Livet med marsvin
Hej igen!
Tack för alla svaren i förra tråden. :)
Men nu bildar jag en ny tråd eftersom jag har ännu en request till er marsvinsägare…!
Jag skulle vilja få svar på frågan
**Hur är livet med marsvin?
**Berätta allt! Hur mycket tid ni lägger på dem, när ni ger dem mat på dagen, hur ofta ni handlar nya grejer till dem, var i lägenheten ni leker med dem, hur tama de är, vad de tycker om, hur många marsvin ni har, vilket kön de har, hur ofta ni städar, vad de bor i för bur, om de har varit sjuka någon gång, hur gamla de är och så vidare…!
Bifoga gärna bilder!!!
Men framför allt vill jag veta om ni även har några andra djur, förutom marsvin, och hur ni får allting att gå ihop! (tidsmässigt, med partners, ekonomiskt etc).
Hoppas på att få mååånga svar! :D
Det är helt fantastiskt att äga marsvin ;) Jag har två hanar, en som fyller 2 år om några veckor och den andra närmar sig snart ett år. Tyvärr studerar jag för tillfället rätt långt ifrån hemmet, vilket innebär att jag är hemma endast på veckosluten. Under veckan håller mina föräldrar och syster reda på marsvinen. Helst skulle jag själv sköta om dem, men för tillfället går det inte att ordna på någotvis :(
Själva skötseln av marsvinen tar inte så länge, ca 15 min om dagen, då de får mat och vatten + att de kontrolleras. Buren städas 1-2 gånger i veckan och tar 30-60 min. Mina marsvin har tillgång till golvet alltid då när någon är hemma, de slipper själv ut ur buren när de själv vill. Mest tid far det då när man myser med marsvinen, men jag brukar inte räkna med det. Det går ju bra samtidigt när man t.ex. ser på tv.
Vi har också en katt här hemma, som inte hemtar något problem med sig. Vi kan bra ha katten i samma rum som marsvinen, också då de är ute på golvet och springer. Förståss så har vi alltid någon som ser till att det inte skulle hämda mågot ens på misstag. Jag kan ennu tilläga att vår katt är rädd för marsvinen och det brukar vara grisarna som springer efter katten och inte tvärtom ;)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#1 Okej, så du skulle kunna säga att marsvin är lättskötta? :) Tack för det urförliga svaret! :D
Det finns mycket att säga om marsvin och skötsel m.m. Läs Artiklar och sök här på forumet så kommer du finna mycket info. Var medlem och lär dig mer innan, de är normalt lättskötta, men blir de sjuka så kan det bli allvarligt fort utan att man riktigt hinner förstå vad som händer.
Välkommen hit till vår sida, och funderar du framöver att skaffa marsvin, köp av en bra uppfödare istället för hos djuraffär som kan sälja dräktiga honor, felaktigt kön samt djur som har sjukdomar/ Ohyra från början. Då är risken mindre att få otrevliga överraskningar efter ett tag.
Så viktigast av allt sök massor av kunskap så du lär om de små pratiga liven som finns i våra hjärtan här på sidan !
#3 Tack! :)
Information finns det massor av på hemsidan, den är jättebra!
Men det jag är intresserad av är själva upplevelsen och hur det är för varje människa att ha marsvin, liksom, hur livet är med dem. :)
Jag har idag 7 marsvin, fyra honor som går tillsammans i en hage på golvet (1*2m) och tre hanar som är fördelade 2st i en större gallerbur och en som för tillfället går ensam i en mindre bur. Hans kompis flyttar hit om några få veckor, han är nykläckt!
Marsvinen bor i ett eget rum i vår inredda källare och jag har dem inte främst för att kela. Jag prioriterar sällskap, bra boende, bra mat och motion för mina grisar. Självklart hanteras de, men jag är inte den som sitter och gullar med en gris i knät hela kvällarna. Min plan är att avla lite smått och de första kullarna kommer i vår.
