Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 12481 ggr
Araminta
0

HJÄLP!!!!! Sprucken Böld!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!!!

Jag har ett marsvin på 5 år som haft en liten böld bakom ena bakbenet i snart 2,5 år. vi har varit till veterinär som kollat på den. Men dom sa att de inte var någon fara och att ingen operation krävdes. utan att vi skulle låta den vara. Men nu helt plötsligt såg jag att den spruckit och att den blivit jätte liten. Men de är ett stort hål med lite torkat var i. :S Jätte obehagligt att se! Har ni någon aning om vad det är eller vad man ska göra med de? ska jag rengöra det ordentligt bara och låta de läka ihop av sig själv eller?! Någon som har erfarenhet av detta???

Se bild….

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Araminta
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite närmare bild…

HamsterMarie
0

*följer tråden*

Isnona
4

Min Oskar hade något liknande. Är det var i så försök trycka ut det tills det kommer blod, då är bölden tom. Tvätta sen rent med sårtvätt eller koksaltlösning. Det fick jag göra i flera dagar men det läkte ihop väldigt fint sedan :-) 

Här finns en artikel om bölder.

Om du är osäker så kontakta veterinären igen, kan ju ev. behövas lite antibiotika också, men jag tycker inte att det ser infekterat ut eller så.

Här finns en bild på hur mitt marsvins sår/böld såg ut ett tag.

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Jarado
0

Hej!

Vi hade råttor innan, och ett par gånger hände det att de fick stora bölder. När de sprack blev det också STORA hål :(. Jag kokte starkt kamomillte och sköljde "hålen" några gånger / dag. De läkte ihop helt inom en vecka.

Om kamomillinfusion (te): -"Bakteriehämmande, virushämmande, inflammationshämmande, sammandragande,
sårläkande, lugnande; kan förhindra varbildning i sår. Kan baddas på inflammerad, infekterad och
irriterad hud - sår, bölder, fistlar, blåsor, hemorrojder, mindre brännskador, insektsbett, vätskande eksem." http://www.shenet.se/ravaror/kamomillinfusion.html

Kanske något att prova?

//Jane

Araminta
0

Tack för svar!!!! :) jag ska försöka med era tips! TACK TACK TACK!!!!!!!!!!!!!!

elsasputte
0

När min ena hane fick ett bitsår en gång så blev det som ett hål rätt in. Jag fick hålla på trycka ut var flera ggr per dag när jaf tvättade det.

DOCK så tyckte jag att det var mest effektivt att "skölja" rent såret som sista sak man gör varje gång. Använde då en doseringsspruta som går att få'/köpa på apoteket, just pga att det blir lite tryck i den och man får bort allting.

Lycka till :)

sarakaka
2

Såhär hade jag gjort baserat på vad jag lärt mig i skolan (går VO linje)

Mina råd är att först tömma bölden försiktigt.
Sniffa på vätskan som kom ut - luktar det ILLA är det var, annars vanlig sårvätska.
Rengör lite grand så att det inte blir infekterat, d.v.s. dra snabbt över med en tuss med alsollösning eller koksaltlösning (vatten + lite salt).
Sår bör hållas fuktiga brukar man säga nuförtiden inom vården, så sätt någonting över som skyddar mot smuts/ludd och som håller det fuktigt och samtidigt suger upp men som inte luddar, en fasttejpad kompress eller liknande , du kan klippa den i lagom storlek.

Det kan göra ont på marsvinet att ta bort tejpen/plåstret sen eftersom det klistras fast i pälsen, så gör plåstret så litet som möjligt och i lagom form runt såret, men tejpa inte PÅ såret utan runtom.

Lycka till! :)

sarakaka
2

Är det en tydlig propp i så kan den vara bra att ta bort då den kan hindra läkningen. Men samtidigt måste man vara jääätteförsiktig så att det inte börjar blöda, jag vet inte hur tunn hud de har.

sarakaka
2

Hålet/öppningen bör inte tejpas ihop (som när man syr) förrän innehållet är borta och ni är säkra på att det inte är infekterat eller bakterier innuti som stängs inne.

Hoppas att jag är till någon hjälp. ^^'

sandraedlund
0

En sån där böld hade min hane för ett par månader sedan. 
Åkte till veterinären som tömde det. Och precis som alla andra säger så är det där precis innan läkningen - då blir det ett hål.
Kolla om det är något var där och skölj ut det isåfall - sen är det bara att vänta och se om det läker. Min hanes sår är svårläkt men det börjar se bättre ut nu så jag hoppas att jag slipper återbesök - men det återstår att se.

