Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1074 ggr
sarakaka
0

Frågor om marsvin! :)

Hej allihopa!
Jag är så himla sugen på att skaffa mig två marsvin!
Mamma är skeptisk då jag redan har fem råttor, men jag har ändå lite frågor som jag skulle vilja ställa till er!
Ni kan svara på en eller alla frågor, haft marsvin i en vecka eller i tjugo år - jag är tacksam för alla svar!

1) Vad är skillnaden mellan att ha honor eller hanar?
2) Kan man använda BORRIS dörrmattor som bottenunderlag? Varför/varför inte?
3) Hur länge bör de få komma ut och motionera per dag?
4) Ni som har både marsvin och råttor - hur fungerar de tillsammans? Störs råttorna av marsvinens läten? Störs marsvinen av allt prasslande från råttornas bur eller lukten av råttornas kiss?
5) Hur snabbt smutsar marsvinen ned/hur ofta behöver ni städa buren?
6) Hur tama blir marsvin? Kan man ha dem i famnen och gosa t.ex.?
7) Hur mycket kostar höet ni köper och varifrån kommer det?
8) Brukar majoriteten av marsvin hålla sams eller är de bråkiga av sig?
9) Hur vanligt är det att marsvin blir sjuka?
10) Luktar marsvin/höet/kisset/bajset mycket?

Tack! :D

Fridaaaa
0

1. Ingen skillnad direkt. Honor kan man ha flera stycken i en flock, hanar går sällan mer än 2 st, ibland fler men sällan :)

2. Jag hade inte haft det, nog inte så skönt för dem att gå på, plus att det lätt händer en "olycka" när det gäller marsvin, svåra att få rumsrena.

3. Minst 2 timmar/dag anser jag, beroende på hur stora burarna är :)

4. Har inga råttor men vi hade på gymnasiet jag gick på, hade dem i samma rum utan problem :)

5. Beror helt och hållet på storlek på buren  & hur många marsvin man har i buren. Jag städar ca 1 gång/vecka till mina och har då 2 marsvin i var bur, över lagliga måttgränserna på bur.

6. Ja klart man kan ha dem i famnen och gosa :)
De är ju flyktdjur så kan ta lite tid att få dem tama, men allting hänger på marsvinen och hur mycket man hanterar dem :) Vissa av mina kommer fram till mig i buren, andra inte, helt olika. Men myser gör jag med mina var dag i sängen/soffan :D

7. Jag köper av styvsvärfar, 20kr/bale, då är det 10-12 kg/bale.

8. Majoriteten håller sams. De är ju flockdjur. Visst finns det individet som inte håller sams, så är det ju med alla djur, men då får man sära på dem och skaffa ny kompis om dem slåss :)

9. Jag tycker inte det. Möjligen skabb/ringorm/svamp, men överlag tycker jag det är friska djur.

10. Jag tycker inte att det luktar mycket. Inte med det underlaget jag har (spån och spån+halm i någon bur).
Hö luktar bara gott! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sarakaka
0

**Tack snälla för svaret! :)
Olyckor är jag van vid då mina råttor inte alltid kissar i toaletten utan på dörrmattan, men eftersom de är billiga och går att tvätta/byta ut ofta så använder jag dem ändå! De är jättemjuka för tassarna att gå på och att ligga och sova på tycker råttorna, men marsvin kanske tänker annorlunda, de är ju inte lika slanka och spänstiga som råttor.. :/ Råttorna hoppar ju från saker ner på hårt golv, de är ju inte så jättekänsliga på det viset, men det är mjukt för tassarna - dock inte stötdämpande om de ramlar från höga höjder.
Tänkte bara för det skulle vara praktiskt att ha dörrmattor till båda, men tack för ditt ärliga svar! ^^

_Charlie
0

Jag tycker dörrmattorna låter som en toppen ide, OM man inte har marsvin som äter upp allt som kommer i deras väg. ;)

Fridaaaa
0

#2 Okej kanske inte samma sorts dörrmattor som jag tänker på ;)

sarakaka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Hehehe, okej ;) De kostar 4 kronor styck så det är ingen fara att byta ut dom när de går sönder. Brukar klippa ut små bitar och sätta dit över XD

#4 Okej, de heter BORRIS iallafall och är av gummi/latex botten med dörrmattegrejs uppepå som är mjukt. De är ganska tunna men .iksom kompakta. ^l

Bifogar bild på när råttorna sover på en bit dörrmatta jag klippt ut och lagt i en låda. :)

Fridaaaa
0

#5 Aha okej :D

Aristarcos
0

1) Vad är skillnaden mellan att ha honor eller hanar?

Hanar har jag hört ska bli gosigare än honor, men man kan max ha dem normalt två och två.

2) Kan man använda BORRIS dörrmattor som bottenunderlag? Varför/varför inte? Har ingen aning men de bajsar mycket och de kissar en hel del och överallt !

5) Hur snabbt smutsar marsvinen ned/hur ofta behöver ni städa buren?

Se fråga 2.

6) Hur tama blir marsvin? Kan man ha dem i famnen och gosa t.ex.?

De kan bli jätte härliga att gosa med pratar gärna i famnen, om man har rätt marsvin dvs.

7) Hur mycket kostar höet ni köper och varifrån kommer det?

Köper av bonde ca 20 kr för en 8-10 kg bal räcker länge.

