Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1388 ggr
[Nooni]
0

Svartsjuk hund

Min hund är otroligt svartsjuk på marsvinen, det gick bra i början men nu kan jag knappt titta åt buren förrän hon börjar tokskälla.

Tycker så synd om marsvinen , jag kan ju knappt hålla på med dem , så jag är på väg att sälja dem fast jag vill verkligen inte…

är det någon som varit i samma sits som kan ge råd?

Fridaaaa
2

Ta ut hunden ur rummet var gång hon gör det, att hon inte får vara med dig & marsvinen om hon skäller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

alskarkolhydrater
0

Håller med #1 var bestämd och visa att det är du som bestämmer vem du vill kela med just då. Efter ett tag kommer hon att acceptera det.

Min lilla chihuahua-blandis höll på så ett tag med, alltså bli svartsjuk och skällde. Jag försökte då visa klart och tydligt att det är jag som bestämmer och att det inte är ok att hon gör så genom att be henne gå ut ur rummet. Nu har hon slutat helt med svartsjukan och är istället ofta i buren själv tillsammans med marsvinen. :)

alskarkolhydrater
0

Haha, nu när jag kollade din profil såg jag att vi har samma "sorts" hund! :) Min är också chihuahua och papillon Skrattande lite OT men ville bara säga det!

Mixxie
0

Håller med #1 :) min hund är lite svartsjuk också, han vill ha all uppmärksamhet haha.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Royalz
5

Vem är det som bestämmer över hunden? Tycker det låter som hunden får göra precis som den vill. Accepterar ni inte beteendet så ska ju hunden ge sig och fatta att det inte är okej att göra så!

Använda vattenspruta och ge hunden en dusch när den är där och skäller och säg samtidigt NEJ eller vad för ord ni nu använder. Att få sig en dusch med vatten är knappast skadligt och ont gör det inte heller :)

Ursäkta att jag skriver detta men är så fruktansvärt trött på småhundägare som låter sina hundar bete sig hur som helst.

[braco]
0

#5 :-)

[Nooni]
0

Nej hon får inte göra som hon vill, men marsvinen blir ju otroligt stressade dels av hennes ihållande skall (vilket får grannarna sura…) och sen ska jag stå med dem i famnen och säga till hunden, de reagerar väldigt negativt på det, vill ju inte att de ska vara rädda för mig…

Tog upp den ena nu och fick faktiskt hunden att lugna sig något efter ett tag, märkte verkligen hur marsvinet tyckte det var mysigt att få gosa, hon är en riktig gosegris… lägger sig platt på mage och sluter ögonen, så söt… fy vad svårt det är att sälja dem =(

Fridaaaa
2

#7 Där gör du fel som säger till hunden. Då vinner hunden för att dem får din uppmärksamhet. Ignorera hunden eller gå till ett annat rum utan att titta på hunden eller röra vid hunden

Binajis
1

Tänker du sälja marsvinen för att hunden råkar vara svartsjuk, något som är lätt att få bort? Du har ju fått flera råd i tråden hur du ska hantera hunden. Tänker du inte ens prova dom? Känns riktigt trist om de ska säljas, känns som att det inte bara är hunden som är problemet i så fall.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

deverry
1

Jag har inte hund själv, så jag har inga jättebra tips på hur du skall träna henne, men självklart GÅR det att träna bort! Dessutom kanske det skulle vara bra för henne att träna bort det beteendet, fall ni kanske står inför någon liknande situation någon gång i framtiden? Tänk om hon börjar bete sig på liknande sätt när du håller på med barn, pojkvän, vänner, andra hundar etc…

Har du någon hundtränare eller liknande du kan vända dig till för att få råd? Det finns ju hur mycket som helst att läsa inom området annars, oavsett vilken metod man använder för att uppfostra sin hund finns det ju lösningar att hitta. Alternativt vända dig till ett hundforum, där finns säkert mer hjälp att få än på ett marsvinsforum :p

För förlåt för att jag säger det, men jag tror inte att du kommer få sympati från särskilt många djurvänner om du väljer att göra dig av med marsvinen pga att du väljer att inte lära din hund hur hon skall bete sig.

Lycka till! Och ge inte upp bara för att du inte ser effekt på en gång!

Lillisen
0

Håller med de andra testa de råd du fått först. Jag skulle se till att hunden var välrastad sedan få den att ligga eller sitta tyst innan jag ens skulle ta ut marsvinen. Sedan skulle hunden om den är tyst och lugn inte ivrig, få lukta på marsvinet.

Mina hundar har alltid fått lärt sig oavsett vilka djur vi har att de hör till familjen och den vi har nu ligger ofta tillsammans med marsvinen i deras rasthage.

Sedan får du ta ställning till om hunden måste vara med när du håller på med marsvinen eller om den kan få en uppgift i ett annat rum medan du pysslar med marsvinen.

Lycka till och ge inte upp :)

[Nooni]
0

nä det är inte bara det utan mkt annat i livet som är jobbigt just nu. ursäkta då.

Fridaaaa
3

#12 Så är det i livet tyvärr. Motgångar och framgånger.
Men det är just i motgångarna man inte ska ge upp. Utan kämpa sig igenom det på bästa sätt.

