Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1443 ggr
Wand
14

Varning för djurköpare

Vill varna folk, framförallt i Gävleborgs län, som ska sälja djur. Alla smådjur. 

Det finns en tjej (skriver inget namn, ni får PMa om ni vill veta) som köper djur här och där. Hon köpte bl.a chinchillor utav mig som hon aldrig betalade och som hon vanvårdade något otroligt innan de räddades av en vän där de nu har det bra.

Hon köpte möss och två har dött pga hennes okunskap, och hon bryr sig inte om rätt skötsel, hon bryr sig inte om djuren över huvudtaget.

Någon i hennes familj matade antagligen katten med ett marsvin. 

Familjen fick passa en bekants fåglar och tog död på allihopa. 

Och hon mailar ständigt till folk som säljer djur och vill köpa - därför vill jag varna er för denna människa. Hon är enbart 12 år(jag fick inte veta hennes riktiga ålder förrän chinchillorna flyttat), så förhoppningsvis är det inte många som går på hennes galenskaper, men även om föräldrarna går med på det och går i god för henne så ska ni inte lita på någon utav dem. Föräldrarna bryr sig inte och försvarar detta. 

Om detta inlägg strider emot sajtens regler så ursäktar jag, men jag känner att jag nått bristningsgränsen och tänker inte hålla munnen stängd.  

Det går inte polisanmäla då det inte finns några bevis på sakerna hon gör/gjort, att hon missköter djur. Tyvärr. Men jag väntar på ett tillfälle så jag kan se till att hela familjen får djurförbud för all framtid.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Frida B
0

Bra att veta! synd bara att det behövs skriva :/

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wand
0

Ja, tyvärr så är det så. Hade jag vetat hennes ålder, och familjens bakgrund med djur, så hade jag aldrig någonsin överlåtit mina chinchillor till henne. En bekant till mig sade att hon var bra med djur, så jag litade på henne. Efteråt fick jag höra allt som hänt, och fick så ont av ångest över vad jag gjort. 

Tyvärr så finns det ju folk som går på henne, precis som jag gjorde, så det är värt att varna alla som kan tänkas komma i kontakt med henne.

Binajis
0

Jag undrar om det kan vara denna tjej som mejlade mig ang marsvin för några dagar sedan. Wand, jag PM:ar dig!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

lillamarsvinet
0

Det ska jag se upp för om jag av någon outgrundglig säljer Lisa och Molly. Fast jag är oxå 12 år, men jag skulle aldrig göra ett djur illa:)

♥kram Linnea♥

Wand
0

#4 Nej, åldern har ju ingen betydelse i djurmisshandel, jag skulle aldrig någonsin kunna skada ett djur på något vis, inte ens då jag var riktigt liten. Tjejen jag menar här i inlägget är ju inte den enda boven i dramat, egentligen är det ju föräldrarnas fel som låter sin dotter köpa djur som hon inte bryr sig om. Men eftersom att det är tjejen själv som kontaktar djurförsäljare så är det ju bäst att varna för henne ändå.

Cola&Bacardi
0

Ok, är nog bra att veta!

Mvh Linnea 

FeliciaS
0

Vad hemskt! Sorgligt att något kan ha gått så fel i hennes uppväxt att hon kan göra så mot andra djur. Fruktansvärt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

badbrain
1

Vad hemskt:(

Minns när jag var 10-11 år, jag hade 2 kaniner och min bästa kompis 2 marsvin. En dag hade ett av hennes marsvin bara dött, och sen dog den andra av sorg. Sen för 2-3 år sedan berättade min mamma att min bästa kompis mamma hade ringt henne då när detta med marsvinet hände. Och berättat att deras granne, en tjej på 8-9 år hade gått in och tagit ett av marsvinen, och sen torterat de. Tills den dog, vill verkligen inte gå in på detaljer, men det var så jävla sjukt

CepeSnuffe
0

Uch! Det är ju den stora fasan när man ska sälja sitt djur, att de kommer till ett oseriöst och dåligt hem :(

Tycker de är bra att du delar med dig av denna info så detta kan förhindras!

Mixxie
0

Vad hemskt! Så synd att det finns sådana människor :(

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[Pauline T]
0

Nej fy så hemskt! :O Hur kan man göra så mot ett djur??

DianaH
0

Så hemskt :(

Hälsningar Diana och djuren <3

kodex
0

Men ucsh så hemskt! Både det TS berättade och det #8 berättade! Fy, man mår så illa när man hör.

Denna kommentar har tagits bort.
ellinor98
1

Håller helt med ovanstående!Gråter förstår inte hur man kan vara så  dum så man går in till någon , tar ens marsvin som inte ens är ens eget och det sjukaste av allt, torterar det till döds…Skrikandes enligt mig måste det vara något fel på den där ungen…

Ursäkta om jag bryter mot någon sajtregel, men ni förstår väl hur man känner över sånt här Skäms

Kommentaren redigerad på grund av ovårdat språk. Det spelar ingen roll hur man "känner över sånt här", svordomar är inte nödvändigt i alla fall.

thildatessie
0

#0 #8 VAD kan gå så fel? Vad är det för fel på föräldrarna? OMGIVNINGEN som inte reagerar??

wingren
3

Om jag haft ett barn, och den mot alla odds hade torterat ett djur eller slagit det mer än en gång hade jag anmält mitt eget barn. Det är inte okej. Att föräldrar inte förstår sådant. Vissa kan tycka att mina åsikter är extrema då jag skulle göra en anmälan. Men om ens barn är så sjukt så att den dödar/misshandlar ett oskyldigt djur, så är det ett allvarligt fel. Skulle någon ens kröka ett hår på något av mina djur hade den fått en käftsmäll som hette duga.

