Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 1287 ggr
smulan333
0

gör ett marsvin drektig???

hur gör man ett marsvin drektig? undrar bara vi hade två hanár och den ena trefa en hona men vet ej om vi ska göra en kull

Fridaaaa
2

Man släpper ihop en hane och en hona i en bur, sedan får dem gå ca 1 månad tillsammans, då sköter dem allting själv ;)

Men tänk på, att det kan vara väldigt svårt att sätta ihop hanarna sen igen,eftersom en har parat.

Och läs på väldigt mycket innan! Om åldern för honan innan hon kan/ska paras, om förlossning, färger och massa annat :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Buffen
2

Jag skulle verkligen rekommendera att du läser på, avel är inga lättvindiga saker att ägna sig åt eftersom det handlar om liv. Här kan du få en del information.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

smulan333
0

Tack men har du någon sheltie hona till salu

Aristarcos
5

#3 det kanske är lättare att få tag på en hona om du visar intresse av information om avel. Det kan hända mycket en dräktig hona och dess ungar.

Honan kan i värsta fall toxa och då är kan det vara på håret att klara henne trots mycket tillmatning. Ungarna kan behöva stödmatning m.m. Hur gammal är du ? Om du är minderårig, har du någon förälder som sätter sig in i detta och som kan övervaka det hela ?

_Charlie
5

TS är endast 9 år gammal. Jag förstå TS att du letar efter ett marsvin till och jag råder dig att absolut inte ta på dig ansvaret över att para en hona med någon av dina hanar. Ansvaret för avel ska ligga på en vuxen, eller iaf mycket äldre än 9 år. Väldigt mycket kan gå fel.

Jag råder dig ta en kik på www.svenskamarsvinsforeningen.se 

Under uppfödare kan du själv söka efter uppfödare av shelties i närheten av dig. När du hittar någon, be någon av dina föräldrar att maila eller slå dom en signal. Ingen (hoppas jag) uppfödare säljer marsvin till 9 åringar utan att ha pratat med den vuxna i hushållet då det faktiska ansvaret alltid ska ligga på de vuxna.

Med lite tålamod kommer du hitta en sheltie som är alldeles perfekt till dig till slut. :)

Mojma
1

Hoppas att du TS lyssnar på råden du fått. Glöm ej att när man parar ett marsvin så kan mycket gå fel. Det är ingen lek som bara är skoj. Tror också som fler har skrivit att om någon ska vilja sälja en hona till dig så får du nog plugga på lite mer! Hoppas det går bra.