trött på sellnic
Ja, och så var de hela grejen med sellnic. Jag är så sjukt trött på det nu. Jag blir inte av med det. Trodde att jag blev det efter jag hade behandlat, men nejnej. Den som de bröt ut på nu var en av honorna som fick en ull för två dagar sen. Hon har knappt ingen päls alls kvar. Och då kan jag inte behandla just föratt hon har små bibsar som dessutom inte går att behandla för att de är små och svaga.
Och Mina marsvin har inte sellnic. De har hållit sig friska och står i ett annat rum än de som har sellnic. De är egentligen mina marsvin det också, men inte på samma sätt. De är fyra stycken honor som min mamma köpte åt mig för att de skulle avlivas. Hon pratade inte med mig först. Men jag Ville verkligen inte ha fler marsvin eftersom jag redan har massor och att de hade sellnic då.
Men vad ska jag göra? Ska jag avliva dom? Skänka bort dom till någon som kan mer om sellnic och som har tid och pegnar att lägga ner på dom?
Jag Orkar inte!
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#TS men alla djuren behandlades väl ? För jag har för mig att man bör behandla alla djur inte bara djuren som är konstaterat sjuka.
1 Ja, de gjorde dom. Men dom nya som har sellnic nu kom nästan i slutet på behandligen av de som jag hade innan.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag rekommenderar Exner Petguard Krypfri. Jag tycker att det är väldigt bra och helt ofarlig medel mot alla sort Ohyra och många tycker att det hjälper mot svamp också.
Jag har läst att många är skeptiska till Exner men om man behadlar djuret noga och regelbundet under en vis period hjäper den till 100 %. Jag har använt den till alla mina djur därför att jag inte vill använda starka kemiska medel om det är inte nödvändigt.
Jag har sprayat mina gamla marsvin en gång per månad i förebyggande syfte och de hade aldrig Ohyra eller svamp under sina långa liv ( 7 år och 6,5 år ) Mina pojkar som jag har nu behandlar jag också en gång i månad med Exner i förebyggande syfte. De får också jätte fin päls efter behandlingen.
#3 Men man ska absolut undvika att behandla för Ohyra i förebyggande syfte! Det är verkligen inte bra och kan ge stora konsekvenser. Det som händer är att ohyran utvecklar recistens mot ohyremedlet. Då blir det allt svårare och svårare att behandla i framtiden. Ohyremedel ska endast användas när det bevisligen finns Ohyra att ta död på.
Exner Petguard Krypfri.. Är det något receptfritt? Går att få bort sellnic med det?
Vart kan man köpa det`?
Jag är lite trött, tror det är därför jag inte förstår.. är det en hona med kull som utvecklat symptom nu? Jag tänkte att det kanske handlar om hormonrubbningar istället för sellnic.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
7 Ja det är en hona med symptom som nyss har fått en kull, för bara några dagar sedan. Men vad händer dådå? Växer den ut igen? Jag har inte sett henne klia överdrivet mycket eller så oc ändå är nästan hela sidan kal på henne.
Kan vara som #7 säger, hormonrubbningar med, har sett honor som fått det av kull och sedan har pälsen växt tillbaka.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vad är det för ras/pälstyp på honan?
Speciellt strävhåriga honor tappar väldigt ofta päls på mage/sidor i samband med dräktighet/digivning. När ungarna slutar dia brukar pälsen komma tillbaka igen. Dessa honor vissar inga symptom på irriterad hud, klåda, sår eller liknande utan har med hormonerna att göra.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
10 det är en magpie tror jag dom heter. svart och vit. tydligen tecknad. Tydligenh ar hon haft kull förut. Fast det är klart. Hon tappade all den pälsen på kanske bara ett par dagar.
#3 Jag skulle verkligen inte lita på att det där medlet på något vis funkar för att förebygga/motverka skabb.
Jag kan inte finna någon ordentlig innehållsförteckning, men det står att produkten ska vara helt naturlig osv, vilket jag är ganska säker på att de aktiva ämnena mot sellnic inte är.
Jag har också svårt att föreställa mig att ett sellnic-motverkande medel skulle vara receptfritt. Just för att folk inte ska kunna behandla i motverkande syfte och bidra till att ohyran blir immun/resistent mot dagens bekämpningsmedel.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
12 vart finns den att få tag på och kan den bota sellnic ?

Sellnick är ju en ohyra som till stor del lever under huden på marsvinen, tror att det är ytterst tveksamt om något receptfritt (som ska kväva ohyra) klarar av att ta död på sellnick. Möjligtvis att det kan klara Static och liknande, men Sellnick…? Njae, det skulle inte jag chansa på. Ivomec eller Stronghold brukar rekommenderas för att behndla just Sellnick.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#12 Aha, där fick man svar på innehållet. Nej, det medlet skulle inte verka på sellnic(med allra största sannolikhet), eftersom det är en Ohyra som lever i marsvinets hud och ej ytligt. Medlet måste vara något som verkar aktivt inuti huden.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#14# www.petster.eu/art/petguard-exner-krypfri-1000-ml.php
eller i Arken Zoo butiker.
Om det är sellnic behandlar du enklast med Stronghold, droppar på huden i nacken. När jag har använt den behandlingen två gånger försvann det på direkten.
Sedan kan det ju även vara så att pälsen har skavts bort på honan i samband med digivningen. Lägg gärna in en bild så kan vi enklare bedöma vad det kan vara :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mina har oxå drabbats av det. min veterinär förvånades över att de kom tillbaka på nytt. Men kul är det inte :/

hmm …asså parasiterna vandrar lixom omkring i hemmet. o i din beskrivning verkar de som att du har dom i olika rum. men när du går från rumt rill rum drar du med dmittan. så nästa gång då åker / pratar med din veterinär fråga om alla marsvinen annars blir det risk för en on cirkel :/
Som FeliciaS säger, lägg gärna in en bild på honan. Det är som sagt inte bra att behandla utan att vara säker på vad det är man faktiskt behandlar och/eller i förebyggande syfte. Alltså bör vi först reda ut vad honan har problem med innan du går vidare :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin