Tips på ihopsättning av tre?
Funderar på att sätta ihop min nästa flock ikväll.
En kastrat hane på 2.5 år.
En äldre hona på 2 år och minstingen på 6 månader.
Skall man sätta ihop dem två och två först? Och sedan alla tre?
eller alla tre på en gång?
Jag har aldrig haft problem med ihopsättning av marsvin, utan sätter bara in dem i buren. Har man dominanta djur kan man ju göra det steg för steg Tvätta dem i ett schampoo som doftar Låta dem träffas på en yta där de inte varit tidigare Skrubba rent buren och matskålar, vattenflaska samt hus Och ha lite is i magen Men eftersom det är en kastrat och vad jag förstår två honor som gått med varandra? Borde det inte vara bågrs problem alls. De kommer att luktas, jagas och kurras ett tag. Hanen kommer vara överlycklig för att ha fått honor och honorna kommer tycka han är jättejobbig men ha lite is i magen och låt dem sköta det sig själv så lugnar det ner sig snart.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#1 Nej ena kastraten och den äldre honan har suttit med varandra i två år. och nu skall en nykomling sättas in hos dem som är 6 mån och hona^^ Burarna har nu stått bredvid varandra i ett par dagar och alla tre är jättenyfikna på de andra - bitar och drar i gallret - burrar, kurrar och låter när de ser varandra - tror inte heller att det kommer att bli några problem - tänkte bara höra och se vad som skulle vara lättast^^
Testa först att sätta kastraten med nykomlingen ett tag, kanske på golvet. Efter ett tag sätter du dit den äldre honan. Skulle tro att det blir smidigast.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
#3 Så jag behöver inte dela upp det i omgångar?
Typ kastraten och minstingen först, sen minstingen och honan. Och sedan alla tre?. Det räcker med två omgångar bara?
#4 Eftersom kastraten får en helt annan roll än en annan hona så borde det räcka så. Så har jag gjort och det har varit smidigt. Kastraten kan till och med hjälpa upp med sin närvaro om den äldre honan skulle försöka något med den lilla.
#5 håller med. Det som är så bra med kastrater om de inte är fjantiga, att de håller koll o ordning
#5 Tack för all hjälp! De sitter ihop nu - kastraten och den lilla går det jättebra med. Däremot den äldre honan verkar vara en liten bitch mot den yngre - så det är bara att vänta och se^^
Hur gjorde du då? Satte du bara in dem till varandra?
Glömde att säga att det är en stor fördel att du har de på golvtid under minst några timmar när de först träffas, med hö. Detta så att de får bonda på stor yta utan burens redan, i ditt fall, par-etablerade dofter.
#8 jag gjorde precis som i inlägg #9 - lät de vara på golvet tillsammans i tre timmar innan jag satte ihop dem i buren - nyduschade - med mat och hö och grönsaker utspritt ^^
#10 intressant att du duschade även kastraten, hans doft är ju bara till en fördel och något man vill ha kring griniga honor. Undrar om det kan påverka. Det kommer säkert att bli lugn och ro till sist förutsatt att de har naturliga förutsättningar så som en stor bur, men de har dem säkert. Lycka till :)
det var en intressant tanke! Det har jag aldrig hört tidiare faktiskt. Men det var ganska smart:p Däremot så visste jag inte att den nya äldre damen var så här girig. Den lilla gör verkligen ingenting och därför trodde jag att det skulle funka på en gång :p
uren de har är två gallerburar som jag har satt ihop - i väntan på en våningsbur eller bokhyllebur ;)