i det här fallet
#4 även om hon fått det, brukar de flesta marsvin leva länge med det. Så du behöver nog inte vara orolig för henne eller söka veterinär vård för det :)
Har haft två såna riktigt bitchiga honor. Men båda har jag lyckats få gå ihop med en superlugn, snäll men dominant hona. Kallades också " mamma" Bianca :) Hon var sån, mamma till alla o höll ihop stora flockar själv. Men det gick inte att ha bitcharna ihop ändå. En pensionerad kastrerad stor lugn avelshane fixade dock den biten och jag kunde äntligen ha min golvflock. Så klart dem finns, utan att det är något fysiskt fel på dem, men har en hona ändrat beteende ganska nyligen bör man nog kolla upp det då cystor är tyvärr inte allt för ovanligt
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
tack för alla svar =) Funderar på att skaffa någon som kan "sätta sig över" henne, problemet är dock buren som är för liten. 105x80. Om jag får plats ska jag bygga ut den. de ska ju kunna må bra såklart, och det gör dom nog inte nu.
MEN… kom på en grej till… om nu lilla "bitchen" får sig en "överkvinna", kommer hon inte fortsätta mobba dottern, som då blir lägst?
Kan hända att hon fortfarande är en mobbade, skaffar du en ännu bitchigare hona kommer ju fortfarande dottern få ta stryk av den, så den bästa lösningen är nog en hankastrat i ditt fall. Och det är svårt att få två bitchar att gå ihop, kan vara omöjligt så tror inte på den iden. En sak om han redan har två bitchar å försöker men att köpa en ny för att sedan upptäcka att det inte går, så sitter man där med två st… Det du kan göra om du inte vill skaffa fler är ju att göra buren större, så de verkligen får egen yta och sätt in två matskedar, vattenfallet, hus och alltid två högar med hö… Det kanske hjälper Lycka till
matskedar och vattenfallet? skrev du med iphone? ;)
Jag skulle gärna ha fler men går inte i nuläget, får bygga ut buren.
Haha!!! Aa med ipaddan ;) ska ju stå matskålar och vattenflaskor ;)
haha ja jag funderade ett tag om "vattenfall" var nån suverän marsvinsgrej som jag missat ;)
Vad är det som gör att det kan funka med en kastrerad hane förresten? är de lugnare? nyfiken. kanske ska hålla utkik efter nån…
Har samma problem med min äldre hona,går inte med nån av de andra marsvin, så hon bor ensam och trivs bra, gåt upp i vikt och mår bra.
En en kastrerad Hane håller ordning i flocken och honorna blir lugnare och det blir oftast Inge tjafs. I det vilda består en flock av ca 10 djur, honor och en hane alt några yngre hanar. #17 ja man kanske skulle testa att ha ett vattenfall ;)
Jag tror kastrerad hane får bli nya projektet här i min lilla flock!
Tack så mycket allihop =)
#21 Om du hittar en hona som kan sätta din osäkra hona under sig så borde det inte bli några problem med henne mera. Ledarhonan kommer inte att tolerera att någon annan än henne själv sätter någon på plats. Så det borde bli lugnt.
Prova du med en kastrerad hane om du vill, det kan funka. Men även där så är det viktigt att det är en stark hane. Inte alla kastrerade hanar står högst i rang nämligen.
Det kan då bli ännu mera problem, om hanen inte har pondus nog att sätta honan under sig. Så var noga när du väljer kastrerad hane, välj en hane med starkt psyke och kraftig kropp. Honorna respekterar stora starka killar 
ska prova med en kille från Binajis, lånar honom ett tag först och testar om det funkar =)
Det är ju jättebra när man kan prova om de funkar ihop. Det blir skönt för din hona att lämna över ansvaret. Lycka till, det blir nog toppen 
Vad bra att du kan prova med en kastrat :) fick du erbjudande här om hannen ? Hoppas det går bra !"
Lycka till! :)
Mvh Linnea