Jag bor i villa med sambo och min son som är snart 6mån. Den tid som marsvinen får är den tid som blir "över". Jag har också fyra katter och en (sällskaps)hund. Det är det som är så skönt med marsvinen, jag går dit när jag kan. Vissa dagar blir det bara att mata och kolla så alla är ok, andra kvällar sitter jag längre och klipper klor, trimmar lite smått, fotograferar, städar osv.Jag är just nu mammaledig, kommer att återuppta mina högskolestudier i höst.
Ekonomiskt så ser jag till att köpa större kvantiteter av spån och hö till billigare pris. Spån i storbal från Granngården osv. Jag kommer att hålla flocken relativt liten under min studietid och lägger undan en buffert för veterinärbesök osv. Hittills har alla hållit sig friska *peppar peppar*!
Bilder på grisarna (de nyinflyttade har jag inte hunnit fota än) finns på www.ekskogensmarsvin.n.nu.
#5 Oj, sju marsvin, fyra katter och en hund var inte dåligt! :P Utöver familj också!
Tack snälla för din "berättelse"! Blir du stressad av allt som skall göras eller ser du djuren som din "fritid" liksom?
#6 Djuren har alltid varit min fritid och andningshål. Tidigare har jag haft häst och hundar som jag tränat aktivt med. Men när jag fick barn prioriteras vissa saker om och marsvinen ligger på en nivå som känns väldigt enkel och icke-krävande. Jag gör det jag vill när jag kan och det räcker. Hunden är av modell soffpotatis och kräver inte heller så mycket. Jag går ner ikällaren till grisarna när jag behöver koppla av, stänga av hjärnan en stund. Det är MITT nöje liksom.
jag har 19 marsvin, 2 rexkaniner, hund på 45 kg & fiskar samt villa, gubbe, barn & jobbar 50 %. har på det Fibromyalgi & Bechterews.
Livet med marsvin ger så mkt glädje. Allt jag gör med dom håller min kropp i hyfsat skick. lite ist för sjukgymnastik. Hunden går som service hund. sambon ställer upp att köpa spån i bal & stora pellets säckar. Hämtar hö gör jag hos bonde & då hjälper min bästa vän mig. Köper även fodermorötter på torget på helgerna, 25 kg för 59 kr. Då är vi 3 personer osm delar på en sån säck.
jag har en underbar familj som ställer upp så kolosalt mkt. de vet att djuren är mitt liv.Vissa dagar blir det mindre om kroppen gör för ont.
Men i det stora så går det bra.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Livet med marsvin är underbart!
Dem ger så mycket glädje var dag.
Helt underbara djur.
Jag lägger en hel del tid på mina djur överlag.
Mina grisar får komma ut minst 3timmar/dag om jag kan (vilket är stort sett var dag).
Kollar till dem och pratar med dem flera gånger/dag.
Kloklippning vid behov.
Badning 2-4 gånger/år.
Burstädning 1-2gånger/vecka.
Grönsaker 1-2 gånger, påfyllning av hö vid behöv och nytt vatten var dag :D
Spån köper jag på Börjes för 70 kr för en stor bale, räcker ett bra tag.
Eller får jag av min underbara morfar, får även halm av han :)
Pellets köper jag storsäck, 163 kr för 25 kg, lite havre får jag av svärmor.
Hö köper jag av styvsvärfar, 20kr/bale, då är der 10-12 kg/bale.
Kan tillägga att jag även har 5 kaniner, 1hund,2 katter & hönsplustupp med :)
Pojkvännen hjälper till med hunden, katterna,hönsen&tuppen och även kaninerna&marsvinen ibland om jag är iväg :)
Nej ett liv utan marsvin kan jag inte tänka mig, nu när jag har mina 6 små grisar :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Okej, vad bra att du har dem då! :) Så även såna där måste-saker, t.ex. städa buren, är egentligen inget måste för dig, utan en rolig syssla du gör på din tid du har över? Skön inställning måste jag säga! :)
#8 Vilken inspiration du är! Min älskade mor har Fibromyalgi, och jag vet att även om man helst bara vill ligga och sova, så är det bra för kroppen att röra sig så mycket man kan och orkar. Så det är bra att du har djuren då! :) Lycka till med allting, du är jätteduktig!!
