Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1506 ggr
tina74marie
0

frågor från en nybörjare...

Har tre honor 6 månader gamla som bor tillsammans i en tvåvåningsbur 120* 70 cm på varje våningsplan. Köpte dem samtidigt från en djuraffär när de var ca 6 veckor. Alla har varsit hus att bo i.

Det är ett långhårigt, ett virvel och en släthårig. Virvelmarsvinet är helt klart den dominanta i buren. Hon kan vara ganska elak mot det släthåriga svinet. Det utkristalliserades ganska omedelbart dom flyttade hem. Det långhåriga svinet är är också högre i rang än det släthåriga men betydligt snällare. Hon (det långhåriga) är också det modigaste marsvinet som g'rna låter sig plockas upp och klappas i buren. De andra två vill inte gärna bli fångade i buren men alla tre sitter gärna i knät och kelar.

Virvelhonan är också helt klart störst, den lilla mobbade minst. Hon får väl helt klart minst med mat. Brukar passa på att ge henne lite extra när de andra är uppe ur buren.

Har nu sista veckan märkt att hon ( den lilla släthåriga) har börjat få tunnare päls bakom öronen och lite ner mot bogen, men inga kala fläckar. Hon hade även ett sår på bogen. Hon verkar ine ha någon klåda eller något skorv någonstans. De andra är fina i pälsen. Alla tre är pigga och matglada. De eller vi har inte varit i kontakt med andra marsvin.

1: Vad kan hennes förust/uttunning av päls bero på? Om det  är de andra som biter henne, vad kan jag göra åt situationen?

2: Har ni upplevt att marsvinen föredrar en viss människa? Den långhåriga tjejen tar alltid ett jätteskutt upp på mitt bröst om jag sitter i soffan när barnen gosar med dem  (ovasett vilket av barnen som har henne). Där lägger hon sig bekvämt tillrätta.

3: Virvelmarsvinet pratar hela tiden när hon är i famnen, låter som om hon har mycket att berätta liksom, de andra två låter lite tyst när man smeker dem. Jag uppfattar alla tre som avslappnade. Men vad står ljuden för? Kurrande uppfattar jag som ett missnöjesljud, men det är låter mer som en solo-konversation…

4: När kan man börja låta tjejerna vara ute på våren/sommaren? Kan de vara ute även på natten sommartid (i en ordentlig bur såklart)?

Tack på förhand

Blomkrukan
0

1: Låter någon mer kunnig svara på det.

2: Jo, det har jag också upplevt. Min Doris föredrar att sitta på mig framför min sambo. Tror att det är en känsla av trygghet som gör det. Doris är van med mig, sambon har bott här sedan sep så hon är lite misstänksam mot honom. Förutom när det gäller mat - då tänker hon med magen : )

3: Sök här på sidan, det finns många bra äldre trådar med ljudfiler så man kan lyssna på dom olika ljuden. Väldigt intressant!

4: Är lite osäker på denna men från att det är 15 grader ute så kan dom vara ute. Dom kan vara ute dygnet runt på sommaren med då behövs en isolerad del så dom inte fryser. Är som sagt osäker på detta så någon som vet mer får gärna rätta.

Lycka till! : )

millib
0

1 har du bilder på där pälsen är tunnare? 2. Marsvin vet sina ägare och har favoriter, absolut. 3. Kurrandet är ett trivselljud, som när en katt spinner. Är hon högljudd när hon pratar, lite skrikig liksom? Då ropar hon nog på sina kompisar o är inte trygg att vara själv. Man lär sig ganska fort vad de vill, låter de gnälliga kan de va att de behöver kissa, att du klappar för hårt eller på fel ställe. Kluckar de, alltså pratar på ganska tyst är de ofta nöjda, och kurrar de trivs de. 4. 15c låter kallt. Jag brukar tänka at bär du tycker det är skönt ute så tycker svinen det. De är vana att vara i innetemp runt 20c o det är vad de vill ha ute med. Tänk på att vänja dem vid att äta gräs på våren så de inte blir dåliga i magen, det ska alltid finnas skugga och skydd för regn och blåst samt att inte andra djur kan ta sig in till dem.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

tina74marie
0

Hej

Tack för era svar. Visst kan jag ta ett foto och lägga in. Ska försöka fixa imorgon…