Slag i nacken avlivning
Jag förstår om denna tråden kan verka stötande och väldigt jobbig, därför skriver jag redan nu en varning om att den handlar om att själv avliva sitt marsvin genom slag i nacken. Fortsätt inte läsa om det är ett för jobbigt ämne för dig.
Jag har läst många trådar, både här på mif och andra djurforum jag hittat genom google, om hur man bäst och snabbast avlivar sitt marsvin hemma.
De flesta har varit överrens om att ett slag i nacken är det snabbaste och mest effektiva sättet för ett marsvin att somna in i hemmiljö.
Det verkar vara en hel del som använder sig av denna metoden, när en resa till veterinären verkar utesluten.
Självklart är det ett jättejobbigt ämne för alla, och självklart är det en jättejobbig upplevelse för de som måste göra detta, men då jag själv står i startgroparna till att inleda min avel känner jag att jag behöver veta mer om detta.
Jag tycker att det är mitt ansvar som ägare att kunna göra detta utan att tveka om jag skulle behöva.
Jag önskar därför att någon kan förklara exakt hur en sådan här avlivning bör gå till, för marsvinets skull.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag är så mesig och blödig, så jag låter någon annan göra det.
Dock får man inte göra slag mot nacken om man inte har lärt sig av någon som kan eller gått "utbildning" på det. Det sa våran lärare på gymnasiet, vi fick lära oss det på mössen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är också otroligt blödig, och jag vet inte om jag skulle klara av det. Dock tycker jag att det är mitt ansvar att kunna sätta mina känslor åt sidan om det är nödvändigt för marsvinets bästa.
Jag hittade inget om någon kurs.
_8 § Slag mot bakhuvudet får användas för att avliva ett mindre antal
1. lamm, killingar, smågrisar, hundvalpar, kattungar samt mink- och rävvalpar, om djuret är yngre än 14 dagar,
2. strutsfågelkycklingar och fjäderfän, samt
3. kaniner, gnagare, tamillrar, kräldjur, groddjur samt övriga fåglar, om djuret väger högst 1 kg.
Slaget ska utföras med sådan kraft och precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.
_
#2 Inte kurs i den bemärkelsen, därför skrev jag det inom "" ;)
Man måste ha sett/gjort det hos någon som kan det. Det sa våran lärare i alla fall, det hade dem sagt på gymnasiet han gick på innan med.
Okej men då vore det ju bra om det står med, gör det inte det så gäller det ju inte. Att ha sett det hos någon som kan, eller ha fått en utförslig beskrivning av någon som kan ger ju i princip samma kunskap.
Och vem vet om man har sett det med egna ögon egentligen. Är det krav på att man ska ha sett det borde det isf vara krav på att man går en kurs man får ett intyg efter, annars känns det som en meningslös regel.
#4 Det är bara för att det kan gå fel om man inte har sett eller gjort det med någon som kan. Gör man fel, lider ju djuret.
Men som sagt, som jag skrev, det är ingen kurs man behöver gå men sett något göra det, så man vet exakt hur man ska göra.
Han, vår lärare, hade fått reda på det via just jordbruksverkat när han hade varit på något annat med dem, minns dock ej vad.
Alltså inget krav på kurs (tror inte ens det finns någon sådan kurs) men att man ska ha sett någon annan göra det, just för att det inte ska bli fel:)
Men det är väl som med allting annat. Har varit med om att jordbruksverkat har svarat olika på samma fråga, när en skickade in (minns ej vad det var).
Ibland är deras reglar lite "luddiga"
Okej, det är just därför jag skulle vilja höra en utförlig beskrivning på hur en sådan avlivning går till. Har man fått det klart beskrivet för sig finns inga utrymmen för att göra fel.
Egentligen tror jag inte att det går att göra fel, så länge man är precis med var slaget hamnar och man har tillräckligt mycket kraft i slaget.
Det jag är osäker på är hur man ska placera marsvinet. Stående, liggandes etc. Finns det risk för att man slår av huvudet från kroppen. Blir marsvinet platt där man slagit. Blöder det. Osv osv. Sånt gör mig osäker.
#6 Slår man mot nacken, bryter marsvinet nacken, så har för mig att det kommer inget blod. Däremot kan marsvinet kissa & bajsa ner sig när den dör.
Ja det hade varit bra att ha, ifall man behöver göra akut.
Slår man tillräckligt hårt, som man bör göra, slås nacken av omedelbart och marsvinet dör omedelbart, inget utrymme för lidande och marsvinet hinner inte ens uppfatta smärtan då det dör i samma sekund slaget landar. Jag tycker, hur hemskt det än måste vara att göra så här mot en älskling, att detta är det mest humana sättet för ett marsvin att dö.
Resa till veterinären, stor kanyl rätt in i buken osv är tortyr i jämförelse.
Sen är det ju det, när man väl står där med sin lilla gris framför sig och handen i luften. Fixar man att slå?
Ska man förresten slå med handen eller använda tillhygge? :/
#8 Ja jag håller med dig. Det går snabbt och marsvinet hinner inte märka något.
Dock, väger marsvinet över 1 kg, måste det avblodas, står att alla djur över 1 kg ska avblodas :/ Vet inte riktigt hur det är med marsvin, men så är det med kanin i alla fall.