Araminta
0

inget var, bara massa sårvätska. men när jag försökte trycka lite på de. så var de som att trycka en finne. :S De kom som en vit lång pormask. Jag tyckte det var väldigt mysko. det är fortfarande lite hårt just själva knölen. men den är tömd och såret har börjar läka ihop jätte fint. Men jag tycker fortfarande att detta är väldigt underligt. Jag vet att det inte är att han blivit biten, då han går ihop med en gammal hona som han är jätte mån om. :) Världens sötaste par. Dessa bölder har bara dykt upp helt plötsligt och blivit till en viss storlek och de var just nu som första sprack. Jag har som sagt varit i kontakt med en smådjursveterinär. och hon sa att hon aldrig varit med om något liknande. då det inte är någon fettknöl, och inte heller någon tumör. Så dom har som sagt bett mig att avvakta. :/ Han mår ju inte dåligt utav det heller. utan är lika pigg och kry som alltid.

Men tack för alla svar och om de är någon som vet något om de där att de ser ut som en finne så är jag tacksam för svar på de också! :)

Fridaaaa
0

#11 Hur stor var "knölen"?
För mitt skinny har fått 2 finnar sedan jag fick honom, som jag tryckte ut just som en vit "pormask"sedan försvann det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Araminta
0

den här knölen var cirka 2 cm i diameter. men de var liksom inuti den som de var som små finnar :S

Fridaaaa
0

#13 Oki hade sett bara… Hmm…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Araminta
0

:) okej

FeliciaS
0

Vilken tur att det gick så bra när den sprack. Som några här ovan redan skrivit, tryck ut allt var du kan och rengör sedan med koksaltlösning. Håll koll på det så att det inte blir infekterat. Rengör om du måste, men annars är det bäst att låta det vara så det kan läka.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mandyosv
0

Jag hade ett marsvin som blev över 8 år, han hade en böld som blev större och större, veterinären sa samma som för dig, tillslut var den större än en golfboll och en dag när vi kom hem så låg han fridfullt död på gräsmatten i skuggen i sin utebur, då bölden hade spruckit .. :'( men hans tid var väl inne. rip. Ralf<3

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Araminta
0

usch då! Nu blev jag ju faktiskt riktigt orolig.. :(

Araminta
0

med tanke på att pojken min har en till böld som sitter strax framför högra bakbenet upp mot ryggraden. :S Och den är i storlek med en pingisboll typ. :S

mandyosv
0

#19, var inte meningen att skrämma dig, men är ju ändå rätt gammal? Är tiden inne så är den ju :( han levde väldigt länge med bölden och blev som en gubbe verkligen, han tappade tänderna, blev lite knotig osv, men mamma fick göra stavmat till honom som han lätt knapra i sig (Det var när jag var liten) Sedan fick han stoppning med bajset med, asså i bajshålet så blev de helt tjockt så man fick trycka ut bajset lite ibland :( Men han var jätteglad och jättetam och lät lika mycket som innan! Som en glad gubbe på ålderdomshem! Din lilla kompis är väl inte så till åldern än, hur länge har han haft bölden?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Araminta
0

den bölden som är på sidan har han haft i ett halvår. den som sprack hade han i 2 och ett halft år. Nja… Han är 6 år, men han är tjock och go och otroligt kelsjuk och mysig som vanligt. inga problem med tänder, ögon eller öron. pälsen är glansig och fin och en ren och lagom fuktig nos. :) Han är i topp skick förutom dessa fördömda knölar… :(

godisgrisen
0

Luktar det illa om det som kommer ur bölden? Om det luktar äcklig prutt så är det var annars om det luktar bara lite svagt så kan det vara fett. Jag tycker nämligen att det på bilden ser ut att vara en fettknöl. Det är inte heller någon större fara och den ska klämmas och tvättas på samma sätt som en varböld. Jag hade förut två marsvinssystrar som var helt buckliga av dessa knölar. Den ena Malla hade en stor på rumpan som sprack det såg verkligen exakt ut som på din kille. Hålet läkte aldrig ihop och jag fick tömma den med jämna mellanrum. Hon hade inte ont av det och levde i ett par år med sin krater. Hon somnade stillsamt in nästan sju år gammal av andra orsaker.

Araminta
0

hm.. nej de är inte var de har jag redan konstaterat med tanke på att de inte luktar något speciellt överhuvudtaget. Och fettknölar var de första jag också tänkte på. Men veterinären sa att de inte kunde vara det. :/ Kanske borde ta och byta veterinär… suck…