torka marsvin?
tänkte bada mina små grisar idag, men är lite osäker på hur jag på bästa sätt torkar dom. jag har ju torkat dom förrut och så, men vill gärna få lite andra tips då mitt första marsvin dog tre dagar efter jag hade badat dom. (tror inte det hade ett samband med badet men har på något sätt fått för mig det…) så, hur brukar ni torka era marsvin efter ett bad?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
först handduk sen hårfön
Måste ju se till att de är nästan torra, så använd hårfönen, på långt avstånd, eller om du har ngn knapp att sänka värmen med, så du inte bränner dem! Och låt dem vara i värmande fleece….och man behöver inte bada marsvin särskilt ofta…inte naturligt, såvida de ej är äldre och behöver hjälp att hålla sig rena.
#2 nej jag vet men det var väldigt länge sedan de badade ;) så nu börjar dom lukta lite, iaf hanen som går runt och skvätter hela tiden… ^^ och som tur är så har vi en hårfön med en "kall-knapp"! tack för tipsen :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
# 3 "kallknappen" är en räddare! Jag har inte haft marsvin på många år, men suktar på avstånd!
När jag badat mina marsvin brukar jag handdukstorka dem så gått det går, sedan tar jag hårfönen på svagaste värmen.
Men blir marsvinet stressad av hårfönen, handdukstorkar jag mer istället :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som de flesta andra så handdukstorkar jag först och sedan använder jag hårfön med "kallknapp" ;) Jag försöker handdukstorka så gott det går eftersom de blir så rädda för ljudet. Även när jag fönar håret i rummet så blir de oroliga!
Ett tips är att låta marsvinet ligga mellan petflaskor med varmt vatten inlindat i fleece under en filt efteråt. Det tycker killarna är jättemys!
tack för alla tips! har badat honom nu och han verkligen hatar det! även att bli torkad och fönad hatade han ^^ men nu är han torr och glad over att matte fick så många bra tips :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)