Nej veterinär åker jag inte till, då ber jag någon här runt omkring mig göra det istället, inget stress för marsvinet eller dyra pengar till veterinären.
Ja över 1 kg måste marsvinet vara sövt innan slaget, och sådana preparat får man inte lov att ha hemma. Dock är det ju rätt ofta marsvin hamnar på under 1 kg.
#10 finns en bra sida om olika djur som heter www.alternativ.nu där skulle du kunna få svar på din fråga och kanske även hjälp om hur du bäst avlivar ett marsvin. 
#11 Tack, ska kolla in sidan. :)

Finns det någon kaninuppfödare där du bor? "Många" kaninuppfödare avlivar själva, kanske finns någon du kan besöka och se hur de gör, eller som kan hjälpa dig i början om/när det blir aktuellt. (Det är ju samma lagar som gäller, även om det är olika djurslag.)
För egen del blir det veterinärbesök om något djur behöver avlivas… Men när vi flyttat ut på landet är tanken att min man ska få lära sig hur det går till, om det blir akut för något av smådjuren.
#13 Jag är osäker på det men ska kolla upp om det finns någon i närheten.
Jag är ensamstående med 2 små barn, har varken bil eller körkort, så även om vi har veterinärer inom 5-15 minuters avstånd är det en svår sits jag hamnar i om ett djur skulle bli dödssjukt mitt i natten.
2 sovande barn att väcka, taxi att ringa och vänta på och dessutom betala massa till, jourveterinär att dra marsvinet med sig till osv osv. I det fallet skulle jag vara glad för både min och barnens skull och allra helst för marsvinets skull om lidandet kunde ta slut snabbt och smärtfritt här hemma.

#14 Fullt förståeligt. När jag var yngre och familjen bodde på landet så tog en bekant (jägare) som bodde i närheten hand om akuta avlivningar åt oss. Jag skulle vilja kunna själv, just för att kunna låta dom slippa sitt lidande snabbt (och slippa resor, väntan, främmande miljö osv), men jag tror jag är alldeles för blödig så därför är det maken som kommer få ta hand om det i framtiden…
#15 Ja hade jag haft någon här hade jag nog försökt lägga handlingen i dess händer i stället om det gick, men är man själv så har man ju inte så mycket val. Sen vet jag inte hur jag kommer/skulle reagera när jag väl står i den sitsen, om jag skulle klara av det. Jag vill dock kunna klara av det.
Jag är för det, oftast blir ju djuren sjuka på helgerna, då jag vare sig har bil eller körkort krävs det att jag tar 2 olika bussar för att ta mig till en "när" liggande veterinär, så jag brukar ringa min pappa som kan det där, jag vet att det går fort och att dom inte hinner reagera,
har bara avlivat ett marsvin hos vet och då va inte pappa hemma, men stresen hon fick stå ut gör jag aldrig om, och det hemska skriket som blev, ne fy aldrig mer,
#17 Usch nej det förstår jag. Efter att ha läst alla skräckhistorier om avlivning hos vet är det inte direkt något man ser fram emot.
Brukar din pappa använda sig av slag i nacken? Isf, vet du hur han brukar gå till väga?
#18 vet inte hur han gör, brukar ta med sig dom i en låda och sen komma tillbaka med dom, syns inte ett spår på dom, vill häst inte veta hur han för heller
Vi har som tur var en god kontakt med en jägare. han har tagit flera av våra grisar. han har varit jägare hela sitt liv & håller även på med konservering av djur. ett skott & de är borta. Känns tryggt. Litar helt på honom.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#19 Eftersom gasning och kvävning är olagligt är det nog slag i nacken han gör om det inte syns något på dom. Förstår dock att du inte vill veta.
#20 Vad skönt att ni har det så löst för er och era grisar.
Vår katt avlivades på det viset när jag var yngre. Hon åkte i en låda ut i skogen, jägaren öppnade upp locket så pass att hon själv fick buffa upp det för att komma ut. Så fort hon kikade ut var allt över och hon hann inte uppfatta någonting. Önskar jag hade någon i närheten som kunde sådant men tyvärr har jag inte det.
Men visst står det på jordbruksverkets hemsida en ganska utförlig beskrivning på hur man ska göra? Jag är säker på att jag läst det i samband med att jag läste lagtexten om avlivning.
Jag har avlivat för tidigt födda marsvinsungar (dygn 52) på nämnda sätt och tycker att det är något som man ska kunna om man ger sig in på avel, om inte annat ska man ha någon i närheten som kan utföra det. Vuxna djur skulle jag aldrig klara av att avliva själv, jag har en jättefin veterinär nära som hjälper mig med det.
Hanna
#22 Säger du det ska jag kolla lite nogrannare efter den beskrivningen. Jag håller med dig om att jag tycker det är en skyldighet att kunna om man sysslar med avel.
Från jordbruksverket
Avlivning av andra sällskapsdjur
Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.
Du måste välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret eller som gör att djuret blir medvetslöst och dör i det tillståndet. Djur som är skadade, har svårt att gå eller röra på sig ska avlivas på plats utan att först flyttas. Om veterinären snabbt kan komma till djuret slipper djuret lida under transport till veterinärklinik.
Metoder för avlivning
Den vanligaste metoden att avliva sällskapsdjur är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. För flera sällskapsdjur finns andra metoder som är tillåtna, dock endast under förutsättning att den person som genomför avlivningen uppfyller kompetenskraven. Du får bara avliva ditt djur själv om du är väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden.
