Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3814 ggr
sowhatever
0

sår, tappar päls, kliar sig ?

mina marsvin har börjat tappa päls dom kliar sig ofta och dom har sårskorpor. Men dom bråkar mkt med varandra kan det vara det elr har dom löss elr nåt ????? :o

Fridaaaa
1

Dem tappar inte päls av löss.
Vart har dem tappat päls någonstanns?
Låter som sellnic. Eller Ringorm tycker jag. MEn lättare om man ser bild

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sowhatever
0

jag har tyvärr ingen bild på dom på datorn, är inte hemma hos mig just nu men kan fixa en bild på Söndag. Vad innebär sellnic och Ringorm ?

Fridaaaa
0

#2 Här är en bra sida du kan läsa om det: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/friska_marsvin.html

wingren
0

låter som sellnic. När mina första grisar hade det tappade de hår bakom öronen främst. Men bor 5 min från djursjukhus så de gick inte länge med det ;) Kostade 1300 för tre marsvin. Tror de var tre iaf ^^ annars två :P. Vet inte hur priserna ligger nu då detta var längesedan o på sveriges 3dje bästa djursjukhus o priserna ligger där efter. Men ring till vetten på måndag och boka tid! :) Vad det än är så är det ju något som inte står rätt till om de kliar sig o får sår. Lycka till med grisisarna! :)

Fridaaaa
0

Och om det är sellnic måste det behandlas, helst så fort som möjligt, annars kan det leda till döden :/
Stronghold är jättebra mot Sellnic. Dock receptbelagt.

sowhatever
0

okej men dom tappar inte päls runt huvudet det e mer bak på rumpan, det är där dom får såren för det mesta oxå :/

wingren
0

Som jag skrev var det mina marsvin som det blev så på. Och hur som helst är det inte bra, så ring vetrinären och boka tid.

Aristarcos
0

är det " bit sår" eller ytliga sår ?

sowhatever
0

jag vet inte, men jag lägger upp en bild på Söndag.

_Charlie
3

Jag brukar dra min historia om vad som hände mitt marsvin när såna här trådar dyker upp, för att belysa vikten av veterinärsundersökning så fort man märker förändringar i marsvinets päls.

Mitt marsvin började tappa päls och klia sig en dag, jag och alla andra var jättesäkra på att han hade svamp och jag började kurera honom med allehanda preparat som pevaryl, fungoral osv. Jag lyckades få vissa sår fina igen men det uppkom ständigt nya.

Han kliade sig och hade så ont att han utvecklade epileptiska anfall, de kom en gång i veckan i början och ökade sedan gradvis till att komma 30-40-50 gånger om dagen.

Där sökte jag veterinärshjälp, och fick konstaterat skabb. Medicinering sattes in samma dag, och trots att han blev medicinerad 3 månader längre än vanligt pga sin grava skabb blev han aldrig frisk. Skabben försvann men ersattes av en ständig svampklåda och anfallen kvarstod.

Han blev 10 månader gammal och gick inte att rädda.

Jag vill aldrig någonsin att någon ska uppleva det jag gjorde, och framförallt det han gjorde. En veterinärstid kostar omkring 350 kr, ett skrapprov 200. Det är allt som behövs för att rädda liv.

Om man misstänker någonting, ring veterinären och boka en tid och hemmabehandla aldrig om du inte vet helt säkert vad du gör.

Med det inte sagt att du inte tänker låta undersöka dina marsvin, utan jag ville bara som sagt belysa vikten av hur fruktansvärt allvarligt man måste ta sellnic.

Lycka till och jag hoppas grisarna blir av med sin klåda snabbt! :)

[SMF193 Sagan]
0

Sellic eller skabb, kan ligga latent i kroppen. Marsvinet bär det utan symptom. När immunförsvaret sänks av någon anledning, tex. dräktighet, stress, annan sjukdom eller skada så kan sellnic blossa upp tyvärr.

Dina hanar är ju under stress nu eftersom de slåss och då finns det en möjlighet att de fått sellnic. Så du måste gå till veterinären och få dom undersökta. Sellnic försvinner inte av sig självt utan blir bara värre om man inte behandlar det.

[braco]
0

Är det kvalster (skabb, sellnic) så måste det behandlas. Som alla andra här i tråden rekommenderar jag att du ska uppsöka en veterinär så snart som möjligt. Svampinfektion är inte så farligt men kan lätt sprida sig till andra djur och även människor (ringorm) om den inte behandlas.