Moderlösa ungar!
Behöver hjälp med råd ang. mina i dag 12 dgr. gamla petungar! Tyvärr avled deras mor i natt, har troligtvis toxat efter förlossningen. Ungarna (tre i kullen) har vuxit bra, och är normalstora.
Behöver jag ge tillägg i någon form? Vad föreslår ni i så fall? Är risken stor att de inte klarar sig?
Orolig Trollstuga!
Eftersom dom är 12 dagar har dom ju diat av mammans mjölk ett bra tag och det borde inte vara några problem att få dom att överleva :)
Du kan köpa fortimel näringsdryck på apoteket och ge dom. Börja försiktigt så dom inte blir dåliga i magen. Be även att få med en 1ml dosspruta.
Jag skulle tipsa på KMR som finns att köpa hos vetrinär och ibland även hos djuraffärer och apotek.
Vi gav vår lille tjej fortimel när vi var tvungna att nappa henne, men hon blev jätte dålig i magen av det.
men det är så klart olika hur kännsliga dom är och så. Men sedan dess har vi använt KMR till henne och även till en kull som vi fick hjälpa till med, dom fick med KMR och funkat jätte bra. Tänk på att stimulera dom efter matning så att dom kissar och bajsar.
=)
Charlotta-B
HÄR Kan du läsa lite med :)
Charlotta-B

Fy vad trist med mamman, hoppas att ungarna klarar sig i alla fall!
Jag förlorade en hona hastigt för några år sedan som hade två stycken 15 dygn gamla ungar (som hade ätit och växt bra).
Jag tog fram fortimel (skogsbär) som jag hade hemma och brukar använda när jag matar ungar, det var dock det absolut äckligaste dessa små herrar någonsin hade varit med om och de vägrade att äta. I och med att de var så pass stora och de visade så tydligt att de inte ville ha så avvaktade jag (bjöd dem ett par gånger om dagen i ett eller två dygn). De fick ett vuxet marsvin som kompis och jag plockade in gräs till dem flera gånger per dag (detta var i mitten på maj, men du kan så exempelvis havregräs- bode komma upp på någon dag) och gjorde även havrekligröt en till vå gånger om dagen.
De första dagarna ökade de otroligt lite i vikt (om ens något) men därefter började de öka normalt igen.
Jag matade inte dessa gossar med någonting annat än hö, grönsaker, gräs (några gånger om dagen), havrekligröt (en till två gånger per dag) samt fri tillgång till havregryn och de klarade sig själva.
Lycka till med dina små!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Vill tacka Er alla för de snabba råden!
Var på Apoteket i dag och skulle köpa Fortimel men den fanns i två olika sorter, en med högre protein innehåll och en med lägre. Blev osäker på vilken jag skulle använda, såldes dessutom bara i fyrpack!
Köpte majs välling i stället, bara för att ha något att stötta till med om det skulle behövas. Är dock osäker på dosering, hittar inte detta någonstans inte heller hur ofta? Någon som vet?
Ungarna SLUKADE vällingen, något mer efterlängtat har jag svårt att föreställa mig ha,ha! Jag som trodde det skulle vara svårt att få i dem!
De mår bra, är pigga och glada, äter som de ska och går med äldre hona. Hoppas det inte är någon större fara, och att allt förflyter som det ska.
Som sagt, vet någon mer om just vällingen eller vilken Fortimel man ger så tack på förhand!
Blev nyfiken på detta havregräs! Har inte hört talas om det tidigare. Köper man frön och planterar? Var köper man det? Kan man ge alla sina marsvin detta eller bara de som behöver "lite extra" ex. ungar, dräktiga eller digivande honor?
Hur gick det med de små bebisarna? klarade dom sig:)?
Hur gick det?