Nytt i buren =)
Idag har jag städat Nicey´s och Smulans bur. Passade på att ta några bilder på buren med mina nya mobil. Har inga kort sen innan på buren nämligen.
Jag har fått hjälp av snälla pappa att fixa en "hylla" åt de. Smulan hoppar upp och ner titt som tätt men Nicey e segare på den fronten…. Ska ge mig ut och hämta en kvist sen oxå =)

Travar marsvinen upp på rampen? Vi har en ramp ut ur buren som vi sätter dit ibland men de glider nästan rutschkana på den, så vi undrar hur vi ska göra för de inte ska tycka det är så otäckt?

#4 Hehe…bra att du tog upp det. Nej det travar tyvärr inte upp på den, för de bara halkar ner igen…jag har försökt locka upp de med grönsaker men de kommer inte upp tyvärr….Smulan hoppar upp så för henne är det inge problem. Nicey är det svårare med tyvärr.
Jag tänkte försöka spika dit några tunnare pinnar eller liknande så det blir som låga trappsteg för de. Då glider de ju inte ner utan får mera grepp. Men om de kommer vilja gå upp eller inte…det återstå att se =)

Vi har en liten stege, för de ska komma upp på taket på huset .. men de vill sig inte alls .. haha .. nu står stegen mest som dekoration i buren :P

#8 vad sött :D verkligen .. jag försöker dagligen få dem upp på taket, men huset e liiiiite för högt för dem, men de kanske kan hoppa högt ?! hehe
Jag har en stege i min ena bur till deras "övervåning" och den sitter det som små mini plankor eller vad man ska kalla det på så att dom inte ska glida och dom springer upp och ner utan problem men dom fega såklart ibörjan:P
Och så vill jag ge dig ett tips och det är att ta bort saltstenen du har i buren:) Saltsten är nämligen skadligt det kan orsaka njursten och marsvin klarar sig bra utan det :)

Är saltsten inte bra ?! Har bara hört att det är bra för dem :S
Nix saltsten ska man inte ha.

Marsvin kan hoppa måntro! Jojo, mina är ibland på väg ut ur badkaret då man råkar "fräsa" till med dusch munstycket. Badade dem i en balja utomhus i somras och den ena hoppade ur, kanten låg på 40 cm ungefär.

Marsvin kan hoppa måntro! Jojo, mina är ibland på väg ut ur badkaret då man råkar "fräsa" till med dusch munstycket. Badade dem i en balja utomhus i somras och den ena hoppade ur, kanten låg på 40 cm ungefär.
#13 det är samma sak här när man ska bada dom mitt ena marsvin har faktiskt lyckats hoppa över badkaret :P Fast som tur var hann jag ta emot henne för landningen hade nog däremot gått riktigt illa om jag inte hunnit ta henne. Så visst kan marsvin hoppa minsann men landa det är en annan sak:D

#12 OKej, där ser man .. då kanske man ska tabort den, även om den bara sitter där som dekoration ^^
#13/14 OJ ! Ja vi får väl se om det blir någon hoppning :D Vore himla kul iaf, lite mer aktivitet :)

#10 Jag visste väl att någon skulle reagera på det. Tack för tispet, orkar inte ens förklarar varför jag har den, har gjort det i andra trådar. Så inga mer kommentarer om saltstenar i den här tråden tack! =)
#9 Tack =) vad glad jag blir, tack för kommentaren! Ja en del kan hoppa högt. Hur högt upp är det till huset då? Eller så gillar det inte att hoppa….