_______
Sen kommer de utdrag som berör frågan från självaste lagen här:
2 Kap. Kunskapskrav
2§ Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövning- respektive avlivningsmetod som ska användas. Här gäller det alltså att VETA hur man gör i minsta detalj, inget krav på att man har sett det med egna ögon. 3§ Företag eller organisationer som bedriver verksamhet med slakt eller annan avlivning av djur ska se till att personal som är sysselsatt med hantering, bedövning, slakt eller annan avlivning har genomgått utbildning som ger de kunskaper som anges i 1och 2 §§.
Genomgången utbildning ska dokumenteras. Här gäller utbildning, ej för privatpersoner som avlivar enstaka husdjur. (Paragraf 1 handlar om slakt, den tog jag inte med då den inte berör detta. Paragraf 4 handlar om försöksdjur.) Kapitel 3,4,5 handlar om slakt och det hoppar jag över. 6 Kap. Bedövning
Fixering
1§ Följande metoder är tillåtna för att kortvarigt minska ett djurs rörelsefrihet vid bedövning.
_(Exempel 1,2,3,5 och 6 handlar om större djur.)
_4. Manuell fasthållning av mindre djur.
**Tillåtna bedövningsmetoder
2§** Följande bedövningsmetoder är tillåtna att använda till respektive djurart, med de begränsningar och detaljer som anges i i 3-34§§
(Här skrivs massvis om hur man skjuter nötkreatur, grisar, får, höns osv. Det hoppar jag över.)
17§ (…..) Enstaka sjuka, skadade, eftersatta eller av andra skäl frångallrande fjäderfän och kaniner får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål eller, för mindre djur, genom att bakhuvudet slås mot ett hårt fast föremål. (Osäker på om detta gäller marsvin då de endast skriver mindre djur?) Slaget ska utföras på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet.
18§ Efter utförd mekanisk bedövning ska en kontroll göras av att djuret uppvisar följande tecken.
1. Djuret ska omedelbart falla samman och får inte visa några tecken på resningsförsök.
2. Normal andningsrytm ska inte kunna ses hos djuret.
3. Djurets ögon ska vara öppna och blicken stirrande och riktad framåt.
(Sedan skrivs det om elektrisk bedövning vilket inte är tillåtet på marsvin.)
Här kommer bra information.
8 Kap. Annan avlivning
1§ De avlivningsmetoder som är tillåtna att använda till respektive djurslag framgår av nedanstående tabeller. Tabellerna gäller med de begränsningar och detaljerade anvisningar som anges i 2-22§§. _(sen kommer något om fisk)
_I de fall det i nedanstående paragrafer anges att en avlivningsmetod endast får användas på medvetslösa djur får djuret göras medvetslöst genom användning av de metoder som är tillåtna för respektive djurslag enligt 6 kap. eller andra djurskyddsmässigt acceptabla metoder. (stämmer då det jag skrev om andra mindre djur efter kaninerna så är det slag över bakhuvudet som är det enda sättet man får lov att göra ett marsvin medvetslöst.)
(Här kommer en lång tabell om alla djurslag, jag skriver enbart upp de metoder som är tillåtna resp. ej tillåtna för marsvin.)
**Gnagare:
**Avblodning av medvetslösa djur - tillåtet
Dekapitering av medvetslösa djur (halshuggning) - tillåtet
Halsdislokation av medvetslösa djur (halsvridning så att ryggmärgen slits av) - tillåtet
Slag mot huvudet - tillåtet
Hjärnstamsstick på medvetslösa djur - Ej tillåtet
Huvudskott - tillåtet
Distansavlivning - tillåtet
Maceration - Ej tillåtet
Elektricitet - Ej tillåtet
Narkosmedel, injektion mm. - tillåtet
Narkosmedel, inhalation - tillåtet
Koldioxid - Ej tillåtet
De enda gnagare som får avlivas mha elektricitet och koldioxid är chinchillor.
2§ Efter genomförd avlivning ska det göras en kontroll i syfte att säkerställa att djuret är dött, innan vidare åtgärder företas med kroppen. En sådan kontroll ska utföras visuellt på samtliga djur. Vid misstanke om att djuret inte är dött ska förnyade avlivningsåtgärder omedelbart vidtas.
Allmänna råd till **8 kap. 2§
**När så är möjligt eller lämpligt bör döden hos djur som avlivats genom halsdislokation, slag mot huvudet eller koldioxid säkerställas genom avblodning, dekapitering eller annan lämplig metod.
Avblodning
3§ Följande djur får avlivas genom avblodning: nötkreatur, får, getter, renar, hjortar och övriga idisslare, grisar, hästdjur, fjäderfä, strutsfåglar och övriga fåglar, hundar, katter, minkar och rävar, kaniner, gnagare, och tamillrar. Avblodning får endast göras på medvetslösa djur.
4§ Avblodning av ett djur ska utföras genom att man öppnar båda halspulsådrona, det gemensamma blodkärl som dessa ådror utgår från eller ett annat centralt blodkärl.
Dekapitering
5§ Kaniner, gnagare, tamillrar, fjäderfä och övriga fåglar samt kräldjur och groddjur får avlivas genom dekapitering. Djur med en kroppsvikt överstigande 150 g samt kräldjur och groddjur ska vara medvetslösa när de avlivas.