#9 Vilket zoo ni har hemma, hihi! Är dina släktingar bönder då, som kan förse dig med havre, halm och hö och sådär? :)
Anledningen till att jag gjorde tråden, är för att jag fortfarande bor hemma. Mamma tänker på mitt eget bästa, och är rädd att jag blir stressad av att ha skola, pojkvän och massa husdjur (jag blir jättelätt stressad om flera saker händer samtidigt).
Jag tror att jag skulle klara av det, eftersom djur gör mig så lycklig, och att allt bara handlar om att kunna lägga upp vardagen, pussla lite, så ordnar allting sig. T.ex. om jag ska ta ut djuren OCH vill vara med min pojkvän så kan vi ju titta på film medans marsvinen/råttorn springer på golvet. :)
Hon är fortfarande skeptisk. Men jag hoppas att hon ändrar sig, detta är verkligen någonting jag vill. Nu sitter jag med mina råttor och känner mig lycklig. Har så mycket kärlek att ge, jag vill kunna ge den till marsvin också! Skulle isåfall vilja ha omplacerade marsvin (med bra temperament dock). :)
#10Nix, men styvsvärfar är bonde ;) Och morfar köper in balar av spån & halm som han har till minkarna.
Men många av mina släktingar älskar däremot djur ;)
#10 Städa burarna är väl inte superkul, däremot är det en skön stund när jag är klar. Rent, fräscht, luktar gott och glada grisar som piper runt och ska kolla vad som är nytt. :-) Tricket är att göra det enkelt för sig. Nytt spån i stor förpackning så det alltid finns hemma, smidiga burar där det är lätt att komma åt och så en bra lösning för det smutsiga ströet. Jag har egen kompost så jag tömmer bara burarna i en tvättkorg från ikea och bär sen ut den och tömmer i komposten. Två gallerburar plus hagen (1*2m) tar ca 20-30min och två rundor till komposten. Det är inte särskilt jobbigt. :-) Du kanske skulle kunna låna två marsvin en period och se hur det känns?
#12 Okej! Jag har gjort det så enkelt för mig som det går hos råttorna. Ändå kan det ta mellan en timme och två timmar att städa buren, fast jag gillar att göra det faktiskt, de är så söta när de ska titta på allting nytt och undersöka, precis som du sa. :D Då kommer jag in i ett cleaning mode och glömmer alla dagens händelser och problem. ^^
Det skulle jag kunna göra, frågan är bara vem som skulle vilja låna ut sina älsklingar, hihi. Känner ingen med marsvin tyvärr. Men mamma har haft det tidigare. :)
Varit sjuk de sista veckorna och nu är jag så slut att jag sover 7 timmar när jag kommer hem från praktiken.
Men när jag går upp igen så är det första jag gör att ta ut råttorna, älskar att vara med djuren, det är så avstressande. :)
Det mamma är rädd för dock är ju att de ska bli för mycket så jag blir stressad över burstädning och att alla djuren ska ut osv, men de gör ju mig lycklig! Djuren är min grej liksom. T.ex. andra kanske sätter sig vid tv:n eller spelar spel, jag är med djuren då istället.