Rajas
0

Känner du inte för att sälja dom igentligen så får du försöka fostra hunden ;) Ta en långpromenad innan du gosar med grisarna, jag blir inte ledsen om dom inte kommer hit! huvudsaken är att dom och du mår bra :-)

Mvh Millan

Binajis
0

#12 Då får jag lov att be om ursäkt också, men du måste förstå att det är provocerande att du startar en tråd om hjälp, men redan har bestämt dig. Jag håller med framför allt deverry #10, som skrev otroligt bra tycker jag. :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

kodex
1

Hundar kan inte känna avundsjuka. På samma sätt som de inte kan känna skuld. Mest troligt är det att hunden skäller för att den ser dem som bytesdjur och är smått förvirrad. Och så är det säkert för att när du pratar med marsvinen så tror hunden  tt du pratar med den och svarar med att skälla för att få din uppmärksamhet rättriktad.

Jag har haft mina marsvin i 3 veckor nu och i början gnällde min vovve rätt mycket så fort jag pratade med marsvinen. Direkt jag började prata med dem eller hålla på med dem var hon där och gnällde och ville ha uppmärksamhet. Detta är helt naturligt och jag ser det lite som att ett barn har fått ett syskon. Och vad brukar man göra då? Jo, se till att det äldre barnet inte känner sig utanför. Så jag har varit noga med att inte säga till för skarpt mot hunden utan allt som oftast prata lite med både marsvinen och hunden samtidigt och berömma när hon är tyst. Så står jag och hänger över buren så kommer oftast hunden och sätter sig eller ställer sig och "vill va med!, då klappar jag om dem allihopa. När jag har dem uppe försöker jag se till att inte alltid stänga ute vovven utan låta henne va med o titta på marsvinet och lugnt berömma henne (se till att inte berömmet blir eggande, utan att du hittar rätt tonläge som gör att hunden samtidigt bryter uppmärksamheten på marsvinet) för att hon är snäll och tyst vid marsvinet. Detta gör jag även när de är ute på golvet. Självklart har jag alltid en arm runt henne som säkerhet ifall hon skulle få för sig något, men ännu har det räckt med att påkalla hennes uppmärksamhet när hon blir för distraherad av dem och sen berömma.

Nu har hon nästan helt slutat att pipa när jag håller på med marsvinen för hon har nu förknippat dem med något roligt och att dem är en del av "flocken".

#5 Det finns gott om storhundsägare också som inte har så väluppfostrade hundar. Blir ganska trött på människor som kategoriserar in hundägare som "småhundsägare" och "vanliga hunägare". Hade TS haft en stor hund är jag säker på att ingen hade påpekat att de var trötta på att storhundsägare aldrig har kontoll på sina hundar. Problemet som TS beskriver tycker inte jag alls tyder på ett särskilt typiskt eller allvarligt  småhunds-problem, utan ett vanligt hundproblem bara.

[Nooni]
0

Nej jag förstår faktiskt inte vad som är så provocerande, jag bad om RÅD och har INTE bestämt mig helt, uppenbarligen!

Tycker ofta det är så att folk på den här sajten blir "provocerade", man vågar ju knappt skriva nåt längre!

Glöm allt jag skrev…

Rajas, vi mailar istället, går ur den här sidan nu!

[Nooni]
1

jag var lite ironisk när jag skrev "ursäkta", jag bad om råd för marsvinens skull, inte för att bli uppläxad ang min hunduppfostran!Fått nog av de bitchiga svar m an kan få härinne ärligt talat…

så hejdå…

kodex
2

Kan också säga att en hund blir aldrig färdiguppfostrad utan nya problem uppstår hela tiden. Och då är det väl bra om man ber om hjälp som TS gjorde? Hur skall man annars lära sig? Dock kanske denna fråga hade passat bättre in i ett hundforum då det är hunden den här frågan gäller och inte marsvinen egentligen.

Fridaaaa
0

#19 Ingen har sagt att det inte är bra att TS frågade? Hon har bara fått bra tips.
Och en hund kan lära sig att låta bli det man säger åt den, om man tränar hunden till det :)

#18 Ser att du har lämnat forumet, men vill bara säga ändå, att alla här bara bara gett bra råd till dig, ingenting annat.

kodex
0

#20 Jo visst lär den sig av att man säger till den också, men att enbart göra det är enligt mig inte det mest optimala. Hunden har svårare att förstå när den gör fel än när den gör rätt.

Fridaaaa
0

#21 Allting handlar om träning. Då lär sig hunden vad som är rätt eller fel om den har lärt sig det. Men utan träning, och att säga till den bara hela tiden utan att den vet vad den ska göra, blir bara förvirrande för hunden

kodex
2

#22 Jag tror som du. Min hund har lärt sig in ordet "nej" på ett positivt sätt men förstår ändå inte det i alla situationer (t.ex. som det här med marsvinen). Och jag tycker att träna med positiv förstärkning är både roligare för hunden och mer effektivt än att lära in förbudsord. Allt handlar om hur man väljer att träna, min hund är inte bäst på att lyssna när jag säger till henne men hon har också lärt sig vad hon får och inte får göra genom att berömma när hon gör rätt. Därför behöver jag inte säga till henne hela tiden.

Fridaaaa
0

#23 Ja vår hund med vet ordet "nej" eller "låt bli" då låter hon bli det (fast hon testar gärna och går dit igen när man inte ser hehe men tränar på det hela tiden)

kodex
1

Jo, det är samma här. Det råder verkligen en känslig balans mellan mig och min hund. Bryts den balansen/rutinen (t.e.x. när vi åker hem till någon som inte är van vid hund eller känner min hund) så tryter vår kommunikation och hon blir "olydigare" än annars^^ Det är bara att ha tålamod och hålla extra koll på henne hela tiden så man slipper tjata! :P