Rör sig knappt nere på golvet?
Hej.
Jag har två stycken super söta han - marsvin här hemma.
De är runt 22veckor gamla.
Men jag har en undran och känner mig lite orolig över. Så fort de får komma ner till golvet så blir de helt livlösa typ. Rör sig ingenting typ. Är inge nyfikna och vill gå runt på upptäcksfärd.
Har ställt fram lite saker och så för att de ska känna sig mer hemma, som ett upp och ner vänt trähus, en mjuk träningsmatta för att de ska slippa vara på de hala golvet.
De marsvin jag har haft innan har tyckt de var jätte roligt och gå på upptäcksfärd nere på golvet, de var bajskottar och kiss men det gjorde absolut ingenting.
Sedan när man släpper in dom i buren så precis som de känner sig hemma och då rör de sig och skuttar och hoppar.
Vad gör jag för fel? har dock inte haft dom från början,, de var en ägare innan jag köpte dom.
SNÄLLA!?!? Är det någon som har nå tips? Vad ska jag göra, ta mig till? Ska det vara så här? Är det någon mer som har liknande problem? Hör gärna av er!!
Infogar en bild på mina små söta gulle-fjun, de kortet är taget i början när vi fick hem dom.
Med Vänliga Hälsningar
Evelina
Marsvin blir rädda när de kommer till nya ställen. Så fortsätt som du redan gjort och ställ fram massa saker, och något hus de kan vara i början. Låt dom sitta där tills dom vant sig och känner sig trygga. Då kommer nyfikenheten ta över och dom springer runt och undersöker :-) det kan ta allt från 15 minuter tills över en timme första gågerna, sedan när dom känner igen sig så kommer de va lika aktiva(om inte aktivare) när de får springa fritt. Lägg gärna något lakan eller så också så de inte halkar på golvet :)
Söta marsvin oxå!!
Som nummer 1 säger, det kan ta ett tag innan de vänjer sig vid den nya miljön. Testa att ge dem ett lite mindre utrymme till att börja med så kanske de känner sig bättre också! Många hus och andra saker att gömma sig bakom och i tillsammans med lite godbitar kan göra dem modigare!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Vilka gulliga så ullgrisar du har : )
Mina var inte heller så aktiva första gångerna dom fick vara på golvet. Dom satt mest och tryckte under ett hus. Jag tänkte att dom kanske var otrygga så jag satt mig på golvet bredvid dom och pratade med dom. Lockade lite med mat och så…
Nu måste jag stänga in dom i köket så dom inte ska smita ut i övriga lägenheten pga nyfikenheten.
Man kan ju kolla tassarna så att dom inte har några eventuella sår på dom. Fortsätt att göra precis som du gör, du kommer märka att dom blir tillgivnare:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Mina lärde sig gå runt på golvet när jag delade ut grönsaker lite varstans :) annars kurade dem jämt ihop sig och vägrade som dina gå på upptäcksfärd.
Jag behöver faktiskt hjälp med ngt liknande. Mitt problem är att grisen visst gillar att springa på golvet - tillbaka till buren. Hon totalt vägrar att flytta på sig och alla saker vi lägger fram och lockar med intresserar henne inte. Hon är nu 3 år gammal. Vår andra gris älskar att springa, men det verkar inte trigga soffpotatisen.
#6 tror det är ungefär samma sak, h*n känenr sig otrygg och springer tillbaka till den välkända buren, se till att hon inte kan gå in i buren men har hus så hon kan gömma sig tills hon känner sig tillräckligt säker ute på golvet :)

Tack för alla svar jag har fått. Det har hjälpt mig… Ska fortsätta och arbeta med mina marsvin, så de blir trygga och tillgivna. Igår tisdag köpte jag en hängmatta för råttor men den passar perfekt till mina marsvin. ska lägga in en bild med så får ni se själva. Tack än en gång för alla svar, de var uppskattat och till stor hjälp, nu känns det bättre!
Btw; Hur lägger man upp en video? :O :-( Testade men det gick inte!!
Med Vänliga Hälsningar
Evelina
#7 Har försökt det också, men hon sätter sig bara i ett hörn någonstans, eller mitt på golvet och totalt vägrar. Men hon är i alla fall glad på gräsmattan. Alltid något =D
#8 Jag har också köpt en hängmatta för råttor till mina marsvin. Dom var väldigt förtjust och nyfikna på den men dom tröttnar snabbt så jag byter mellan hängmattan och en bro.
#8 Då måste lägga in det på youtube först,sedan klistra in länken högst upp i Video-URL: som står längst ner när du ska skriva en kommentar:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#10 Var kan man få tag i en bro någonstans? =)
#11 Tack så mycket för hjälpen =)
Med Vänliga Hälsningar
Evelina
#12 Vissa marsvin vågar inte röra sig ur fläcken om golvet är halt, så om det är det kan du testa att lägga ut en handduk eller filt på golvet. 

Detta med att marsvinen ska få springa fritt, är kanske inte nåt behov som marsvinen har, utan mer att vi tycker att dom ska få komma ut ur buren, fast dom kanske egentligen trivs bäst med att vara i buren där dom känner sig trygga.
Du kan ju prova med att göra en lite mindre inhägnad där dom får vara.
#14 Marsvin måste få motion precis som kaniner. Annars är risken att dem blir tjocka och icke aktiva.
Mina älskar att vara ute i hage, utom dem 2 minsta, men dem har jag bara haft knappt 2 veckor och det går bättre och bättre där :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Jag hittade ett gammalt inlägg i min blogg där jag konstaterar att mina marsvin i början uppskattade en mindre inhägnad med tätt mellan sakerna. Då triggades deras nyfikenhet att "se vad som finns runt hörnet". Med tiden blev de modigare och erövrade hela köket och Kola tog sig gärna en runda runt kök, hall och vardagsrum lite då och då. :-) Om du lägger en filt på golvet med tätt mellan sakerna och lite hö och strösslar små gurkbitar över det hela så börjar de nog röra på sig. http://dumlekola.bloggagratis.se/2009/04/sida-2/