Äter honorna mer?
Har börjat fundera på om mina honor äter för mycket eller är dräktiga. Jag har inte parat dom, men med en stor familj så vet jag inte om någon av barnen har gjort något utan att jag sett.
Men mina honor dricker och äter väldigt mycket. Det känns så i alla fall. Hanarna har ofta mat kvar när honorna är utan. Nu är det ju 2 hanar Vs 3 honor. Så honorna får alltid aningen mer än hanarna eftersom dom är en mer. MEn när dom skriker efter pellets som dom får en gång om dagen så har alltid killarna pellets kvar medans honorna inte har någon.
Så äter Honor mer än killar?
Hanarna är växande hanar och dom har fett jämntfördelat över kroppen medans honorna har gravidmagar om man säger så. Men jag känner och klämmer men det känns som det är fett dom har. Känner inga foster. Den ena honan är också en växande hona.
Men det känns som att dom alltid är hungriga, tjejerna alltså.
Någon som vet eller tror något om detta? :-/
Mina honor är hungriga hela tiden. Men jag kan inte svara på om dom äter mer än hanarna då jag inte har hanar. Men hoppas du får svar :)
Mina hanar ätar alltid upp maten, äter som hästar;)
Tycker inte det är skillnad mellan dem elller honorna jag hade :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag märkte ingen skillnad alls när jag hade båda könen hemma. Nu har jag bara två hanar som båda är riktiga matvrak :P
Jag tror inte du behöver oroa dig för dem på nått sätt :)
jag upplever oxå att mina honor äter mer än mina hanar faktiskt =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Mina tre hanar äter lika mycket som eller t.o.m. mer än mina fyra honor, så jag tror att det är helt individuellt. ;-) Det kan bero på metabolism, hur mycket de rör på sig, storlek, ålder, smak… ja, allt möjligt.
Håll koll på de färdigvuxna honornas vikt, ifall du är orolig för dräktighet. Det borde märkas ganska tydligt på viktökningen ifall de är det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.