Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1670 ggr
jtl
0

är marsvins bebisen blind ?

hej hej! Jag Fick två små marsvins bebisar för tre veckor sen . de är ovanligt små ser ut som att de är en vecka gamla. Upptäckte nu att den ena bebisen s ögon ser konstiga ut.. de ser ut som genomskilnigt glas och längre in så är de vita prickar. kan de vara så att han är blind ?

Arinah
1

Du får gärna ta en bild. Är dom vita? Om de är vita återkommer jag med ytterligare svar vad det kan vara.

Om de inte växer riktigt som de skall bör du ge dem extramat. Det finns Artiklar och trådar här på MiF om hur du kan gå till väga och vad du kan ge. Ex mjölkfri välling som du blandar så det blir grötigt. Kan de inte äta själva av någon anledning måste du ge med en liten spruta eller droppvis med sked. Fortimel är ett annat tips, både att dricka från fat eller sked eller spruta. Det gäller att vara försiktig så de inte får i halsen, och vänja dem vid lite i taget så de inte blir dåliga i magen.

Ungarna skall gå upp 5-10 g/dag så det är bra att väga dem dagligen. Hur mår mamman? Har hon mjölk? Har hon mjölkstockning behöver du göra något åt det. Har ungarna diat som de skall?

Du ser att det kan finnas många orsaker, så du behöver berätta lite mer.

jtl
0

okej tack tack så mycket ! !

Ska försöka ta en bild. ser ut som ett glas öga och de är vita längre in i ögat.

ja mjölk har hon och hon mår bra. De sitter och diar hela tiden men växer inte ändå… jag får börja mata dom med välling så de blir någon fart på dom..hitta info nu om mjölk allergi.. de kan tydligen påverka ögonen..

får åka till vetrinären på måndag..

Arinah
1

Men ungarna, vilken färg har de? Är ungarna helvitfärgade kan de ha en missbildning som bla påverkar tillväxt, ögon och tänder

jtl
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

de är kol svarta.

Aristarcos
0

Men det ser väl nästan ut som "glasöga "

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713d0ab9cb46221d053a4c-ogonsjukdomar

Men där står det att de kan få delvis nedsatt syn..och att de inte lider av det, är det på båda eller bara ena ögat marsvinet har det ?

jtl
0

ja de ser precis lika dant ut som på min bebis.. han har på båda ögonen.. skönt att få veta att han inte lider utav de iallfall..  Tack för hjälpen !