Kålsorternas c-vitamin
Hej!
Någon som kan det här lite mer än mig och skulle kunna ta reda på vad som innehåller mest c-vitamin av grönkål, vitkål och savoykol? Jag har så svårt att utläsa ur dessa tabeller vilken som innehåller mest nämligen… Andra för och nackdelar dem emellan om det finns några?
Grönkål kan medföra risk för urinsten pga högt oxalsyrainnehåll
Här kan du göra en djupdykning i näringsinnehåll
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=337
Hej
Vitkål ca 37 mg/100g
Grönkål ca 120 mg/100g
Savoy ca 31 mg/100g
Grönkål innehåller mest förljd av vitkål
Dessa är bara riktvärden och kan variera beroende på olika faktorer (hur färska är grönsakerna, hur man har förvarat dem osv)
Borttaget av författaren :-)
Denna sidan tycker jag är toppen. Bra tabell :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Sorry jag läste helt fel. Inlägget borttaget :-)
*s* sånt händer. Tog bort mitt oxå så de inte blir heltossigt ;-)
Tack för svar!
#4 Tack, men det är just sådana tabeller som jag har så svårt att utläsa ifrån! Men jag har i alla fall fått svar på min fråga nu :)
Ägnade lite tid åt tabellen nu och såg att den faktiskt inte var så svår! Men , hur många mg ska ett marsvin få i sig per dag?
#9 Man rekommenderar 1 mg per 100 gram kroppsvikt och dag. Så ett marsvin som väger 800 gram ska få i sig minst 8 mg C-vitamin per dag. Dräktiga marsvin ska ha tre ggr så mycket.
8 mg C-vitamin finns i ca 25 g färsk savoykål eller i 5 gram färsk röd paprika.
Oj! Det var ju inte så svårt att fylla då ju!
Hur är det med spetskål (50mg/100g), rödkål (57mg/100g) och kålrabbi (62mg/100g) då? - Jag har ju blivit riktigt duktig på det här nu 8) Kan de äta dem? De innehåller inte särskilt mycket kalcium heller.
Kålrabbi är favoriten här hemma av kålsorterna men man kan ge alla.
Okej, tack så mycket!