Åh vad typiskt mig...trappbygge...haha
Har länge tänkt bygga en ny trappa/ramp till grisarnas bur. Den som fanns i buren när vi köpte den var för brant så jag har redan sågat av den på flera ställen och fått fler vinklar. Dock funkade det det inte så bra som jag ville.
Igår kväll googlade jag och hittade en typ av ramp som jag gillade och tror kan fungera. Hela dan idag har vi (jag och barnen 8+8+9.5år) byggt och byggt. Hade tunn masonit hemma och en massa silvertejp. Tack o lov har vi bara byggt en poptotyp…den blev galet stor!!!
Vi skulle först ha en "låda" att sänka ner i hålet på övervåningen. 10cm djup så att grisarna vågade hoppa ner där och inte riskerade att skada sig. Därifrån en rätt lång ramp ner till taket på två hus som vi byggde i vinkel i innersta hörnet där nere. Så går de ner på taket och vidare ner på en andra ramp som tar dem ner på golvet i underburen. Ramperna klädde vi in med tyg för att få dem lite gosigare för tassarna. Under tyget finns det fastlimmade träbitar för att förhindra att de halkar.
Nåväl…alla förstår väl hur fint det blev??? INTE????
Suck…självklart har jag räknat fel på måtten. Istället för 35cm och 15cm tog jag visst 40cm och 20…utan att tänka på följderna…det blev visst lite lite bur över!!!
Nåja…de får bo såhär någon vecka. Sen ska jag köpa riktigt virke och bygga ett orginal. Nu vet jag i allafall att modellen fungerar!!! De använder plötsligt båda våningarna. :)
Jag vet ju att man inte får räkna in övervåningen när man räknar ut grisarnas bostadsyta men jag är i alla fall lättad över att de använder platsen. Vill egentligen ha större bur till dem men nu är läget som det är.
Inga bilder på eländet haha…men sen kommer det.
Förresten vad är det bästa att bygga med och limmar ni, spikar eller skruvar???
Kajzza---flera tummar mitt i handen men ändå en uppfinnare!!!
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Så kan det gå! :-P Skulle gärna vilja se bilder.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.