Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 901 ggr
RosaMarsvin
0

Färghjälp önskas

I förrgår fick min Hypatia ungar. Hon är self golden, pappan till ungarna är Yves som är "brindle roan", han är mest black roan men med lite golden stänk här och där. Hans föräldrar är black roan respektive T&W.

Jag hade hoppats att ungarna skulle bli brindle roan i bl/gold, men de ser ut att vara golden aguoti/golden raon. JAg höll på och laborerade med marsvinfärgskalkylatorn igår men lyckades inte återskapa hur det kom sig att ungarna fick den här färgen. Är det någon som har tid och lust att hjälpa mig gissa Hypatia och Yves genetiska koder?

Bilder på alla marsvin finns på min blogg:

www.rosamarsvin.blogg.se

godisgrisen
0

Det är Hyptias "fel" ;-). Hon är AA eller Aa vilket betyder att hon är agouti även om det inte syns eftersom bara rödgruppsfärgen i detta fall golden är synligt. Yves som är svart är aa.

RosaMarsvin
0

Nu har jag testat lilte olika kombinationer i kalkylatorn igen. Hypatia gissar jag har koden Aa BB CC ee PP SS, Yves är ju black/golden roan, men han bör även ha ett vitfläcksanlag eftersom en förälder är T&W. Man inte kan ange roan i kalkylatorn så jag kallar hononm för black/golden/white, dvs aa BB CC epep PP SS.

I den kombinationen får jag 25% vardera av goldenaguoti/golden, goldenaguoti/white, goldenagouti/golden/white och black/golden/white. En av ungarna borde genetiskt sett ha kunna haft en färg som jag ville ha, dvs black/golden/white eller black/golden/white roan. Jag hade väl bara otur att det inte blev någon sådan den här gången.

Jag har testet att laborera med framförallt Yves kod, men i alla fall jag testar har jag då fått högre andel av ungar som inte har något golden aguoti. Det vill säga ännu större sannolikhet för "rätt" färg.

Hur som helst är de här ungarna bedårande söta, så jag låter de kanske får en kull till efter sommaren. Har jag tur den gången får jag kanske det jag vill ha.

Eventuellt ska jag kanske behålla hanen i kullen, tillsammans med en hona som är black/golden kan han få ännu fler black/golden. Han är rätt bra roanad, fast en tass är halvt vit.