Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2677 ggr
Piff & Puff
0

Besprutade grönsaker - paprika? Mängd grönsaker?

Har en liten fundering när det gäller grönsaker till marsvinen. Har läst att många ger paprika och en tanke slår mig att just paprika är en av de grönsaker som innehåller mest bekämpningsmedel, undviker även själv att äta (bara ytterst sällan), tänker på marsvinen som är så små och procentuellt borde få i sig ganska mycket som egentligen inte är bra om de får för mycket av besprutade grönsaker.

Hur gör ni köper ni ekologiskt till era marsvin och ni som kanske fött upp marsvin och haft olika typer av kost är det någon som gett uteslutande eko och sett någon skillnad?

Jag försöker köpa eko av det jag hittar både till mig och djuren tror det är bättre med obesprutat även om det påverkar variationen, tror det skadliga gör större skada än det nyttiga gör nytta.

Hur tänker ni?

OBS - jag är verkligen inte "helgrön" som uteslutande köper eko och inte kan tänka mig annat utan försöker bara i möjligaste mån försöka äta så hälsosamt det går.

Ekonomiskt så tänker jag så att om det är något som det är stor prisskillnad på så kanske jag köper det varannan eller var tredje gång - då får jag åtminstone inte alltid i mig skadliga ämnen samt att jag hjälper till så att försäljningen ökar och priset så småningom går ner.

Samma gäller ju både djur och människor. Det jag som jag skrev tänker på när det gäller marsvinen är att de äter så mycket mer procentuellt till deras kroppsvikt än vad vi människor gör och därmed får de ju i sig mer även av det skadliga.

En annan fråga jag har är hur mycket grönsaker får era marsvin?

Är ju ny när det gäller marsvin och de jag har skaffat är ca 6-7 månader och vad jag förstått har det ätit  mycket vitkål, verkade nästan som de hade fri tillgång till både vitkål och hö hela tiden. Blir de inte lösa i magen om de får för mycket grönsaker?

Synpunkter?

Fridaaaa
0

Jag köper inte ekologiskt. 
Men sköljer noggrannt alla grönsaker innan jag ger dem det.
Visst tar inte bort allt men en del.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[braco]
0

Jag brukar skala paprikabitar innan jag ger dom till mina marsvin.

Sedan tycker jag att man ska vara försiktig med kålgrönsaker. Vissa rekommenderar att man undviker kål, broccoli mm. helt och hållet.

Fridaaaa
4

#2 Kål t,ex vitkål, grönkål, broccoli och blomkål är bland dem bästa och viktigaste vitaminkällorna för marsvin, det många som rekommenderar det till marsvin, inte att undvika det. Det är kaniner som det gäller på.

imoon
1

Som det är nu har jag inga marsvin hemma hos mig (har delad vårdnad med mamma) men när jag hade dem här brukade jag försöka köpa eko när det fanns billigt. Mamma gör på samma sätt.

Kål är, i mina ögon, något av det bästa man kan ge marsvin. Jag har aldrig någonsin hört att man inte skulle ge, utan som Frida påpekar så är kaniner känsliga. Kål innehåller ju både mycker fibrer och vitaminer.

Mina marsvin är bortskämda av mamma.Tungan ute
Vi har två flockar, en med 3 honor och en med 6 honor. De får en hel del grönsaker, mest kål. För något år sedan (när vi "endast" hade en flock på 7 honor) vägde jag grönsakerna och vikten, med tallriken inräknad, blev knappt 1kg. Många skulle säkerligen tycka att det är för mycket, men många grönsaker väger lite mer t.ex. kålrot och morot. Våra marsvin får 4-5 olika sorters grönsaker dagligen, vilket verkligen inte är vad de behöver egentligen.

Vi har aldrig haft marsvin som varit dåliga i magen, faktiskt. Aldrig heller urinsten eller andra liknande problem. I allmänhet har vi haft turen att ha väldigt friska marsvin, peppar peppar.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Hultan
0

Jag köper inte ekologiskt. Visst får dom säkert i sig endel, precis som vi, men dom har en mycket kortare livslängd och många sjukdomar uppstår först efter lååång tid. Så risken är nog större att VI blir sjuka. Ger ofta kål. Mina grisar vägrar vitkål av ngn anledning, har testat 3 olika huvuden men dom vill verkligen inte ha så nu har jag gett upp. Dom får dock grönkål, broccoli, blomkål mm. Ang mängden så får dom så mkt som dom äter upp på max 1 h. Sen ska det vara slut för resten av timmarna vill jag att dom äter hö. Dom får grönsaker 2 ggr/dag.. Och ibland sticker jag åt dom lite där emellan, om jag tex lagar mat. Hö ska dom ju alltid ha, det vet du väl? Formulerade dig lite konstigt i inlägget.