Känner att jag skulle klara av marsvin, skulle aldrig skaffa dem om jag kände mig osäker. Min pojkvän har sagt att han ställer upp också och vill också vara delaktig. :)
Jag är väldigt lättstressad. Blir det för mycket så blir allting fel. Häromdagen lade jag en falukorv i skafferiet till exempel… xD
Mamma är rädd att det blir för mycket. Därför undrar jag hur ni har det med djuren och hur ni får allting att gå ihop, mest tidsmässigt. :)
#13 Jag går hemma stort sett hela dagarna, så jag har all tid i världen :) Är jag borta över dagen, fixar pojkvännen med mat & vatten :=D
På morgonen innan jag går iväg till jobb eller sätter mig och pluggar så slänger jag bara in lite frukost, tittar så det finns hö (fyller på om det börjar se lite ut) och byter vattnet. Sedan på eftermiddagen när jag kommer hem eller slutar plugga för dagen så ger jag dem middag i form av någon grönsak och kollar även då så det finns hö och byter vattnet igen eftersom de har vattenskål. Sen kikar jag till så vattnet är rent och att det finns lagom mycket hö en gång till på kvällen.
Utöver det umgås jag med dem när jag hinner och orkar, vilket blir åtminstone en stund varje dag men väldigt varierande hur länge och så städar jag såklart buren också vilket brukar behövas ungefär en gång i veckan. Att städa buren tar mig max en halvtimme så det är inget jag direkt skulle påstå är så tidsödande det heller :) Jag skulle nog påstå att marsvin är väldigt lättskötta djur i grunden, de kräver inte mängder av sin ägare. Men man kan också om man vill lägga ner väldigt många timmar dagligen på dem i form av golvtid och kel :)
Pengamässigt så får jag gratis hö av min sambos farmor som har får och har eget hö. Spån köper jag i stora balar på granngården för typ 70-80 kr, de håller nog kanske en halv till en månad iaf (har aldrig tagit tiden mellan gångerna men jag skulle tro det håller ungefär så länge) utöver det får dom grönsaker två gånger om dagen och det köper jag samtidigt som jag veckohandlar och har heller aldrig riktigt tänkt över hur mycket just deras grönsaker kostar, men det är inga stora summor iaf :)
Om jag åker bort över en helg eller så så brukar sambons föräldrar ta hand om älsklingarna åt mig :)
Jag är mammaledig just nu och går hemma, kommer att fortsätta plugga till hösten och då blir det nog sämre med tid. Men jag kommer att ha mitt skrivbord i samma rum som marsvinen så då kommer de att få sällskap iaf.
Men för min del har jag gjort så att jag har satsat på burar som är så stora att jag inte behöver få dåligt samvete om de inte har fått komma ut på golvet på några dar. Med kompisar, bra mat, rolig och stor bur så måste man ju inte lägga flera timmar på dem varje dag heller. Då har man liksom garderat sig mot stress tycker jag.
#15 Okej. Verkar som att de flesta tycker att marsvin är lättskötta djur. :)
#16 Smart tänkt! Då har de ju mycket att hitta på iallafall. :)
Hur stor bur har du förresten och hur många marsvin bor däri?
#17 Det står i inlägg 5. :-)
Jag är uppfödare registread i SMF och har just nu 27 marsvin och två katter och fyra akvarier. Djur är och har alltid varit mitt största intresse. Marsvin har jag haft sen jag var liten med en liten paus bara. Jag vill och kan inte vara utan marsvin ;-).
Många marsvin är mycket jobb naturligtvis. Det ska mockas burar, matas, klippas klor och allt annat som ingår i den dagliga skötseln. Så ställer jag ut min marsvin det innebär en hel del förberedelser av djuren. Kullplanering och ta hand om aveln tar också tid framför allt försäljandet av ungarna.
Det gör mig inget att det är mycket jobb med marsvinen. Det är min hobby och jag får chansen att umgås med och dtudera dessa underbara djur på nära håll.
#18 Ojdå, ursäkta. ^^
#19 Vad fint att du älskar dem så mycket. :D
Jag lägger gärna ner tid på dem. Men tyvärr är det ju inte alla som förstår oss djurtokiga… :') Mamma är skeptisk fortfarande… :/