Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1341 ggr
rosablomma
0

tillräckligt stor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

funderar på att bygga ett trekantsburskåp till mina grisar. har gjort en liten prototyp i papp. Tänkt att det skulle bli 3 hela våningar och en halv våning.

har ett tomt hörn hemma som jag tänkte skulle bli perfekt. men blev lite konfunderad då jag kände att det kanske skulle bli för litet.

Måtten på de hörnet är 80*90*120cm.

Tanken är att mina 2 hanar ska ha 2 våningar och min dräktiga hona ska få ha en hel våning och en halv.

Blir de för litet????

tacksam för svar :)

bifogar bild på måtten

Aristarcos
0

då den verkar vara vinkelrät är väl arean (0,8*,9 )/2

Är 0,36 kvm per plan… och man får bara räkna en våning.. men det beror väl på hurvida hannarna verkligen använder båda planen, hannar behöver ju mycket yta..lite tveksamt kanske..

En 1,2 bur x 0,6 är ju bara den 0,72 kvm..

Fridaaaa
1

Hade gjort med raka väggar istället för en trekant. Blir automatisk lite mindre yta för dem att röra sig på…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Creation
1

Den burlösningen vore i det minsta laget, 0,36 kvm som största rörelseyta. Jag skulle rekommendera det dubbla för två marsvin(/en hona med ungar) och då ej uppdelat i olika plan.

120x60 är t.ex. ett ok mått på en bur för två. Gör två plan med de måtten, så har du en bur för mor + ungar och en bur för de två hanarna.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sandra-B
0

Dessutom så är minsta tillåtna höjd för marsvin 25 cm, vilket gör att ytterligare en bit går bort eftersom eventuell yta med lägre takhöjd inte får räknas.

Den ytan som får räknas ska alltså vara minst 40 (bredd)*75 (längd)*25(höjd) cm för att vara laglig, sen anser de flesta att de lagliga måtten är alldeles för små.

Skulle absolut rekommendera dig att göra buren större.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

rosablomma
5

Har förhandlat med gubben lite så nu kommer klädkammaren blir marsvinskammaren ist.

Ska bygga ett burskåp med tre stycken 140*60 burar. Ska eventuellt bygga ut de sen till L form.

Aristarcos
0

Det kommer bli toppen burar !! Riktigt bra storlekar på burarna.