Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1539 ggr
[ReaLemon]
0

Skötsel efter kastrering!

Hej!
En av mina marsvinshanar ska kastreras imorgon, jag hoppas att allt kommer att gå bra. Jag har läst på om skötseln efter kastrering, men jag tycker att det är svårt att hitta bra information om det. Naturligtvis ska jag fråga hans vet. också, men jag vill ändå veta lite i förväg.
Jag har läst att ett kanstrerat marsvin ska bo ca en vecka i en lite bur. Redan där är första problemet för mig. Jag har ingen liten bur! Jag har en transportbur, men jag tänkte att det kanske inte är så trevligt och uppiggande för honom att sitta en hel vecka i en mörk transportbur. Har ni några förslag? Kanke kompostgaller, eller blir det för stort utrymme?
Sen har jag läst att de inte ska gå i spån första veckan efter operationen. Det stod att man ska ha tidningspapper, sen handduk och överst fleece. Men det är ju farligt med tidningspapper! Han kommer säkert att få tag på det. Hur ska jag göra? Strunta i papperet? Lägga pappers- eller träpellets under?
Jag skulle bli så glad om ni som har kastrerat marsvin kan berätta om hur ni gjorde!

liliane
0

Min hane kastrerades för ca två veckor sedan. Han var seg i fyra dagar efteråt. Tror att det är ganska vanligt.

Jag skötte inte såret och han fick ingen antibiotika, men kollade så att allt såg ok ut varje dag. Sen hade jag faktiskt spån, men var extra noga med att rengöra. Tänkte att det värsta måste vara att han sitter i sitt eget blöta kiss och fleece har inte fungerade inte så bra när jag testade det tyvärr. Hade i för sig fleecetyg från ikea och har nu efteråt sett att det från rusta ska fungera bäst.

Ska du släppa ihop honom med en hona om en vecka? Jag fick råd här på marsvin i fokus att vänta i tre veckor..

Du kankse kan ha transportburen (om det är en sådan för katter) i en inhägnad med kompostgaller? :)

Hoppas operationen går bra!

Berlau
0

Tidningspapper är inte farligt om du tar bort häftstiften :) Dom innehåller inte trycksvärta längre om jag minns rätt.

[ReaLemon]
0

Tack för svarenFlört 
Det är klart att tidningarna innehåller trycksvärta, annars är där ju ingen text på dem, men det kanske är så att de har bytt innehåll i trycksvärtan, så att det inte är giftingt längreGlad

Abico
0

Har ingen erfarenhet av kastrater men jag skulle ha satt honom i en bur, katttransportbur funkar nog bra det också - det är ju ingen lång tid han ska sitta där och om den står ljust så blir det inte så mörkt. Det enda problemet är väl att det kanske blir för lite plats, svårt att hålla rent det även om man byter flera gånger dagligen. Du kanske kan få tag i en billig liten bur på blocket.
I bottnen skulle jag lagt handduk och sedan fleece över. Tidningspapper har ingen vidare uppsugningsförmåga, kan tänka mig att det mest blir kladdigt.

Hanna 

elin85
0

När jag kastrerade mina hanar var de lite slöa just efter kastreringen, men nästa dag var de som vanligt. Jag använde spån ena gången och fleece andra gången, inga problem någon av gångerna. Den andra gången fick hanen flytta in till de andra hanarna redan nästa dag, men jag hade uppsikt. Inga problem, han var pigg och hanarna var inte speciellt nyfikna. det skulle ha känts hemskt att hålla dem ensamma i en hel vecka eller mer i en transportbur, då skulle de nog ha blivit rastlösa och missmodiga. Men det är ju självklart upp till ägaren (och hur bra ingreppet går såklart).

FeliciaS
0

Hoppas det gick bra! :)

En liten bur ska de inte bo i - storleken spelar ingen större roll men den måste vara laglig. Däremot bör det vara tyg som bottenmaterial och inte spån eller något annat strö, de första dagarna. Tidningspapper är inte farligt, men du behöver inte ha det. Byt ofta, det får inte vara torkat kiss i tyget som kan smutsa ner såret! Se till att stygnen läker som de ska också, kontakta annars veterinären. Efter tre veckor kan han flytta ihop med en hona.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[ReaLemon]
0

Allt gick bra vid kastreringen! Han har ätit både det ena och det andra. Tack så mycket för all bra tips och ideer!
MVH Johanna

FeliciaS
0

#7 Vad skönt! :)

Mvh Felicia

tantnett
0

Såg denna tråd först idag.

Att han skall gå i en liten bur tycker jag är konstigt? Inte av anledning att buren inte skulle vara laglig, utan för att har ett marsvin en för liten bur sitter dom ju oftast stilla och då sitter dom ju i sitt kiss och bajs.

Sen går ju läkningsprocessen mycket snabbare om dom har rörelsemöjligheter.

Jag hade mina hanar då dom var nykastrerade i vanliga stora burar. Som bottenmaterial hade jag tidningar som jag bytte tre gånger daligen samt halm.

Sen fick mina antibiotika under 10 dagar efter ingreppet. Tyvär skriver inte alla veterinärer ut antibiotika i samband med kastrering.

Håller själv stenhårt på att en antibiotika kur är nödvändig efter en kastrering då ju ett marsvin  oftast "släpar" bakdelen i allt möjligt oavsett hur rent man håller, så varför ta en chansning?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Aristarcos
1

puttar upp gammal tråd om råd efter kastrering

FeliciaS
1

Jag kastrerade en hane för exakt tre veckor sedan. Allt gick underbart bra och idag flyttade han ihop med fyra flickor :) Väl hemma efter operationen (där han inte var nedsövd utan fick bara en liten dos så han var lite borta, samt lokalbedövning) var det första han gjorde att äta. Såret har läkt bra, idag syns inga stygn och pälsen är tillbaka.

Mvh Felicia

deverry
1

#9 Jag tycker det låter konstigt att man skulle skriva ut antibiotika i förebyggande syfte efter en kastrering. Särskilt som ju marsvinet är beroende av mikroorganismer i grovtarmen för att bryta ned maten de äter, antibiotikan dödar ju även de bakterierna. Därför är marsvin, hästar etc känsligare för antibiotika än exempelvis hundar och katter. Dessutom skall man vara restriktiv med antibiotika i och med resistensutvecklingen.

Då är det nog bättre att lägga ned ytterligare lite extra tid på att hålla rent runt såret och i buren och förebygga att det blir någon infektion.