Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2661 ggr
_Charlie
0

Babysemp ersättning?

Jag undrar om man kan stödmata med Babysemp ersättning?

millib
0

Jag har abvänt semper ersättning för spädbarn det är väl samma? Det var några år sedan medn det använde man då iaf. Har fött upp två bebisar från dag ett på det och uppblött kligröt. Och de gick bra. De var dock lite mindre till väsxten men det är väl ibte så konstigt, dock var de väldigt pigga och riktigt habdtama

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Sandra-B
1

Jag använde babysemp1 förr, det fungerade men det var precis kändes det som. Ungarna åt men de växte oerhört långsamt, fick matas väldigt ofta och var grymt hungriga varje gång.

Fick rådet att testa fortimel (skogsbär) vilket jag gjorde och det har jag aldrig gått ifrån sedan dess. Ungarna äter, de växer bättre och det mättar längre (så jag inte behöver mata fullt så ofta).

Har även matat med kattmjölk, vilket rekommenderades i slutet på 90-talet början på 00-talet. Det var ännu värre än babysempen, visst lyckades vi klara alla ungarna men de var små i växten hela livet (kan ju inte helt säkert säga att det beror på kattmjölken men det känns som det). Samma sak här så var ungarna hungriga och ville äta ofta men ökade dåligt.

Jag vet väldigt många som i första hand använder fortimel när ungar behöver tilläggsmatas (kan med fördel även användas till honor som är kinkiga under dräktigheten). Finns dock även en del (såklart) som inte gillar fortimel alls.

Den erfarenhet jag har fått av fortimel under ett antal år är att det är det klart bästa alternativet jag har testat och som det ser ut nu så kommer jag inte att byta.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

_Charlie
0

Tack för era svar. Jag fick rådet att ge min minsting extrastöd under ett tag då hon haft lite jobbigt att växa eventuellt pga den sellnic som konstaterades idag. Jag köpte Babysemp1, och då hon äter både lite havre, hö och grönsaker om än inte jättemycket - är Babysemp ett OK alternativ att ge henne några gånger om dagen som lite extra stöd?

Sandra-B
0

Det fungerar säkert, min erfarenhet av Babysempen är dock att de inte ökar väldigt mycket av den heller. Jag har väldigt goda erfarenheter av fortimel och hade kört på det istället.

En sak som du kan göra, i och med att det är en så pass stor gris du har, är att blanda babysempen/fortimelen/havremjölken eller vad man nu vill ge som tillägg med havrekli och servera en eller ett par gånger om dagen (kan med fördel blanda i även lite havregryn, solroskärnor eller annat kaloririkt).

Mina ungar/marsvin (de flesta iaf) älskar fortimel så jag behöver inte använda någon extra smaksättning i gröten till dem när jag har i fortimel, men man kan ju blanda i rivna morötter, osötad blåbärssoppa eller annat för att göra att de tycker det är godare. Jag brukar göra havrekligröt till mina ungar när de är 10-14 dagar gamla ungefär (ökar med lite kli per gång) så att de så småningom bara får kligröt. Brukar fungera jättebra tycker jag.

**SMF 237 Sweet Dream's 

_Charlie
0

#4 Tack för tipset. Fortimel var dock restat, och verkar vara i många städer. Så det gick inte att få tag på idag.

Babysemp kombinerat med det lilla hon äter av den vanliga maten kanske ger samma typ av viktuppgång som enbart fortimel, eller vad tror du?

_Charlie
0

En annan sak jag tänkte på var hur ofta jag bör ge henne. Några gånger om dagen sa dom, men hur många är det? Morgon, middag, kväll? Och hur mycket man kan ge åt gången? Jag läste "så mycket det går" men efter 8 ml nyss sa hon ännu inte stopp och jag vågar inte ge för mycket för lilla magen?

Sandra-B
0

Ja, jag såg precis det i en annan tråd :-s

Tur att jag inte har någon dräktig hona och även att jag har några flaskor 'över' här hemma känner jag spontant.

Jag vet inte, men det borde vara bättre att ge babysemp än att inte ge tillägg alls känner jag. Hur gammal är grisen ifråga (vet att jag läste det i någon annan tråd men har glömt…)? Du kan ju testa att blanda det till en kligröt en eller några gånger per dag- mina marsvin brukar älska det och det innehåller ju rätt bra med kalorier.

**SMF 237 Sweet Dream's 

_Charlie
0

Jag ska testa blanda till gröt, men då får jag sätta henne ensam medans hon äter det va?

Hon är 5 veckor.

Sandra-B
0

Tre-fyra gånger om dagen kan nog vara lagom, beroende på hur mycket hon äter av annat.

Det är ju viktigt att hon äter även annat (har uppfattat det som att hon är lite kinkig med maten?) så det gäller ju att hon inte är nymatad när det är dags för exempelvis grönsaker eller annat (typ kraftfoder) utan att hon är hungrig då.

**SMF 237 Sweet Dream's 

_Charlie
0

Ja hon äter absolut av höet, det har jag sett henne göra men det är inte några stora mängder. Havren har hon pillat på lite men mycket kommer inte in i munnen. Grönsaker äter hon när Laptop hämtar till henne. Så det känns som att det är bra att hon får lite extra nu under behandlingen av sellnicen, iaf tills hon tjockat på sig lite så hon klarar resten själv tror jag. Hon gillade iaf babysempen. :)

Frågan är dock hur mycket babysemp jag vågar ge henne åt gången om jag inte gör gröt?

Sandra-B
0

Det är inget som är sakdligt för de andra att äta, det "värsta" som händer är att de går upp i vikt.

När jag ger gröt till bebisar här hemma så brukar jag sätta in det på ett eller två fat i buren, då äter normalt alla ungarna samt mamman (de vuxna) *smaksigt*

8-10 ml tycker jag låter rätt normalt att äta per gång i den åldern (även om det kan variera lite upp och ner beroende på individ och hur mycket de ätit av annat).

Uppfattar det som att idag är första gången du ger henne tillägg och att hon strulat en del med maten- då kan det vara så att hon är jättehungrig nu så jag tror att det är bra att du stoppade henne. Kan ju bjuda henne en gång till innan läggdags.

**SMF 237 Sweet Dream's 

_Charlie
0

Okej, tusen tack för hjälpen!

Ja hon var nog rätt hungrig för hon bet tag i sprutan och höll den kvar samtidigt som hon sög jättemycket. Skönt att hon accepterade det iaf även om hon var lite glupsk. ;)

gnagarlover
0

är majsvälling acceptapelt att ge??

_Charlie
0

Jag är lite orolig över resultaten av stödmatningen. Visserligen har jag bara hållt på i 2,5 dagar men hon har under dom dagarna endast ökat 1-2 gram per dag, är inte det ett väldigt "dåligt" resultat? Kan det vara att Babysempen är SÅ ofantligt dålig eller bör jag mata henne oftare?

_Charlie
0

Kan också tillägga att jag erbjudit henne gröt flera gånger om, både naturell, blandad med semper, blandad med morotspure osv men hon tvärvägrar, den står tills den torkar.

_Charlie
1

Idag har Kihara gått ner 7 gram sen i går eftermiddag. Vad händer? :/