**Kaniner, gnagare och tamillrar med en kroppsvikt om 1 kg eller därutöver får inte avlivas genom dekapitering.
**(….)
**Halsdislokation
**_(Paragraf 6 handlar om hur man avlivar fåglar med denna metod)
7§ Följande djur får avlivas genom halsdislokation: 1**. Gnagare och kaniner med en kroppsvikt om högst 1 kg. Djur med en kroppsvikt överstigande 150 g ska vara medvetslösa när de avlivas. **(2 handlar om fåglar_)
Slag mot huvudet
8§ Slag mot bakhuvudet får användas för att avliva ett mindre antal
_(1+2 handlar om andra djur)
_3. Kaniner, gnagare, tamillrar, kräldjur, groddjur samt övriga fåglar, om djuret väger högst 1 kg.
Slaget ska utföras med en sådan kraft och precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.
Allmänna råd till 8 kap. 8§
Djurets bakhuvud bör med ett hårt slag slås mot ett fast förankrat, hårt föremål. Djuret kan även slås hårt i bakhuvudet med ett för ändamålet lämpligt trubbigt föremål.
(9§ handlar om hjärnstamsstick, ej tillåtet för marsvin)
Huvudskott
(§10 handlar om hundar och katter)
11§ Minkar, rävar, kaniner, gnagare, tamillrar och kräldjur får avlivas genom skjutning med vapen. Vid avlivning med skjutvapen ska skjutvapnets laddning respektive ammonution anpassas till djurarten och djurets storlek.
Djuret ska skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet. Medvetandet får inte återkomma.
(Här följer regler för avlivning mha narkosmedel, injektioner och inhalationer. Dessa är enbart tillåtna att användas av veterinärer ((undantaget de som sysslar med försöksdjur)) och därför tar jag ej med det här.)
18§ Eter eller kloroform får inte användas vid avlivning av djur.
(Sen avslutas alltihopa med information om avlivning mha koldioxid vilket ej är tillåtet för marsvin, och hur man avlivar fisk.)
Det där tog ett tag. ;) Hoppas det hjälper någon. Jag känner mig lite säkrare nu iaf då jag vet att det räcker med att slå bakhuvudet i exempelvid diskbänkskanten hårt. Mer ska inte behövas.
För att sammanfatta det hela:
Det finns många sätt att avliva ett marsvin hemma, för alla alternativ utan slag i bakhuvudet, om marsvinets vikt överstiger 150 gram, gäller det att marsvinet gjorts medvetslöst genom just slag i bakhuvudet före.
För att avliva med slag i bakhuvudet ska marsvinets bakhuvud slås hårt i ett fast föremål, alternativt slås med ett trubbigt föremål i bakhuvudet.
Visar marsvinet tecken på att det inte är helt dött måste försöket göras om omedelbart.
Marsvin som väger över 1 kg får ej avlivas på annat sätt än injektion eller inhalation hos veterinär.

För att få avliva djur (som privatperson) finns det inga formella krav på utbildning, däremot måste man "kunna hantera djur på ett bra sätt och behärska den aktuella avlivningsmetoden" för att citera från jordbruksverkets hemsida.
I SJFVS 2008:69 Saknr L22 kan man bland annat läsa följande:
"2 KAP. KUNSKAPSKRAV
1 § Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktisk djurhantering.
2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas."
Vidare i ovannämnda författningssamling kan man i 8 KAP. ANNAN AVLIVNING läsa om vilka metoder som är godkända för avlivning av marsvin (gnagare) 1 §:
- Avblodning av medvetslösa djur
- Dekapitering av medvetslösa djur (ålders- eller viktbergränsat, för vissa viktkategorier krävs inte medvetslöshet)
- Halsdislokation av medvetslösa djur (ålders- eller viktbergränsat, för vissa viktkategorier krävs inte medvetslöshet)
- Slag mot huvudet (ålders- eller viktbergränsat)
- Huvudskott
- Narkosmedlen, injektion med mera
- Narkosmedel, inhalation
- Koldioxid (ålders- eller viktbergränsat, för vissa viktkategorier krävs inte medvetslöshet)
I samma kapitel 2 § står det:
"Efter genomförd avlivning ska det göras en kontroll i syfte att säkerställa att djuret är dött, innan vidare åtgärder företas med kroppen. En sådan kontroll ska utföras visuellt på samtliga djur. Vid misstanke om att ett djur inte är dött skaförnyade avlivningsåtgärder omedelbart vidtas.
Allmänna råd till 8 kap. 2 § När så är möjligt eller lämpligt bör döden hos djur som avlivats genom halsdislokation, slag mot huvudet eller koldioxid säkerställas genom avblodning, dekapitering eller annan lämplig metod."
5 § dekapitering samt 6 § halsdislokation säger att marsvin (gnagare) över 150 gram måste vara medvetslösa, på djur över 1 kg får metoden inte användas.
7 § slag mot huvudet "Slag mot bakhuvudet får användas för att avliva ett mindre antal /…/ 3. kaniner, gnagare, tamillrar, kräldjur, groddjur samt övriga fåglar, om djuret väger högst 1 kg.
Slaget ska utföras med sådan kraft och precision att det medför omedelbarmedvetslöshet och död.
