Vilken färg är detta?
Hej jag undrar om någon vet vilken färg min lakelandhonaNegin egentligen har. Hon är reggad som beige roan men jag misstänker att det är fel då hon är så mörk. Hon har mycket ljusa rubinögon och har mörknat i pälsfärgen betydligt sedan hon föddes, den har alltså varit ljusare. Jag misstänker någon sorts chokladzobel roan? Kan det stämma? Pappa är PE Golden och mamma Black. Vidare har hon PE white, Chocolate, Silveragouti och lite mer Black bakåt i stammen.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Chocolate zobel kan nog stämma ja. Roan stämmer dock inte eftersom hon inte har roanförälder så chocolate zobel magpie eller chocolate zobel/white, valfritt vilket du vill använda
#1 Å hej vilket snabbt svar - tackar :) Jag kan alltså utesluta beigezobel, hon är alldelens för mörk visst?
Är chocolate zobel och beige zobel möjliga utifrån de fäger hon har i stammen (om man bortser från hur hon ser ut). Hon har nämligen en helsyster som är mycket lik men betydligt mkt ljusare. Tänkte bara om de rent genetiskt kan komma en beige zobel med de färgerna bakåt.
#1 aha har som tyckt att hon påminner om en magpie men det kan inte röra sig om dalmation då? Kanske borde tillägga att hon har även detta bakåt?
#2 På tok för mörk. Zobel är helt klart möjligt från mammans sida, pappan är svårare att veta eftersom det inte finns mer info om honom men jag skulle säga zobel till 100% på din tös så uppenbarligen är det möjligt från honom också :-P
För att få beige behöver mamman bära pe och det kan man inte veta förrän hon får en pe-unge. Pew beror oftast på himalayaanlaget och inte pe-anlag.
Hur ser ögonen ut på systern? Mina chokladzoblar (visserligen alla agoutis) har varit mycket ljusare i pälsen än din.
Här finns en bild på en beige zobel dalmation
#3 Att hon har magpie bakom sig eller dalmation?
#5 Jag var otydlig, jag menar hon har dalmation bakom sig, inte magpie. Gör detta att hon automatiskt är dalmation eller kan jag skriva henne som magpie?
#6 Är inte någon av hennes föräldrar dalmation så kan hon inte vara det, deras färger är heller inget som kan dölja meleringen. Hennes teckning stämmer inte heller för dalm. Men om någon av föräldrarna är dalm så hade jag skrivit henne som det bara för att undvika risken för att hon paras med en roan eller dalmation
#6 Dalmation och roan är dominanta anlag, vilket betyder att om det finns där, så syns det. Det är bara om någon förälder är dalmation eller roan som avkommorna kan vara det. :-)
Jag skulle säga att hon är brun zobel/white.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#7 Har nu kollat stamtavlan för att va säker och pappan är tydligen PE golden dalmation vilket alltså borde betyda att hon är Chocolate zobel dalmation eller? Tack förresten för er hjälp.
#9 Då är hon garanterat dalmation. Hon kan ju vara både och, att zobeln gör att hon får teckningen i ansiktet, för det är den som gjorde mig osäker. Om det är så så hade teckningen i ansiktet varit cream eller golden om hon inte hade varit zobel men det är lite överkurs.
Chocolate zobel dalmation stämmer bra :-)