Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1710 ggr
_Charlie
0

Akut!! Snälla hjälp!!

Vad gör man om ett martsvin satt vätska i halsen??

_Charlie
0

Jag vet inte vad jag ska göra, hon har satt fortimel i luftstrupen och kan knappt andas, snälla!

_Charlie
0

Hon rosslar och det knäpper när hon andas, hon andas jättehäftigt och hostar/nyser hela tiden. Kommer det gå över? Kommer hon kvävas? Vad gör jag?

_Charlie
0

Det blir ju inte bättre! :(

Kajzza
0

Åh vad jobbigt…jag vet tyvärr inte alls vad man kan göra…håller en tumme och hoppas att någon vet!!!

Rynkar på näsan
Försök vara lugn själv trots allt…tror att din stress kan orsaka sterss hon marsvinet med….

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

[SMF193 Sagan]
0

Du vet att aldrig spruta in i munnen, utan att marsvinet ska slicka i sig självmant.

Tvångsmatar man måste man spruta in, men då måste man sätta sprutan på sidan aldrig spruta rakt in.

Du kan nog inte göra så mycket utom att låta henne vara och försöka hosta upp det om det går.

Ingen panik, var lugn i alla lägen. Då kan du hjälpa henne bäst.

Är hon sjuk eftersom du matar med fortimel?

Kan hon andas?

Mari
0

Jag har ingen aning men min första tanke är att man kanske bör göra som jag hört att man ska göra med barn, typ dunka lite i ryggen, kanske ta i lite extra? Kanske vända henne upp och ner?

Testa något iallafall?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

_Charlie
0

Jo jag vet hur stödmatning går till och som sagt måste man spruta in i munnen på de som vägrar äta. Plötsligt hoppade sprutan till och ut for massa på en gång, det var allt som räckte för att hon skulle sätta det i halsen.

Hon andas ännu jättehäftigt och varje andetag låter knäpp knäpp knäpp knäpp knäpp i superfart.

[SMF193 Sagan]
0

Du kan prova att skaka henne upp och ner. Som när en bebis satt i halsen.

Jag vet inte om det kommer att göra nytta, men håller hon på att kvävas har du ju knappast nåt att förlora.

_Charlie
0

Jag har försökt daska henne över ryggen men hon är så liten, och hållt henne vänd neråt och skakat lätt men hon är så liten som sagt, jag vet inte hur mycket hon tål! Jag försöker massera och massera för att lösa upp eller något, åh jag vet inte.

Kajzza
0

Åh det är så lätt hänt. Jag har bara stödmatat kaninungar men det är nog liknande.

Du kan nog ringa akut till ett större djursjukhus, man brukar kunna fråga om råd även om det är för långt att åka dit…var bor du?

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

[SMF193 Sagan]
0

Därför ska man använda en 1ml spruta. Annars kan det komma för mycket…

Hur går det nu? Har du någon jour vet att tillgå?

Lixim
0

Ring till vwtrinören alternativt åk in akut.

När man inte är van vid att stöd mata kan man börja att ge dom via sked. Annars andvänder man sig av små sprutor (brukar dra in o spruta ut ett par gånger så man ser att det inte fastnar) och sedan sprutar man mot kinden.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Elina
0

Hissa henne upp snabbt liggandes i dina händer, sedan ner lite långsammare. Upp, ner, upp ner… Vet inte hur bra det hjälper men det räddade livet på en chinchilla vi hade en gång när han höll på att kvävas.

Håller tummarna för att hon klarar sig!

Kajzza
0

Nyfödda hundvalpar och kattungar som andas dåligt svingar man väl på nått sätt för att få loss ev vätska ur luftrören?

Men en jourvett!!!! Absolut!
Vi hjälper dig att hitta telefonnummer om du skriver var du bor…

Lyan
3

Man kan slunga dem men det är inte lönt att göra så långt efter.

Se till att få tag på en veterinär direkt imorgon för hon kommer garanterat att få lunginflammation och eftersom hon är så liten och svag redan så behöver behandlingen startas direkt för att kunna rädda henne.

Håller tummarna!

[SMF193 Sagan]
0

Japp, jag instämmer med #15.

Lycka till, jag hoppas det ordnar sig.

_Charlie
1

Jag har pratat med jourvet nu och under tiden lugnade hon ner sig jättemycket. Nu märks ingenting på henne längre. Veterinären kan inte få ut vätskan, det enda de kan göra är att avliva.

