Dricker ovanligt mycket!
Fick ju hit två stycken nya grisar för ett par dagar sedan.
Vaknade imorse av att de drack i vattenflaskan, vilket inte gör mig någonting - är bara glad att de dricker.
Men drickandet höll på i säkert 5 min.
Gick och kollade så att flaskan verkligen fungerade - det gjorde den - och vattnet var inte slut. Gick och lade mig igen och tjejen började dricka igen i säkert 5 min till…
Varför dricker hon så mycket?
Funkar pipen som den ska, dvs kommer vattnet ut *dum fråga* Hur stor volym ungefär drar hon i sej? Får dom pellets, kormkross eller annat törstframkallande?
#1 Det var det jag klev upp på morgonen och kollade och ja det gör den. Det var ju det som jag trodde var felet först. Ingen aning om volymen riktigt tyvärr men hon dricker väldigt mycket. 5min åt gången på en kvart kanske och nu drack hon igen.. De andra marsvinen ser man ju knappt dricka och hon dricker typ hela tiden..
De får någonting som tjejen jag köpte av dem tog med - typ höpellets sade hon att det hette - fick det i en förslutningsbar påse så jag har inget märke eller någonting på det.
Håll koll genom att kolla volymen på vattenflaskan så ser du ju hur mycket hon dricker.. ett tecken att de dricker kan vara njurpåverkan eller diabetes.. men det får vi hoppas att hon inte har.
#3 Skall hålla koll och se! De är ju visserligen två i buren men han dricker ju nästan aldrig. Kan veterinären se njurproblem med hjälp av en vanlig röntgen? Kan man ta ett blodprov för att kolla diabetesen?
#4 Marsvin med njurproblem är nästan alltid väldigt magra fick jag veta hos veterinären. Hon ser inte smal ut på bildrna. Både diabetes och njurproblem kan man åtminstone ana i ett vanligt urinprov hos veterinär.
Jag kan nog misstänka att det bara är en dålig vana att leka med vattenflaskan. Kanske har de inte varit så sysselsatta i sitt gamla hem så hon hittat sig en hobby… dricka vatten. Det är inte ovanligt.
#5 Ja mager är hon ju inte. Jag tycker att hon är jätteliten och nätt i kroppen - men långt ifrån mager. Fortsätter det så får jag kanske kolla med ett urinprov hos veterinären isåfall. Dålig vana känns väldigt logiskt faktiskt - de har ju nästan inte fått vara utanför buren överhuvudtaget nämligen. Så det är mycket möjligt.
Kollade flaskan för ett par timmar sedan och de har druckit ungefär 150 ml på en dag - två marsvin - men ett marsvin dricker inte alls mycket - medan tjejen dricker mycket - är det normal ranson?
Nje låter lite mycket.. går inte så mycket för mina 3 ens.. men det kan ju vara olika marsvin till marsvin och hur mycket grönsaker de får givetvis..
Väg och håll koll på vikten, är vikten konstant är det nog bara en dålig ovana..
#7 Ger dem inte mer grönsaker än nödvändigt - och då borde ju mina andra 4 marsvin dricka mer med :p
Väga och hålla koll på vikten skall jag definitivt göra! ;)