Allmänna råd till 8 kap. 8 § Djurets bakhuvud bör med ett hårt slag slås mot ett fast förankrat, hårt föremål. Djuret kan även slås hårt i bakhuvudet med ett för ändamålet lämpligt trubbigt föremål."
18 § "Eter eller kloroform får inte användas vid avlivning av djur."
11 § Huvudskott samt 15 §, 16 §, 17 § Narkosmedel och andra avlivningspreparat samt 22 § Koldioxid hänvisas till lagtexten.
9 KAP. ÖVRIGA BESTÄMMELSER
2 § Om det finns särskilda skäl kan Jordbruksverket medge undantag från bestämmelserna i dessa föreskrifter
Lite OT men något som kan vara värt att påpeka som få verkar känna till (eller åtminstone låtsas om) är att även exempelvis fiskar omfattas av djurskyddslagen och det finns regler för hur man får avliva även dem!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Marsvin som väger över 1 kg får även skjutas, det kräver ju dock att personen som utför det har vapenlicens, lämpligt vapen och att vapnet är registrerat för jakt/avlivning av djur.
En sak att tydliggöra är att om man avlivar själv, med exempelvis slag mot huvudet, så måste djuret omedelbart bli medvetslöst och får inte vakna upp hur medvetslösheten.
**SMF 237 Sweet Dream's
#28 Ja det är klart, men det kan ju hända även den bästa att marsvinet inte dör. Det står även i informationen som jag skrev in att OM djuret visar tecken på att inte vara dött måste man upprepa avlivningsförsöket omedelbart.
Jag missade dock att det inte stod 1 kg gränsen på skjutningen så det var bra du la till det. Annars är det nog inget annat alternativ som får användas vid över 1 kg förutom veterinärshjälp.

Jag skrev inget om att djuret inte dör direkt, det är helt rätt att det står att avlivningen ska upprepas direkt då.
Det jag skrev är att djuret omedelbart måste bli medvetslöst och att det inte får vakna upp från medveslösheten.
Jag skulle tro att om djuret inte direkt blir medvetslöst (eller helst dör direkt, vilket man ju helst vill) anses man inte behärska avlivningsmetoden och då får den heller inte användas/utföras av personen ifråga. Att till exempel slå ett marsvin i huvudet med ett baseballträ men inte träffa ordentligt så att djuret inte blir medvetslöst borde klassas som djurmisshandel/djurplågeri (eftersom det medför djuret onödigt lidande) och falla under djurskyddslagen varpå personen skulle kunna dömas för djurplågeri till böter eller fängelse i max två år. Med andra ord så är det otroligt viktigt att man vet vad man gör om man ska ge sig på det här med att avliva sina djur själv.
Har faktiskt för mig att jag läst om något fall där en djurägare skulle avliva sitt djur men slaget träffade fel vilket resulterade i att djuret istället skadades svårt men fortfarande var vid medvetande.
Förstår att du missade angående skjutning :-)
Det är ju en av de metoder man får avliva (i princip) alla djur med. Utöver licens etc som jag nämnde ovan gäller ju dock att man väljer vapen och ammunition som är lämpligt utifrån det djurslag som man ska skjuta, att avståndet är lagom och att man skjuter så att djuret omedelbart förlorar medvetandet och dör i det tillståndet utan att återfå det (som med samtliga metoder).
**SMF 237 Sweet Dream's
#30 Ja absolut, det håller jag med om. Jag tror dock att om man slår ett marsvins huvud i som jag nämnde som exempel diskbänkskanten, riktigt riktigt hårt, bör det inte finnas en chans att marsvinet överlever slaget. Däremot om man vet med sig att jag kanske inte fixar att slå tillräckligt hårt, då ska man inte ens försöka.
Grejen är väl att ta i så hårt att man överdriver rejält.
Jag tror med all säkerhet att jag skulle fixa själva slaget. Att jag skulle kunna stänga av så pass mycket av mina egna känslor att jag skulle utan tvekan kunna drämma marsvinets huvud så hårt i diskbänken att det dör på sekunden.
DÄREMOT tror jag att jag skulle falla ihop i panisk gråt efteråt.
Men det är väl något man får trubba av sig mot för varje gång det sker kanske. :(
Om jag skulle bli tvungen att göra det själv hade jag nog tagit en hammare och drämt till så pass hårt med att jag hade fått lägga om golvet.. Och därefter gå hos en psykolog eller åtminstone prata med någon veterinär eller nått.. Usch och fy för den tanken. Men, det är något man ändå måste kunna om man har djur.
Bara tanken på att… ja, hur ska vi säga. Klubba ihjäl sitt djur är hemsk. Men det är för djurets bästa.
Tycker det är så hemskt>< På skolan här har vi foderdjur som ormarna käkar sedan. Om ett avelsdjur blir sjukt avlivar dem det på samma sätt. Slår dem i en bänkskiva. Tycker det är fruktansvärt och är glad att jag slipper göra det.
(Självklart förstår jag varför man gör det när det gäller foderdjur.)
#32 Ja precis. Jag skulle aldrig kunna göra det om det fanns en chans att marsvinet med veterinärshjälp hade kunnat bli frisk. Då hade jag gått länge efteråt med så dåligt samvete som slog ihjäl mitt marsvin fastän det kanske fanns en chans.
Det ska ha gått så långt att marsvinet i princip är på väg att dö själv, och att jag då förtkortar lidandet. Då skulle jag ha den trösten till mig själv efteråt när jag förmodligen skulle känna mig som jävulen själv, att jag släppte marsvinet fri. Annars aldrig.
Skulle personligen aldrig klara av att ta död på ett vuxet djur, skulle det bli akut så får killen min göra det, han är inte lika blödig.
Ungar som det varit uppenbara fel på har vi dränkt, det går väldigt fort.
Tappat upp vatten i diskhon och lagt ungen under ett kastrulllock. Tar bara några sekunder för dem att sluta andas.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Att dränka djur, oavsett om det är ungar eller vuxna, är något som definitivt varken är humant eller lagligt!
Gräsligt- stackars djur :-S
**SMF 237 Sweet Dream's
#35 Man får inte dränka djur. plus att djuret lider innan den dör. Blir stressad och sedan går det ej direkt fort. Stackars djur!
Jag tycker att eftersom det står med i lagen att man ej får avliva ett djur mha eter eller kloroform, som borde vara ett ovanligare sätt bland "allmänheten" än dränkning och gasning som många avlivar kattungar osv på, att det är konstigt att inte även dränkning och gasning står med i lagen som ett big no no.
Det är ju lite luddigt när ett så (tyvärr) vanligt sätt inte står med som varken lagligt eller olagligt.
Men jag måste säga Millan att vore det inte bättre om ni bara dängde de små ungarna i bordskanten eller liknande?

Jag har för mig att eter/kloroform var tillåtet förr, men efter att man kommit fram till att det inte är humant förbjöds det och jag skulle tro att det är därför som det finns med som paragraf. Någon får gärna rätta mig om jag har.
När det rör dränkning så finns det inte med över tillåtna avlivningsmetoder och är således förbjudet.
Angående gasning så får man avliva gnagare äldre än tio dagar med koldioxid, enligt vad som står i 8 Kap, 22 §. Det är dock i det närmsta omöjligt för privatpersoner att avliva på det viset eftersom det bland annat ska gå att se djuren under avlivning, utrymmet bör vara tätat och mängden koldioxid ska kunna mätas.
För hund och katt är gas/koldioxid inte tillåtet (8 Kap 1 § tabell B).
**SMF 237 Sweet Dream's
#39 Ja det kan säkert stämma. Vad jag förstått är det i princip bara djuraffärer och liknande som har tillgång till koldioxid? Eller har jag fel där?
Tycker inte att dränkning är hemskt. Och nu är det ju nyfödda prematura bebsiar jag pratar om. Det var många år sedan vi behövde göra det. Frågade min kille igår om han kan ta död på dem om det skulle bli akut och han hade inga problem med det, vilket är skönt o höra. Enligt forskning på människor ska drunkning vara det behagligaste sättet att dö på och det går fort, jättefort.
#42 Vad betyder prematura?
Dränkning ÄR hemskt!!! Hur kan du säga att det inte är det?! Dem lider ju för tusan innan dem dör. Tänk paniken! Nej usch för det! Nej det går verkligen inte fort!
#42 Fort? Vilken panik man skulle ha om man blir dränkt! Fy att ens tänka tanken att dränk något levande.
Var en som sa till mig för något år sedan att h*n kände en SMF-reggad uppfödare som dränker sina ungar som det är fel på. Usch!
prematura betyder för tidigt födda.
#45 Tack mamma :)
Prematur är för tidigt född. Men om du andas in vatten tar det inte många sek innan lungorna slutar fungera o du får syrebrist, då sprids ett rus genom kroppen och du blir medvetslös. Det var så vi resonerade. Då ingen av oss klarade av att slå ihjäl dem eller se dem tyna bort innan man hinner till vet. Tror det var två marsvinsbebisar som fick dö på det sättet, och för dem gick det jättefort. Nu har jag ju en oblödig karl som kan göra det i mina ögon brutalt (för mej) men bästa för djuret. Känner att jag ska kunna skriva hur vi avlivat marsvin utan att bli påhoppad då jag inte uppfattat det som ohumant utan det snällaste vi kunde komma på för djuret i sig. Nu typ 5-6 år senare o sedan sist det hände vet jag att det inte är lagligt men tror att flera håller med om att man inte alltid tänker i alla vinklar och i rätt o fel i den paniken man har när man ser en nyfödd bebis kämpa för livet och modern har övergett den för att det är uppenbara fel på den. Då vill man bara att den ska få somna in. På den tiden var kag med i marsvinslistan där den här frågan diskuterades, där var fler som dränkte, frös in och tom stoppade i plastpåsar tills luften tog slut. Det var liksom ok då.
#47 Tar ändå flera minuter innan dem dör. Plus att dem dör inte fridfullt utan under stress! Slå ihjäl är bättre, då dör dem direkt, ingen stress heller.
Nej usch och tvi åt dränkning….
Men det är inte det snällaste för djuret!

#40 Tror koldioxid är rätt vanligt när man avlivar försöksdjur.
Nej men fy. Att det ens ingår om dränkning är humant i denna disskution. Det borde vilken människa som helst förstå att det inte är ett dugg humant. Nej fy. Jag mår illa av att folk verkligen tror att det är helt okej.
Folk som tror att det är okej med dränkning borde inte få ha djur, för då har de ju världens skevaste djurhållning och synsätt.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Alltså kan ni sluta tjafsa om dränkning, det är flera år sedan och jag är säker på att millib inte kommer göra om det! Jag har själv läst någonstans om att dränkning ska vara det "snällaste" sättet för människor att dö
Jag avlivar marsvinen själv, genom att slå dem hårt i betonggolvet. Det krävs mycket mer kraft än man tror! Jag mår fruktansvärt i flera dagar efteråt (och nu eftersom jag då börjar tänka på dem :'( ) men vet att de inte har lidit. De sitter och äter godis och anar inget förrän det är slut
Gud jag förstår ändå inte hur ni klarar av att slå ihjäl djuren. Förstår ert resonemang men varför inte ta dem till veterinär? Så akut blir det ju i princip aldrig att man måste ta dö på dem med ens. Låter inte humant att klubba ihjäl djur! Särskilt inte om man inte är UTBILDAD… Förstå hur många det är som råkar göra fel! Då får djuret minsann lida värre än någonsin. Det kan ju gå rejält snett o djuret överlever slaget - det första vill säga. :o
#52 Därför att det blir oftast stress för djuret, och är det mitt i natten eller helg där ingen veterinär har öppet, så vad ska man göra?
T.ex om den bryter ett ben och inte kan röra sig eller liknande, då kan man ju inte vänta?
Plus att jag personligen inte litar på veterinärer gällande avlivning att det gör det rätt eller på ett bra sätt.
#52 Det är verkligen inget roligt någonstans men har man många djur är det viktigt att kunna. Jag har tex 1,5timme till djursjukhuset. Visserligen finns det ett närmare men dem hade jag inte ens anförtrott en avlivning, så lite litar jag på dem
#51 - måste bara fråga hur du menar? Är det akuta fall du avlivar själv? Eller avlivar du själv i "vanliga" avlivningsfall också? Som ålder, sjukdom etc?
#53 Fast ett brutet ben avlivar man inte för. Vet hur du menar men bara så ingen annan tror att man avlivar så lätt.
#55 Jag avlivar bara akuta fall själv. Icke akuta är antingen min granne eller veterinär som avlivar
Tror nog att de allra flesta kliniker klarar av en human avlivning av ett marsvin! Att välja bort klinik för att istället bokstavligt talat klubba ihjäl ett djur? Det låter otroligt omvänt…..
#56 Det var mest ett exempel, det som dök upp i huvet som är akut liksom.Blev kanske lite fel där, dumt exempel kanske…
#58 Fast vad är egentligen humanast? En lång stressande resa som slutar med en gigantisk kanyl i magen eller att sitta i sitt eget hem och mumsa godis - pang borta. Även om jag tar den dåliga kliniken så är det ändå minst 45minuters resväg
En grotesk och otäck tråd.
#61 Lärorik.
#60 håller med.

#61 det är klart att det är en grotesk och otäck tråd, men ändå nödvändig anser jag…det är som TS skrev, valfritt att läsa…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#61 Tråden är lärorik på det sätt att man lär sig väldigt mycket om medlemmarna i detta forum.
#64 Hur menar du? Det är lärorikt att diskutera hur man får & kan avliva ett marsvin hemma ifall det blir akut och om man har möjlighet till det. Inget fel med det? Naturligt.
Visst är det obehagligt att läsa, givetvis, men groteskt tycker jag inte. Själva handlingen, att marsvinet dör pga ett hårt slag i huvudet är inte groteskt, det är så mycket mer naturligt än en jättekanyl tryckandes rätt in i buken och gift insprutat. Sånt ser man inte ofta i naturen direkt.
Packas in i transportburen, bäras till bilen/bussen eller annat valt fortskaffningsmedel, skumpa omkring en lång stund till veterinären med massa konstiga lukter, syner, ljud osv. Bäras in på kliniken där väldigt mycket mer dofter, ljud och obekanta syner dyker upp. Plockas ut ur transportburen i ett obekant rum. Gigantisk nål in i magen utan bedövning, panikskrik. Svårt att andas, somnar till slut, men andningen slutar inte då. Det fortsätter, ibland en lång stund, innan marsvinet till slut tar sista andetaget.
Är det det mest humana sättet för ett marsvin att få avsluta sitt liv?
Jämfört med att vara hemma i sin egna bekanta bur, lyftas ut av sin egna bekanta ägare, sitta i knät och mysa en stund precis som vanligt, kanske till och med smaskande på något extra gott som marsvinet inte fått så ofta, och sekunden efter finns marsvinet inte mer. Marsvinet hinner inte ens uppfatta att det får ett slag då nacken bryts av i samma milisekund huvudet träffar föremålet.
Nej, DET är enligt mig inte ett groteskt sätt att dö på.
DÄREMOT, det som är det vidriga, det är att personen som älskar marsvinet så mycket, i många fall över allt annat, är den som gör handlingen. Man har det i sig - man slår inte den man älskar. Det är DET som är det hemska. Men samtidigt det mest heroiska en ägare kan göra för sitt sjuka marsvin.
Så tycker jag!
#63 På vilket sätt är det nödvändigt att veta detaljer om hur människor avlivar sina djur hemma genom att slå dem i betongen eller genom att dränka dem??
#67 Du behöver inte läsa om du inte vill?