Med sunt förnuft kommer man långt!

dumlekola
0

Jag har tre marsvin som till frukost delar på två blad vitkål. Till kvällen får de oftast dela på en halv stor parika eller en stor/två mindre morötter eller tre stora/sex mindre buketter broccoli/blomkål. Sen varierar jag kvällsgrönsakerna med sådant som tillfälligt finns hemma, fänkål, stjälksälleri m.m.

Som Hultan skrev så är det bra att plocka bort de grönsaker de inte ätit upp på en timme.

Som godis brukar de få gurka, äpple, tomat, bladpersilja, melon m.m. och när jag lagar mat brukar även jag ge dem varsin liten bit av de grönsaker jag hackar. De har så att säga utvecklat ett visst matlagningintresse! Flört

Vad som är lämpligt som mat och godis till marsvin kan man läsa om på min favoritsida med marsvinsfakta Humlans marsvin. Där kan man fastna länge och läsa och titta på alla fina bilder. Glad

[braco]
0

#3 Korsblommiga grönsaker är naturligtvis en väldigt bra källa av vitaminer och mineraler men kan ge gaser och därmed ont i magen. Många rekommenderar kål, blomkål och broccoli i väldigt små mängder (eller inte alls). En bra informationskälla är Guinea Lynx (se längst ner på sidan):

http://www.guinealynx.info/diet.html#vegs

Tycker i varje fall att man ska vara försiktig med kål.

Det känns som att vissa grönsaker kan vara farligare än c-vitamin i pulverform eller droppar.

Fridaaaa
0

#7 Till marsvin kan man ge kål utan problem.
klart att allting ska ges i lagom mängd, men så är det med typ all mat!
Men som sagt, kål är inga problem att ges till marsvin. mina får t.ex det dagligen.
Här ges inte extra vitaminer via pulver eller droppar, bara onödigt :)

Och den sidan var inte bra. Jag tolkar det som att dem tycker att det är okej att ge morot, spenat och tomat ofta, vilket ju inte är okej. Tomat kan ge munsvamp, morot innehåller mycket "socker" som kan göra marsvinen tjocka och spenat innehåller mycket av (minns ej ämnet) som inte är bra i stor mängd till marsvin.

[braco]
0

#8 Egentligen är sidan Guinea Lynx väldigt bra. Du får gärna titta runt där. Det mesta som står där är baserat på fakta. De har väldigt fina tabeller med näringsinnehåll i gröonsaker (http://www.guinealynx.info/chart.html) och mycket annat bra och nyttigt att veta.

Spenat innehåller ganska höga värden av kalcium (1%) och är därför inte rekommenderat att ge i höga mängder. Den har dock en väldigt bra Ca:P balans (balans mellan kalcium och fosfor).

Personligen följer jag hellre Guinea Lynx råd än de som ges här (http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71494fb9cb46221d05d9e3-marsvin-och-c-vitamin) vad gäller grönsaker. Där står "Så mycket kål och morötter som marsvin kan äta varje dag är mer än tillräckligt med c-vitamin för att mängden ska bli hälsosam."

För att marsvin ska få i sig tillräckligt med c-vitamin genom morot behöver ett marsvin som väger 1 kg äta ca 200 gram morötter/dag vilket är väldigt mycket (inte bara för att morötter innehåller ganska mycket socker).

Fridaaaa
0

#9 Jo det vet jag, hur mycket marsvin ska ha i sig var dag osv :)
Mina t.ex får vitkål var dag och sedan någon annan grönsak till. Och den mängden dem får sammanlagt är mer än vad dagliga behovet krävet, då det inte krävs någon större bit direkt.
Men det är fel, att säga att marsvin helst inte ska ha kål-grönsaker alls, då det är en bra c-vitaminkälla :)

Piff & Puff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Jo, jag vet att de allditd ska ha hö och det har de men jag fyller inte hela buren. Jag har packat en bit avloppsrör med hö så de får pillra och dra ut hö själva (se bild) och där i är det alltid hö, sedan läger jag en hög även löst i buren och den brukar de äta upp varje dag.

Sjukdomstiden är ju såklart i proportion till djurart annars skulle ju inte djur med kort ålder få tumörsjukdomar, hudproblem, eksem m.m så självklart kan även marsvin bli påverkade av gifter och annat om inte så tror jag personligen att det kan lagras i generna och leda till div sjukdomar i senare generationer. Naturligtvis är det bäst både för djur och människor att äta obesprutad ekologisk mat men det är ju en fråga om tillgång och kostnad.

Mina marsvin har nu dagligen fått vitkål, morötter och broccoli, korngryn, lite pellets samt hö. Jag vägde dem idag, Puff vägde 834 g och Piff som är lite mindre vägde 719 g (de är ca 6-7 mån), har ju inga värden att utgå ifrån då jag bara haft dem en vecka. Är det här normala vikter för Teddys i den här åldern? Skiljer det sig i storlek på de olika raserna?

Förstår att det finns en hel del olika synpunkter på det här med grönsaker, intressant att läsa!