8) Brukar majoriteten av marsvin hålla sams eller är de bråkiga av sig?

De brukar nog funka överlag bra ihop, sen är det nog olika ras till ras.

har hört att Teddys brukar vara rätt lugna att släppa ihop med andra teddys.

9) Hur vanligt är det att marsvin blir sjuka?

Jag tycker de är känsliga, svårt att se när de blir sjuka och det blir snabbt allvarligt. ( de måste¨äta nästan hela tiden för att hålla igång mage) Man kan lätt få Ohyra på dem eller svamp om man köper av djuraffär… så rekommenderar endast uppfödare med friska djur.

10) Luktar marsvin/höet/kisset/bajset mycket?

Det beror på hur man håller dem och hur ofta man städar..men det gör det nog med det mesta när man pratar om djur.

sarakaka
0

#7 Okej, tack så mycket!! :)

millib
0

#7 otroligt luddiga svar och mycket fel fakta. Tycket det överlag är många som svarar på frågor i det här forumet som inte har någon aning. Då är det väl bättre att låta bli?! Max två hanar? Har haft 5-6 vuxna hanar utan problem! Och förstår inte vad "rätt" marsvin ska betyda? Alla matsvin går att få tama utan några fåtal undantag. Om man marsvin bråkar lr ej har absolut inte med ras att göra utan individen i sig. Nej marsvin luktar inte som tex råttor kan göra, klart buren luktar om du inte städar den men en 120cm bur på två svin räcker att städaen gång i veckan, beronde på vilket underlag du använder.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Fridaaaa
1

#9 Ser inte ett enda luddigt svar?!
Hanar är mycket svårare att få ihop, du kanske har lyckats, men det är svårt, speciellt om man kanske är lite nybörjare eller så.

Aristarcos
0

#9 ok, är du så perfekt då, jag har fått mina erfarenheter genom att själv råka ut för saker och genom aktivt medlemskap här på siten vad jag har läst.

Personligen anser jag att en gång per vecka för två marsvin i en 1.20 bur är för sällan. har tre på en 1,20 och en 0,8 bur och städar minst 2 gånger men oftast 3 ggr / vecka. Men det beror väl på hur rent du vill ha i buren.

Vad är det som är så mycket fakta fel, jag har upplevt att CH teddyn är mjukare ( och mer nervös)  i sitt sinnerlag än mina tidigare nonselfar, sheltien är lugnare än nonselfarna men lite mer fart i än min Ch -teddy.

Nonselfarna har varit tuffingar överlag. Mitt senaste marsvin från Godisgrisen är en pigg krabat det med också nonself och magpie dessutom. Men framåt och kontakt sökande mer än sheltien jag har, vår Ch teddy ska vi inte tala om för hon är fortfarande efter 4 månader här mycket skygg, och kommer nog så vara för alltid, har hört att CH teddys kan vara känsliga allmänt och svåra att hjälpa när de blivit sjuka men just det har jag inte någon erfarenhet av ( tack och lov) ännu. Så visst får du fel marsvin kan det bli ett marsvin som inte går att få tam, även om det snarare är ett undantag mer än en regel. Sen beror det ju mycket på ägarna också , hanterar man inte djuren blir de heller inte tama.

Men här inne har knappt någon kunnat ha fler hannar än två tillsammans, det har ibland gått med 3 men oftast inte längre än att det går åt pipan när de blir äldre. Sen beror det ju självklart vilken yta man har, men här har många skrivit att de helst bör ha riktigt stora burar även för två hannar.  Däremot har en tjej i australien kunnat ha många hannar, men då har de varit lösa på en tomt. Det är fakta som många här på forumet kan instämma i. Jag har inte själv någon erfarenhet, men många har haft problem med sina hannar här och skrivit om problemet, vilket du kan få bekräftat via sök funktionen här på sidan.

_Charlie
0

Jag kan säga så mycket att jag har en korsning mellan nonself och sheltie som troligen aldrig kommer bli handtam. Det är skrik och panik och nu blir jag dödad sprattel så fort man rör henne.

Jag har valt att inte tvinga henne att älska mig, varför skulle jag? Så länge hon står ut med att jag klämmer lite på henne ibland för att kolla så allt är okej och klipper hennes klor får hon tillbaka att hon får vara där hon trivs, i sin bur med sina vänner, och inte med mig.

Aristarcos
0

#12 som min CH teddy då ;) men hon är alltid tyst om hon inte pratar med sina kompisar i buren..

Fridaaaa
0

#11 Jag städar till mina 1 gång i veckan, även när dem gick i bur som var 120x50, 2 marsvin, och dem hade rent och fint, så för sällan är det ju inte. Man ser ju själv hur ofta man behöver städa osv.

Aristarcos
0

#14 det kanske också beror på hur marsvinen far runt i buren, det skulle inte fungera här.. Då kanske min erfarenhet av det inte stämmer ;) Tycker ofta jag får rengöra under höet för att det inte ska vara för mycket bajs där man ger dem maten.

Fridaaaa
0

#15 Okej :) mina marsvin har sitt hö i en "låda" så lättstädat :)

Aristarcos
0

#16 det kan ju göra skillnad ;) den kanske du städar oftare också *hihi*

Fridaaaa
0

#17 Ja blir ju att tömma den då och då, då de brukar bajsa i den :) Men lätt & smidigt :)