Denna tråden är till för att diskutera sånt här, hur man kan gå tillväga osv.
#68 Nu är det för sent :-)
#69 Då får man nästan lite skylla sig själv över att man trots varningar om vad tråden kommer innehålla valde att fortsätta läsa. ;) Men jag vet hur det är när nyfikenheten tar över. Jag har besökt många trådar, bilder, filmklipp och FUP'ar genom åren som jag än idag mår dåligt över att jag valde att öppna trots att jag hade en aning om vad som väntade. ;)
Men alla är olika och inget sätt att avliva sitt marsvin på är det rätta. Så länge man följer de lagar och regler som faktiskt är satta utifrån DJURETS bästa är inget sätt fel. Alla sätt är så humana lagen bara kan få dom. :)
Nej det här är inte en trevlig tråd precis. Lite extra obehaglig verkar den eftersom så många i tråden lättvindigt verkar slå hjäl sina marsvin mest hela tiden. Fast jag har en känsla av att så inte är fallet. Ingen av dessa antar jag ägnar dagarna åt att slåihjäl marsvin utan att må dåligt av det ;-).
Jag kan säga att jag som uppfödare och ägare av många marsvin tycker att jag själv ska kunna utföra avlivningar i absoluta nödfall. Jag har gjort det på ett vuxet marsvin och två små bebisar. Slag med stor tung sten. Vidrigt och helt mot min natur men i de lägena det enda rätta. De marsvinen var döende och mådde verkligen ohyggligt dåligt och inget hopp om bättring fanns och jag ville inte dra ut på tiden en sekund för länge då fanns inte tiden att ta sig till en veterinär. Däremot föredrar jag absolut att anlita en veterinär. De flesta av mina marsvin är mer eller mindre resvana och stressas inte av att åka runt i en transport så är det inte urakut lägger jag hellre kostnad och tid på ett veterinärbesök. Jag skulle bara avliva själv i riktigt akuta fall.
Känner man sig det minsta osäker ska man låtabli att avliva själv. Man måste använda en metod som är idiotsäker. Man får absolut inte missa… Dränkning och gasning tycker jag verkar både osäkert och för utraget för att jag skulle våga eller kunna göra det.
#71 Men man får inte ens dränka eller gasa, så det är ju ändå inget alternativ om man måste avliva hemma.
Man får inte ens dränka råttor & möss (alltså vilda) längre, som man fångat i fälla :)
#71 Jag tror inte heller folk sysslar med att slå ihjäl marsvin hela dagarna. ;) Och även om det låter som att det är väl ingenting så tvivlar jag på att någon skulle svinga marsvinet i luften och gapa mohaha, det är nog en fruktansvärd och vidrig upplevelse för vem som helst, och jag tror att det för alltid kommer finnas med en, även om man trubbas av gång för gång.
Vet att många reagerat på att jag dränkt bebisar. Som jag skrev tidigare trodde jag det var humanast och det var så man gjorde då. Det jag fick berättat för mej var det bästa smidigaste sättet och jag har lärt mej att det är humant och fridsamt att dö så! Nog pratat om det! Ska inte göra om det! Min fråga nu är ni som slagit ihjäl era djur mot tex en bänk kollar ni då eller chansar ni att ni slår rätt? En bebis kanske inte är lika svårt som ett fullvuxet djur, men jag har värsta scenariot framför mej. Tvåhandsfattning, tårarna sprutar… Usch! De vuxna djur ja har tvingats avliva har det inte varit akut med och har åkt till en vet. Har alltid en budget för vet besök om nåt inträffar. Men som sagt det kan gå väldigt fort och väldigt illa och inte vill man att djuret ligger o lider i önödan. Nu kan jag ju inte riktigt skylla på det heller då vi har minst två joursjukhus inom 5 mil men att betala 3000:- för bara besöket svider enormt om det skulle inträffa en helgkväll. Och överväger nog då starkt att låta killen min ta hand om lidandet. Är man dålig som tänker så då? Att det är för dyrt? Nu pratar jag självklart om att djuret är så pass dålig att avlivning är enda utvägen
#74 JAG anser inte att det är något fel att avliva sitt marsvin själv, tvärtom är jag för det om man vet med sig att man fixar det då jag själv tror att det är ett snabbare och mer humanare sätt att dö på. Däremot om man inte är fullt säker på att man verkligen fixar det ska man inte halvhjärtat försöka för att man tycker veterinärskostnaden svider.
Jag skulle nog avliva själv oavsett om jag hade gott om eller ont om pengar om mitt marsvin var så pass dåligt.
Jag vet att jag INTE skulle klara det, skulle aldrig försöka. Men vet att killen min kulle göra det. Han vill inte säga hur men han säger att det blir definitivt. Menar bara att jag känner mej lite dum som inte vill betala 4000:- om det kan fixas ändå. Även om jag kommer må Grymt dåligt. Är det vardag så är åker jag till vet. Hoppas jag inte hamnar i den situationen alls.
#76 Grejen är ju dock den, att själva sättet den blir avlivad på, slag mot bakhuvudet, inte är hemskt för marsvinet. Marsvinet känner inget och märker inte vad som sker. Så för marsvinets skull finns ingen anledning att åka och ta spruta egentligen - tycker jag.
Det är ju för personen som utför handlingen det är hemskt.