#17 Det är ca 22 högt, min pojkvön som satt ihop det på jobb :) Jag tror på det sistnämnda :P de e verkligen lata .. haha ..
#17 förlåt om jag lät som en gnälltant;) Ville bara upplysa hade jag vetat att andra sagt hade jag inte nämt det:)

#19 Det e helt coolt lugnt =)
Vi har antiglidmattor i bitar så de inte halkar på deras ramper. Tejpar bara fast det med silvertejp.
Det är sånt antiglid som man kan ha till matbrickor så inte glas och tallrikar ska glida av.
Finns att köpa lite varstans.
// Shintaida
biter dom inte på den?
mina marsivn är bitfanatiker^^
Jag har höhyllor, som dom sover på, dom hoppar även upp på hustaket, utan problem.
Helena

#22 Mina snuttar e oxå bitfanatiker =)
Fint du har gjort i buren åt de! :) Ger dig tipset att limma/spika på rundstavar eller andra runda ev. fyrkantiga trästavar på spången upp på hyllan så att de inte halkar. Hade det till mina förra marsvin vilket funkade bra. Annars kan du klä den med ett tyg, så halkar de inte :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#24 Tack! Åh vad glad jag blir =) Jag tänkte oxå på rundstavar eller nått liknande… Funkar det med tyg verkligen??
#25. När jag hade min ramp så klädde jag in den med ett tyg, det fungerade jätte bra :) men tyvärr var jag tvungen att ta bort/byta ut det ofta, för dom låg gärna och sov på det, vilket resulterade att de även kissade på det. :P

#26 Hehe….de ville sova på rampen….fy vad gulligt =) Hur satt du fast tyget?
#27. Ja gulligt, men det såg lite, hm, opraktiskt ut? :P jag tog en sån här riktigt stark häftapparat och fäste tyget från undersidan där marsvinen inte kommer åt, sen luddade jag över det som syntes av "klamrarna" :)

#28 Haha…ja opraktiskt är nog rätta ordet hehe…. Luddade över? que…..
#29. Fleece kan man ju ludda ganska bra, så jag luddad lite så att klamrarna inte skulle vara så, hm, kan man säga uppmärksammade? :)
#30. Gud vilka sötnötar :D

#30 Vad fina de är!!!!
#31 Haha…ytterligare nått roligt sagt från dej…."sötnötar"….va underbart gulligt det lät….haha XD
#32. Haha
finner man inget bra ord för det, ja då hittar man på egna, den bästa lösningen hittills för mig, och det fungerar
du ska bara höra mig i skolan när jag ska förklara något å inte hittar några bra passande ord 
#30 Vilken mysig bild Diana! Synd bara att gallret kom i vägen på vänstra sidan, annars hade den varit perfekt :)
Mvh Felicia

#33 Haha…ja ibland pratar jag oxå så att en del inte riktigt förstår…några av mina favvo-ord som är användbara till nästan vad som helst är: bös, moj, grejsimojsen…. =)
jag har en bur som min pappa har byggt till mej och nu har vi gjort en ramp upp till övervåningen på buren .. :P fast de e bara mina honon som fattar hur man ska göra för att komma upp :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Tillochmed mina småtroll hoppar upp på höhyllan och på husen
Helena

#36 Wow…klättrar de verkligen upp för den branta långa rampen…imponerande! Fin bur du har =)
#36 Så fint :) Vad har du i botten mellan trät och strö? Plastgolv/våtrumsmatta eller ingenting? Mina marsvin skulle inte våga klättre upp på den branta rampen om inte det var kanter på sidorna :) haha..
Mvh Felicia

#30: Ursöta marsvin! <3
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#35. Grejsimojs å moj använder jag också, de förklarar en massa grejjer bra, i alla fall i NO t.ex :P
aa dom klarar de :P jag visst einte att den skulle bli så brant men de funkar :) om vi skulle gjort den längre skulle mkt av buren försvinna så blir de mindre ut rymme

#41 Haha…bra No-ord……..grymt!! Använder du aldrig ordet bö då?? hihi
#42 Coolt…mina marsvin skulle tycka det va för brant =8 de esånna fegkrukor…sucka
heeh aa de e ju bara 2 st av mina som kan gå upp min hane som är lite gammal klarar ej de :P

#44 Vilka söta filtar!
#43. Ibland kan jag använda bö, men det är typ bara, när jag har väldigt stort slut på ord :P om man kan säga så ^^