Halt? Träningsvärk?
Jag har precis satt ihop mina två 1½ åringar med två bebisar och det blev en massa spring som väntat. Nu är det mest lugnt, några små dispyter emellanåt bara.
Det jag är orolig över är den ena 1½ åringen. Han är inte riktigt som vanligt. Mycket lugnare och verkar inte vilja röra sig så mycket. Han håller sig helst på ett ställe, sitter helt still när jag kommer för att ta upp honom (det brukar inte vara så lätt) och det går lätt att klappa överallt när han sitter mitt på golvet.
Jag försökte sätta ner honom så han skulle gå en bit så jag kunde se om han var halt eller stel men det gick inge vidare, det var ju superläskigt att sitta själv på ett stort golv så han gick ingenstans. Satte ner honom i mitten av burområdet och tänkte att han kanske iaf går så jag kan se hur han rör sig där, men nej då, det blev nåt steg, nåt skutt och sen var han ju inne i buren han tänkt han skulle vara i. Suck.
HUR får man skrällena att röra på sig? Jag har känslan att något inte riktigt stämmer men han äter och är ju inte alltid på samma ställe alltid. Kan han ha fått träningsvärk? Alla tankar och idéer välkomna.

Bara för det så förflyttade han sig just från de andra till en egen del av burområdet. Det såg inte så värst konstigt ut, kanske han bara känner sig utanför?
Det kanske är lite läskigt med nya i buren? :) Så ska de bestämma rang och sånt med. Vänta 2 veckor eller något och se om han ändrat beteende o blivit mer sig själv igen :)

Nånting är rejält fel. Igårkväll satt han ihopkrupen och pälsen stod upp. Han ville inte ha gurka och ett par gånger liksom sköt han rygg ooch gjorde ett konstigt läte. Även i morse gjorde han så. Har tid hos veterinären kl 14 och är nervös. Vad kan det vara?
Har jag förstått dig rätt att du satt ihop 4 hanar? Om så är fallet är det väldigt vanligt att det inte går. Det kan gå med 3 eller fler hanar men det är ovanligt att så många hanar kan bilda en harmonisk flock.
Hade jag varit du hade jag särat på dom och satt dom 2 och 2 och avvaktat några dagar, jag tror att hans beteende kommer försvinna av det och tror inte alls att han är sjuk.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Det var urinvägsinfektion. Han får nu smärtstillande och antibiotika. Trots att amrsvin är relativt nya djur för mig så ser jag när något inte stämmer, det måste jag lita på. Att avvakta när jag känner attnågot är fel är inte min melodi. Hittills har aldrig magkänslan om djur varit fel.
Jaha där ser man, vad bra att du åkte in då! Klart man ska lita på sin magkänsla, den brukar ha rätt.
Beskrivningarna på honom lät inte alls som urinvägsinfektion, men det var ju jätteskönt att de upptäckte det. Hoppas han blir frisk fort och det blir fart på honom igen. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Nej, veterinären hittade inget heller först, fast hon såg och hörde vad han gjorde. Hon konstaterade att han vill ju säga oss något. Han bajsade och hon hämtade papper och sen satt han på pappret. När han gjorde krampningen och ljudet så kom det lite lite kiss och det var blod i, så då var hon snabb att ställa diagnos.
INTE lätt att få ett marsvin att äta piller… Han fick ju smärtstillande också för 3 dagar, hoppas han börjar må bättre snart.
Han skulle få bo själv om han fixade det sa veterinären, men det var han inte alls förtjust i så nu är de tillsammans igen. Ena bebisen ligger tätt intill honom och de ser ut att vara glada att polarn är tillbaka.

Usch, nu har han fått antibiotika i 8,5 dagar och han har fortfarande ont. Vi har ny veterinärtid på måndag. Stackarn, det måste vara något mer fel.
Jag tycker att det låter som urinsten. Urinvägsinfektion och urinsten brukar kunna hänga ihop. Just "krampande" vid urinering, ser jag som ett ganska tydligt tecken på att det beror på just urinsten och inte UVI. Att allmäntillståndet påverkats så pass att han ogärna rör på sig för att han har så ont, tycker jag också låter mer som en följd av urinsten än UVI. Konstigt att inte veterinären röntgade honom! Du får se till att de gör det den här gången.
Hoppas verkligen att det inte är urinsten ändå! Men du borde nog förbereda dig för att den risken finns, och är ganska stor…
Håller tummarna för er!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Den förra veterinären verkade inte så hemma på just marsvin. Den vi träffar på måndag är äldre och då tänker jag att han sett mer. Vad gör man om det är urinsten?
#10 Det finns två alternativ, antingen operation(rätt dyrt) eller daglig medicinsk behandling(brukar ta åtminstone en månad). Är han försäkrad?
Den sistnämnda behandlingsmetoden är inte speciellt känd i veterinärvägar ännu, så den erbjuds bara av vissa. Men man kan söka upp medicinerna på egen hand. Det görs lite på egen risk. Det finns ingen garanti för att det kommer fungera(risk för urinstopp under den tiden finns) eller hur lång tid det kommer ta.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Ja, han är försäkrad och vi har ju redan betalat självrisken så det är "bara" 25% jag måste stå för nu.
Hur stor chans är det att de blir bra efter en operation och klarar de av själva operationen på ett bra sätt?

Usch. Önskar jag hade haft dagens veterinär redan första gången. Det var kindtänderna som var grundorsaken. De växer fel och det är medfött, inget att göra, så nu sover han stackarn.