Till alla föräldrar där ute. Det är inte okej för ditt barn att på något sätt göra illa ett djur, vare sig psykiskt eller fysiskt. Änder tycker inte det är kul att bli jagade eller petade på med pinnar. Katter gillar inte att bli burna i tassen eller dragna i svansen. Det gör inget djur. Håll koll på era barn. Om ni ser ert barn skrämma eller skada en annan varelse, det spelar ingen roll om det är ett djur eller en människa. Prata med barnet så det förstår varför det inte är okej, använt gärna metaforer så blir det lättare för ett litet barn. Som jag uttryckte mig lite om tidigare, jag skulle inte ha några problem med att göra samma sak mot ditt barn som h*n gjort mot något av mina djur.

Människor måste börja reagera. Endast föräldrarna verkar inte klara av att tänka med huvudet när de uppfostrar sina barn. Hjälp till, genom att säja till när något är fel.

ellinor98
0

#17 håller fullt med dig!

#15 ursäkta mig Skäms

liliane
0

Åh fy så hemskt ;( Här har ni en som var ett elakt barn.. Aldrig ren tortyr, men kommer tex ihåg hur jag sparkade till en hund mm Vet inte varför jag var sådan, men har i många år försökt ge tillbaka till djuren eller vad man ska säga. De är ju de finaste som finns! Älskar djur, men klarar inte av barn. Tycker inte om dem alls! Är snart 30 och känner att jag aldrig vill ha barn. Även om jag vet att det såklart finns många snälla barn som alltid är snälla mot djur.

kodex
0

Ja, visst kan alla barn vara lite "grymma" utan att egentligen vara det. Jag har en kompis som är världens djurvän idag! Kan knappt tänka mig någon bättre. och det var hon när hon var lite också. Dock så ryckte hon av vingarna på fjärilarna när hon var liten. Hon trodde helt enkelt inte att det gjorde ont på dem eller att de skulle dö.

millib
1

De flesta barn har nog gjort illa ett djur, dragit en katt i svansen lite för hårt eller liknande men då pratar jag om små barn 1-5 år ca. Men är man äldre än så så ska man veta att man inte gör illa djur för då är det en fullt medveten handling och föräldrar som inte ser och inte agerar. Det är ju sjukt! Min son idag fyra år är uppväxt med djur och klart han varit lite hårdhänt mot hunden och katterna men de är tåligare och har vett att hålla sig undan. Han får såklart fortfarande inte vara ensam med burdjuren, för OM han skulle råka göra den illa kan det bli väldigt galet, krävs ju inte så mycket för att bryta benen på ett marsvin. Nu är han väldigt försiktig och väldigt snäll mot djuren och katterna tycker om honom och går inte undan längre men jag som förälder har ju fortfarande ett ansvar och det är att se till att han inte ska/kan skada något av våra djur. Tycker det är jättebra att varna andra för oansvariga djurköpare, såklart ska man inte hänga ut någon men sånt är viktigt att man upplyser om.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

mandyosv
0

FYY, när jag var liten & gick i första klass så bodde våran familj i ett stort hus med en lada utanför, där min mamma hade höns som gick lösa runt huset. Vi bodde mitt i ett bostadområde fast med stor tomt.

En dag kom en kille i min pararell klass till vårat hus, men vi märkte ju inte först att han var där, när min mamma kom ut såg hon döda kycklingar på parkeringen och han hade kastat in våra tama kycklingar i ladugårdväggen, stampat på dem, tatt en planka med en kyckling under och hoppat på den osvosv.. helt galet, han stog och hånflinade med ett tiotal döda kycklingar omkring sig!!! FYFAN! Min mamma släpade hem ungen till hans mamma och var helt vansinnig, hon anmälde de till socialen osv..

Så vidrig unge redan som ung, han sa till mig i bamba när vi hamnade i samma klass kanske när jag var 9 år, "kommer du ihåg när jag dödade dina kycklingar?" Så ÄCKLIG. Som jag slagits med honom när jag var liten! Han var en sådant barn som kom över porrtidningar och åt maskar med ett hånflin. usch.

Nu är jag 18 år och för ca ett årsedan lade denna äckliga unge till mig på facebook, jag blev rädd, på riktigt, han hade samma förnamn, men inte samma efternamn, men jag såg direkt att det var han och det rös i hela mig, sedan fick jag ett meddelande, "Hej, kommer du ihåg mig eller;)" Blev livrädd, en psykopat på riktigt.

Visst, när man var liten kanske man inte tänker sig för i alla situationer, kommer t.ex ihåg att jag åkte pulka med min favorithöna Lisbet i famnen en gång, något jag inte gjorde om..

Jag trode en gång att våra kycklingar skulle lära sig att flyga inne i hönshuset och att det kanske gillade att åka ner för en liten rutchkana jag byggde.. det fick jag sedan rejält veta av min kära moder att det skulle inte dom utsättas för.

Kommer även ihåg att jag tyckte att mitt marsvin kunde få gå lös, varför får katten göra de hela tiden? Så jag bytte enkelt plats på dem, katten i buren och vise verca..

Men det är ju inte tortyr, bara nyfikenhet och barnslighet, sådan som föräldrar lär barnen att så ska man inte göra.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

millib
0

#22 haha, ja precis så jag menade, att man för som liten, alltså omedevetenhet som kan göra att djuret gör sig illa tex låta dem åka eutschkana. Men fy för killen i din klass, låter som en psykopat om han inte ändratsig nu förståss. Du ska nog inte bli kompis med honom på FB om inte snnat är det ju svårt att se förbi vad han gjorde som barn.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/