Det som kan hända sa han är att kroppen reagerar på det främmande i lungorna genom att utveckla en infektion som blir en lunginflammation.

Hon är pigg och jag hör inte längre knäppandet, andningen är mycket lugnare och hon pratade en massa med veterinären genom telefonen, så han tyckte att jag ska ställa klockan ett par gånger i natt och kolla till henne så hon inte blir sämre.

SMF193 Sagan - Jag vet inte om jag reagerar i stressen men alla tipsen du kom med som jag redan vet om skulle inte rädda livet på ett marsvin när skadan redan är skedd. Jag vet hur man stödmatar.

Lixim
0

Angående att slunga t.e.x en hundvalp så håller man om den med huvudet framåt, ger nacken stöd ( VÄLDIGT vikgitgt! annars finns risken att man knäcker nacken) Sedan ställar man sig bredbent och slungar. Har räddat en del valpar på det sättet (mamma har kennel) men att göra den med marsvin?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Kajzza
0

Det låter läskigt, jag undrar om jag skulle våga mig på det om jag någon gång skulle stå inför en hundförlossning…men när det gäller liv eller död så…
Fast jag håller med…marsvin???

Jag har vänt upp och ner på ett av mina barn när han var ca 2 år och hade satt en tejpbit i halsen, dottern fick jag göra vad det nu heter…den där manövern…när hon var i samma ålder, hade satt knäckebröd i halsen. Hon var på mitt jobb och hälsade på och en kollega gav henne knäckebröd att mumsa på…gående…

En hemsk känsla av maktlöshet när någon människa eller djur riskerar att kvävas…

Hoppas det går bra för den här lille Grisen!!!

[SMF193 Sagan]
0

#17 Ok, jag vet ju inte vad du redan vet, eller hur?

Även om du vet hur man stödmatar, så blev det ju uppenbarligen ett problem i kväll. Alla kan göra misstag, bara man lär sig så det inte händer igen.

_Charlie
0

#20 Självklart inte, jag var bara så panikslagen och när jag såg att tråden uppdaterades fick jag flera förklaringar om hur man stödmatar, och det var ju inte det jag akut bad om hjälp om. Därför blev jag irriterad, ville ju bara att någon skulle skriva så här gör du, och så skulle hon bli bra igen. Man blir ju helt panikslagen. Men nu är det över verkar det som, jag hör inte längre något i hennes luftvägar, så jag ber en stilla bön om att inget nådde lungorna utan att det helt enkelt satte sig i strupen eller kanske rent av näsan…

Tack för ert stöd.

rosablomma
0

Det går hur bra som helst att slunga ett marsvin.

Jag brukar linda in i en dubbelvikt liten handduk/örngott för att djuret ska få garanterat stöd i hela kroppen sen är det bara att slunga.

Ett annat tips är att massera strupen. Börja från bröstbenet och dra med lite tryck upp mot munnen. Det funkar iaf om djuret satt torrfoder i halsen. Har dock aldrig prövat på marsvin men funkar kanon på katt/hund.

Jag håller tummarna för den lille och hoppas inget annat händer.

[SMF193 Sagan]
0

#21 Ja visst, jag förstår hur du kände. Det var också onödigt av mig att skriva om stödmatning, när skadan ändå redan var skedd.

Hoppas nu att allt går bra, men det verkar det ju som :)

luneas
0

Jag har räddat flera nyfödda, till synes livlösa, marsvinsungar genom att just slunga dem som #18 beskriver. Och kanske hade det kunnat hjälpa om TS gjorde det direkt när bebisen satte i halsen men när det gått en tid så tror jag inte att det gör samma nytta längre.

Hoppas att det går bra för din lilla bebis _Charlie!

_Charlie
1

Nu verkar det ha gått bra här, natten har gått fint och hon är som vanligt nu, luftvägarna låter fria och fina och inget bubbel i lungorna.

Men väldigt bra att jag lärt mig om slungningen för framtiden!

Cola&Bacardi
0

#25 Vad skönt att höra! :)

Mvh Linnea 

dermot
0

#18 Så gjorde mamma när vi hade får också, då fick hon ibland slunga lammen och skaka lätt. Ibland fick man till och med blåsa/köra ner fingrarna, i munnen. Men det är väl lite annorlunda jämfört med detta som hände med marsvinet. :)

Tur att det gått bra! Hoppas det fortsätter så! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~