Ny med marsvin - Teddy?
Hejsan,
Jag är ny här och ny som marsvinsägare. Har läst på så mycket jag kan och vill verkligen att de två marsvinen ska få det så bra de någonsin kan. Hittade dem i en annons på blocket där tidigare ägare kände att de inte hade tillräckligt med tid för dem. Det är två hanar 6 månader gamla och enligt uppgift av rasen Teddy. Har läst på nätet och tittat på bilder och jag tycker att det verkar stämma men vill gärna ha synpunkter på vad ni som experter säger så titta gärna på mina bilder i albumet. De hade inga namn så vi har döpt dem till Piff och Puff.
Det följde med en bur till dem samt ett hus. Jag har lagt ett tjockt lager "kutterspån" i botten på buren som jag packat ihop ordentligt. De får hö, lite pellets och broccoli varje dag samt rent vatten, de har även fått några äppleträdsgrenar att gnaga på vilket har uppskattats mycket. Varje dag plockar jag ihop bajspluttarna och de blöta kissklumparna och fyller med nytt spån. Lägger en del av bajset och kisset i ett hörn för att försöka få dem att gå till ett ställe - hur gör ni? Har ni lyckats få dem att ha ett utrymme som toalett?
De har badat vilket de verkade tycka mycket om jag har klippt deras klor som var riktigt långa. De får komma upp i knäet flera gånger per dag och verkar vara riktiga sällskapsgrisar, de kuttrar och kurrar eller vad man kallar det. När jag klappar dem på huvudet trycker de upp nosen mot handen precis som katten brukar göra, jag tar det som ett tecken på att de tycker om det - eller?
Något mer jag bör tänka på? Synpunkter!
Det blev ett långt inlägg 
Hoppas få lite råd och stöd som nybörjare på marsvin.
Anneli
P.S Jag bloggar lite och har en del bilder där också här är en länk.
Hoppas jag lägger detta i rätt forum.
Ser ut som teddymarsvin ja. jättesöta! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ser fint ut! :=D
Viktig sak att tänka på gällande marsvin: C-vitaminrika grönsaker var dag :)
Vara försiktig med syrliga grönsaker som t.ex tomat.
Humlansmarsvin.se är en toppenbra sida att läsa på :D

Välkommen hit och grattis till dina fina marsvin! :-)
Det ser absolut ut att kunna stämma att det är teddysar du har- världens klart bästa ras! ;-)
Jag har inte tålamod med att försöka få mina (eller några av dem) rumsrena, men jag vet några som har (mer eller mindre) lyckats. Det kräver dock mycket tålamod och för vissa marsvin verkar det helt hopplöst.
Skulle rekommendera att du varierar deras grönkost lite, i den här artikeln kan få tips om lämpligt grönfoder.
Jag är själv väldigt skeptisk till pellets (eftersom det ofta innehåller en hög halt av kalcium- vilket ökar risken för problem med urinvägarna, exempelvis urinstenar). Jag ger vanligtvis mina marsvin havregryn istället när de får kraftfoder (är inte alla marsvin som behöver det). Annat man kan ge är havre-, råg-, vete- och kornkross samt kligröt. Mer om alternativa kraftfoder kan du läsa här.
Hoppas att du kommer att trivas här och tillsammans med dina nya vänner! :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Sandra-B har fått med det mesta, kan inte komma på något att tillägga… förutom det där med att marsvinen "slår" med huvudet. Det är inte på samma vis som katter gör, utan kan närmast tolkas som ett irritationsbeteende. Ni skymmer sikten ;-) Marsvin är ju ett bytesdjur och det är viktigt för dom att känna sig beredda på eventuella faror. Jag skulle klappa dom på kinderna eller i nacken/bakom öronen istället :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Tack för era snabba svar!!
Ok, då kan jag säga att jag har Teddy marsvin alltså
Vilken tur Frida att det var världens bästa ras jag fick
och jag måste hålla med dig om att de är jättehärliga!
Tack Frida för länken jag har läst på den sidan, jättebra precis som du säger.
Tack också Sandra för bra tips och länkar. Ska blanda ut den pellets jag fick med från tidigare ägare med något av förslagen och variera såklart, då blir det endast lite pellets till dem så länge jag har något kvar - kanske är bra sätt att övergå från pelletsen till annat också.
//anneli
Tack Binajis 
Då ska jag genast sluta irritera dem men de verkar inte så irriterade men väldigt nyfikna 
:)
#6 Ja den är kanon. Har haft marsvin några år nu, men kollar in där då & då ändå, lär sig alltid något :)
Ja dem är härliga. Har själv en teddy-mix :)
#7 Det är en ren reflex för dom, så de hamnar inte i någon irriterad sinnesstämning. Jag brukar till och med "retas" lite och pilla dom i pannan bara för att framkalla de där små bockningarna (evil
) så det är liksom ingen fara :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Det låter jättebra! Kul att du hittat hit och jättesöta killar du har fått! Kul att dom fick komma till dig som verkar ha så stort intresse! :) Som någon mer skrivit så är det bra om du varierar grönsakerna lite mer. Läs artikeln som du fick länkad till dig, den är jättebra. Så du inte enbart ger broccoli, det är bättre att variera lite olika så det inte blir alltför enformigt. Men broccoli är ett jättebra exempel på bra grönsak att varva med :) Se till att det Är ett bra pellets om du vill ge det som kraftfoder. Annars är kornkross ett bra alternativ. Du kan med fördel till exempel blanda pelletsen Oxbow med kornkross. Sen kan du göra buren lite mer utforskningsvänlig genom att tex sätta in lite mer tunnlar, hus, gömmor, myspåsar eller liknande. Då blir de mer aktiva o det är ju alltid bra! Det gillar marsvinen. Man kan liksom byta inredning då o då för att stimulera deras nyfikenhet, då de är nyfikna små djur som gillar att upptäcka. :) det behöver dem. Man kan också gömma lite små grönsaksbitar tex i buren som de får gå o leta upp själva. Bra hjärngympa för att hålla dem sysselsatta. Ta ut dem på golvet som en lekhage är super också! Det uppskattas verkligen när de har vant sig o vet vad det handlar om :)
Tack Mojma!
Ja, jag ska variera, de verkar älska grönsaker hinner inte lägga in morot eller broccoli förrän de är där och äter. Har idag köpt vitkål också tror att de endast fått vitkål hos tidigare ägare. Köpte även korngryn.
Satte ihop två bitar avloppsrör (nya) och lade in i buren så de kan krypa i. Har haft ute huset från buren på dagarna för att få dem vana vid att det händer saker här i köket så de inte blir så skygga och springer och gömmer sig så fort någon närmar sig buren. Märker faktiskt från igår tills idag - otroligt!
Har inte låtid dem vara lösa på golvet ännu vill att de ska få känna sig trygga med sin nya omgivning först. Blivit mycket "gosande" i soffan på kvällarna. Har tagit en i taget så de båda får lika mycket tid att bli klappade.
Oj, jag tror att jag blivit kär i två små gnagarkillar