Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1833 ggr
Charlotta-B
0

Fästa en Zippy flaska.

Vi har länge funderat på dessa zippy flaskor, då vi är trötta på att våra vanliga läcker en hel del.

Men stort MEN hur fäster man dom om man inte ha galler lr nät?
Vi har ju ett hemma byggt burskåp och dörrarna är i plexiglas, så har inte nått bra fäst ställe.

nån som har några bra tips ? Kanske bilder?

Charlotta-B

_Charlie
1

Med sugpropparna. :)

millib
0

Sån där flaskhållare för cyklar, säkert nån som har en bild o visa

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Charlotta-B
0

#1 men kan inte fästa sugproppar på trä :P Vet inte om det är så smidigt att ha dom på rutorna, då man plockar loss dom å så?

#2 Hur ska man kunna ha dom i en cykelhållare? Tänker att dom är ju 4kantiga.

Charlotta-B

Fridaaaa
0

När jag fick Blixten & Luigi, fick jag med deras bur, som var hemmagjord med skjutdörrar och av något "lustigt" träaktigt material hehe men då var fästet man får med till sippyflaskan "inbyggd" i buren, alltså gjord hål i träet och tagit igenom den där, och sedan haft trä på baksidan så den satt fast stadigt :)
Svårt att förklara:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Abico
0

Jag hade en fiffig konstruktion för sippyflaskor tidigare, ska se om jag har någon bild.

Hanna 

Abico
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bättre bild än denna orkade jag inte leta fram, jag hoppas att det ska gå att se. Det handlar alltså om en lodrät träskiva i vilken den ursprungliga flaskhållaren är fastdragen. För att flaskan ska komma upp (satt den bara i hållaren dinglade den ner i spånet eftersom den inte var fäst högre upp, den lodräta brädan ville jag ha ganska kort) är det stödd emot en träkloss under som är tillsågad så att flaskan få ett bra stöd, rundad på insidan. Och eftersom jag upplever att sippyhållarna inte håller kvar flaskan så bra när svinpälsarna börjar slita i flaskan hade jag en ögla av ståltråd runt flaska och den lodräta brädan - det gav flaskan lite extra stöd längre upp och gjorde att den satt stadigt. Speciellt de större flaskorna bli lätt ostabila annars tycker jag, om de bara sitter fast i ena änden. 
Den lodräta brädan och hela konstruktionen är sedan bara fastskruvad i bokhylleburens kant. Funkade toppenbra!

Hanna 

millib
0

Sorry! Visste inte att de var fyrkantiga, trodde de var vanliga runda :o

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Charlotta-B
0

#7 ingen fara :D

#6 Vet inte riktigt hur det skulle funka i våran, då vi inte har nått direkt hålrum till nästa bur :) ett skåp som sagt =) Men bra tips =)

Charlotta-B

Abico
0

#8 - Då får ni nog sätta den utanpå buren på något vis för flaskan ska ju lyftas uppåt när man tar ut den för påfyllning.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag har en konstruktion liknande den Hanna visat i #6, fast min flaska sitter inte så högt upp i hållaren utan där hacket är. Jag har lagt upp en bild i någon tråd för ett tag sen, kan se om jag hittar den.

Till den nya buren har jag en löstagbar anordning så flaskan kan sättas var som helst beroende på hur man inreder buren.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Charlotta-B
0

#9 Ja det är ju det att vi inte kan ha den utanför heller. Lr får vi helt enkelt stå ut med dessa droppande flaskor :S

#10 Kan du visa bild på den löstagbara annordningen? =)

Charlotta-B

FeliciaS
1

#11 Har inte tagit bilder på den och nu sitter jag på jobbet. Men jag ska försöka hinna med det ikväll så lägger jag upp då :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus