Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1294 ggr
_Charlie
0

Dräktig el. Normal viktuppgång?

Döm mig inte då jag redan gör det gott och väl själv. Flickorna hade besök av 2 rymmare för 2 veckor sedan. Möjligheterna till att detta ska upprepas är nu tilltäppta men jag håller ändå koll på vikten.

När de kom hit för 2 månader sedan vägde de ca 300 gram. De bör ha legat på lite över 300 gram. När de sedan fick besöken, 2 månader senare vägde de 500 gram. En viktuppgång på mindre än 200 gram på 2 månader alltså.

Idag väger de båda ca 600 gram och har alltså ökat 100 gram på 2 veckor båda två.

Jag tycker att skillnaden på tiden det tagit att öka från innan de hände, alltså de där knappa 200 gram på 2 månader och nu 100 gram på 2 veckor är väldigt stor, även om de fortfarande växer och ska öka i vikt. Har jag rätt?

Hur stor är sedan chansen/risken att de båda två brunstar samtidigt? Det rörde sig nämligen om 1,5 timme rymmarna hade chansen att ta sig dit då vi var iväg, jag vet inte om de hade varit där 5 minuter eller 1,5 timme när jag kom hem.

Kan också tillägga att de blivit arga på mig när jag tar upp dom, det är skrik och panik och sprattel så fort jag rör dom i buren och ta upp dom är nästan omöjligt.

Givetvis kan endast tiden utvisa om någon av dom är dräktig, men jag kan ändå inte låta bli att spekulera redan nu.

Tråd flyttad till lämpligare kategori, av moderator.

_Charlie
0

Båda två har dessutom blivit väldigt glada i vattenflaskan. Förut drack de ca en halv till en tredjedels flaska om dagen, tror den är 600 ml. Den senaste veckan har de tömt den varje dag. Vet inte om jag överanalyserar men jag noterar iaf. ;)

_Charlie
0

Vad kan man mer titta efter?

Creation
0

På två veckor borde det inte bli någon markant viktökning pga dräktighet, så om de ökar mer nu än vanligt tror jag inte att det beror på några bebbar i magen. Först efter fem-sex veckors dräktighet börjar den verkliga viktökningen. Tiden innan dess brukar den dräktiga honan bara öka totalt runt ca 100g. 

Beteendeförändringar så tidigt i dräktigheten som de skulle vara nu, känner jag inte heller till. Att dräktiga honor skulle bli argare över huvud taget, har jag inte hört talas om? Det var inte min hona i somras i alla fall. Hon var sitt gamla vanliga jag, fast något hungrigare och något slöare.

Jag tror att du överanalyserar. ;) Vänta tills det gått ca 6 veckor, då ska man känna rörelser i magen. Viktökningen säger inte så mycket just nu eftersom de fortfarande växer, och de kan göra det i varierande takt.

Risken att de två brunstar samtidigt… tja, det beror på. Jag vet att honor i större flockar kan komma att "synka" efter ett tag, men vet inte hur det är med så unga honor och i par. Det är svårt att säga.

Trist med rymningen! De måste vara bara ca 3 månader nu, om de vägde 300g för två månader sen?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

_Charlie
0

Ja det stämmer, de är 3 månader nästan på dagen. Märkligt nog hade de haft burarna som de har det i flera veckor innan herrarna kom på hur man klättrar uppåt. Satte honorna längst upp för att undvika att någon kom dit, men ja, tji fick jag. ;) Förhoppningsvis är det ingenting i magarna på dom men jag kan inte låta bli att oroa mig och analysera varje steg dom tar. ;)

Creation
0

Du får vänta och se helt enkelt! :) Tre-fyra veckor är inte så lång tid trots allt.

Men hur lyckades de klättra upp?! :P Buren stod på en höjd alltså? Hur högt?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

_Charlie
0

Alltså, jag har en bokhylla som jag tagit bort baksidan på och ställt några dm ut ifrån väggen, på hyllplanen står sen backar. Den står i en hörna så ena kortsidan är alltså halv eftersom backarna är djupare än bokhyllan, så för den öppningen har jag böjt kompostgaller som sitter runt där, och på framsidan hänger kompostgaller.

Det är i denna ena hörnan, längst bak, där hyllplanen inte finns då hyllplanen är kortare än backarna, som de klättrar. UPP för kompostgallret som en rymningsbenägen fånge.

Den ena klättrade 3 våningar på detta viset och har antagligen hälsat på alla grannarna ovan, medans den andre bor under flickorna och bara behövde följa med en våning. Just de 2 som rymde bor inte tillsammans men är oerhört glada i varandra och står jämt och ropar till varandra, är den ena ute på köksgolvet ska han helst in i den andres bur som är längst ner. Så jag kan tänka mig att de hade jätteroligt.

Flickorna hade nog inte fullt lika roligt dock. ;)

Nu har jag dock satt för locken till backarna, så backarna nu står på locken, då kommer de inte upp genom hålen. Jag har själv försökt både klippa och såga i dessa locken men det går inte, så genom dom bör de inte kunna ta sig. ;)

[SallysPigge]
0

Som sagt det är bara att vänta och se. Men visst kan dom brunsta samtidigt. Det gör Sally och Tindra dom börjar väl inte exakt samma dag men den ena en dag före ungefär.

Sally ändrade inte heller beetende när hon var dräktigt.

Vi får hålla tummarna på att dom har klarat sig. :-D

_Charlie
0

Efter 6 veckor har mina töser gått från ca 500 gram till 665 och 669 gram. Jag kan andas ut nu va?