Mina marsvin e skygga :(
aa.. när jag kommer fram till buren även om jag har nåt gott med mig.. springer dom in i huset direkt. Det e aaaaaaaaas jobbigt. dom gillar mig ju bara för jag ger dom mat ,leksaker och godis och sånt. vrf gillar dom mig inte ? e alla marsvin så ? finns det nåt jag kan göra ? kmr dom va så föralltid ? och många säger att man inte ska ta upp dom isf varje gång man kmr till buren, men det gör jag inte. Jag ger dom godis och mat ofta när jag går dit.
Inte bra att du ger dem godis ofta, då är risken hög att dem blir tjocka.
Det enda man kan göra är att umgås mycket med dem. Ha dem i t.ex hage och sitta med dem där, har dem mycket i famnen och kela med dem :) Ev ge en grönsaksbit i famnen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej, känner inte igen dig sedan tidigare, har du haft dina marsvin länge ? För de kommer behöva tid för att bli tamare, och att ni behöver ta upp dem dagligen för att få dem trygga med er.
ne jag e ny här XD , med godis menar jag grönsaker,frukter och sånt ;) men ibland får dom lite godis oxå :) jag har haft Muffins i ca 2 år och Mango i typ lite mindre än 1 :) jag gör det , men det hjälper ju inte. Har ingen hage, men var kan man köpa en BILLIG ?? :)
#3 Frukt räknas med som godis ;)
Hur motionerar du dem då var dag om du ej har hage? :) Lösa på golvet?
Finns i olika djuraffärer och på hemsidor, t.ex teddytassen & Gnagarboden
#4 Har man koll på dem kan de gå lösa ute också. Jag brukar ha mina lösa under uppsikt i köket :)
Tänk på att marsvin är rätt skygga till naturen. Hastiga rörelser och att man kommer in i rummet/öppnar buren kan även få mina tama grisar att gömma sig lite. Men som det redan sagts. Hantera dem varsamt och mycket och muta med grönsaker. Det är vad jag gjort för att få mina tama :)
#5 Ja det vet jag väl? :) Haft marsvin flera år så klart jag vet det hehe :) Har själv 6 st små griser:P
#6 Trodde du menade hur kan du motionerna dem om du inte har hage haha. Kan bli fel ibland när man bara läser och inte hör tonläget i frågan! :P
#7 Hehe nä, menade inte så ;)
Menade om TS hade dem lösa på golvet vid motion eller hur hon gjorde om hon inte hade hage ^^, Lätt att misstolka ibland :)
#8 hon har dem lösa på golvet/sängen :)
när vi köpte våra marsvin sa hon vi köpte dom av en väldigt bar grej tycker jag. "det är marsvinens jobb att vara skygga". Hon menar att dom förmodligen alltid kommer att vara skygga, eftersom dom i det naturliga är bytesdjur. sedan kan det ju vara mer eller mindre beroende på individen, och just dina marsvin kanske är lite mer blyga av sig ;) mitt ena marsvin är också skygg, men hon gör framsteg eftersom dom får golvtid i princip varje dag och jag tar upp dom så fort jag blir ledig :P det är ett tips :) och ha tålamod!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Du får nog vänta dig att det kommer ta ett bra tag innan de blivit tamare. Det är lika bra att du inte har bråttom så blir du inte besviken ist för tvärt om! Det är nog bra om du är lite försiktig runt dem så du inte råkar skrämma dem för ofta, för då blir det nog svårare att få dem att inte bli rädda när du går in i rummet. Men som jag brukar skriva till folk med detta problem, många marsvin är lättskrämda det är så de fungerar. Det får man nog acceptera. De är ju flyktdjur vilket betyder att om fara hotar = de flyr / springer. Sen när de blir äldre lugnar de sig nog :)
Du kan också se till att de har BRA hus i sin bur. Tunnlar osv. Så de får många hus. Då brukar de våga röra sig mer fritt i buren än om man bara har något enstaka. Du kan också fixa hus av olika slag som inte är så "stängda", utan istället mer öppna, så att de har tak över sina huvuden, men du ändå kan se dem & dem kan se dig. Det är ett bra tips med lite krajare marsvin. Då vänjer de sig nog lite mer vid rörelse i rummet istället för att kuta in i huset & det är svart & dom blir "för skyddade". Förstår du? :)
Hoppas det går bra! Men skulle som sagt verkligen tipsa om att ha många hus iburen så de vågar röra sig runt mer, och att de ska vara av mer öppen typ. Lycka till! :)
e frukt godis ???
#13 Ja det är det. Marsvin ska inte ha det i daglig kost, alltså godis.
Dem ska ha c-vitaminrika grönsaker var dag.
Titta på Humlans marsvin, där står mycket bra fakta!:)
Men måste in motionera sina marsvin! man Måste inte ha hage eller låta dom springa lösa på golvet. Tre av mina som sitter i samma bur har en öppning till mattan så de helt enkelt kan gå ut och in i buren hur de vill. Och de är ytterst sällan. Kanske en gång i månaden. Så en del marsvin vill inte ens vara på golvet.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
14# okej , tack för tipset :)
15# alla marsvin gillar inte att vara ute på golvet, men dom måste. Annars kan dom bli feta och då blir dom olyckliga. Dom behöver motionera på något sätt.
#15 Marsvin inte tillräckligt med motion i en bur om man inte då har en stor bur, som är lagligt för många marsvin eller som är stor som en hage.
#18 jag har en stor bur, den e till för 2 st hanar :)
#19 Hur stor? Många har olika meningar vad stor räknas till ;)
Mina får dock komma ut i hagen var dag eller på golvet, för dem tycker det är roligt och mina rör på sig mer då än i burarna trots att jag stora burar till 4 av 6 marsvin :D
den e ca:
135 cm lång , 60 cm hög och 60 cm bred.
I djuraffären stod det att den var till för 2st han marsvin :) det e väl rätt stort ?:)
ja tropr de :)
#21 Ja det är stor fin bur! :) Den är laglig för 5 marsvin, så perfekt till 2gossar :=D
En bra hemsida är www.zoomarknad.se :)
Hälsningar Diana och djuren <3
Dem har bra rasthagar*
Hälsningar Diana och djuren <3
vad bra dåe! :D