Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1316 ggr
sowhatever
0

Sår på mina gullegrisar :/

jag har 2 st marsvins hanar och dom bråkar hela tiden.. ibörjan hade jag bara Muffins sen när han va ca 1 år fick jag reda på att dom måste vara tsm. Då köpte jag Mango. Dom bråkade från första dagen och efter ett par månader särade jag på dom och satte dom i varsin bur. Sen ca 3-4 månader efter testade jag och sätta ihop dom igen , för jag hade låtit dom va tsm på golvet och det hade gått ganska bra, men dom går typ fram med rumpan mot varandra och gör orrrrr ljud. Sen lägger dom revir ÖVERALLT! men iaf så städade jag buren och släppte in båda två. Det gick väl sådär, men nu har jag sett att dom verkligen hoppar på varandra och nästan blir som bollar, och det blir sår! :( jag har kollat på dom och dom har ganska mycket sårskorpor på ryggen och så, Muffins har ett sår vid örat och Mango har 2 st "hack" i öronen.. Det är så hemskt , vad ska jag göra ? jag vill inte kastrera dom för att det är inte bra , det var tydligen svårt att söva dom. Och min lotsas mamma tkr att jag kan sälja den ena och köpa en hona till den men min pappa sa nej   :'( och jag vill verkligen inte sälja båda, för mina föräldrar har sagt att efter våra djur som vi har nu (2 st marsvin och en hund) ska vi inte ha några mer djur D: VAD SKA JAG GÖRA !?!?!??!??!?!?!?

Fridaaaa
0

Kastrering ändrar ändå inte beteendet på marsvin, då hormornerna inte sitter i testiklarna på marsvinshanar.

Köpa en hona till den ena? Då blir det ju bebisar hela tiden, om ni inte kastrera hanen som skulle gå med honan i så fall.

Efersom dem slåss så hade jag itne haft dem ihop. Hade satt dem i varsin bur och sedan skaffat en varsin burkompis till dem eller sålt ena och köpt annan burkompis till den andra.
Sista utväg hade varit att sälja en, kastrera den andra och ha hona som sällskap,
Men det är vad jag personligen hade gjort

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sowhatever
0

men jag får inte skaffa nåt mer marsvin :(

[SMF193 Sagan]
0

Oj, det var ju inget vidare. Jag råder dig till att ha dom i var sin bur brevid varandra. Sen kan de ju få hälsa på golvet i fortsättningen också. Om det går bra och de är sams. Då får de ju ändå lite social kontakt med varandra och du kan ju släppa ut varje dag :)

De har ingen glädje av att sitta tillsammans som det är nu. Det är bara plågsamt för dom att behöva slåss på det här sättet.

Det kan ha blivit djupa sår, deras tänder är knivskarpa. I de såren blir det oftast varbölder om man inte är väldigt noga att göra rent varje dag med sårtvätt.

Varbölder är inte att leka med, de kan bli både veterinärbesök och antibiotika.

Så tvätta såren minst två gånger per dag tills de är läkta.

Alternativet kan ju vara annars att kastrera en hane och köpa en hona.

Om du säljer den ena hanen så kanske dina föräldrar går med på att skaffa en hona istället?

Man måste alltid tänka på djurens bästa i första hand. Har dina hanar möjlighet att bli omplacerade hos var sin liten hane till exempel, så hoppas jag att du överväger det. Även om det är tråkigt, så tänk på deras bästa först och främst.

Men just nu, i kväll, så tycker jag att du ska börja med att sätta dom i var sin bur.

sowhatever
0

okej , tack för tipset :) men jag är inte hemma just nu , jag gör det imorgon. Men vad kostar det att kastrera en hane ?

[SMF193 Sagan]
0

Ja, gör det så fort du kan i alla fall. För de kan bita varandra riktigt illa om man har otur.

Jag vet inte vad en kastrering kostar, har själv aldrig gjort det. men jag vet att det finns många här som har koll på det.

Gissningsvis skulle jag tippa runt 700-800kr, men som sagt, det är bara en gissning :)

[EllenAlicia]
0

35 jag har hört att ena marsvinets tänker ( sowhatevers) har typ gått av är det farligt? och hur kan dom ha gjort det?

[SMF193 Sagan]
0

Nej, det behöver inte vara farligt. Men det marsvinet kan behöva lite specialkost, tex. rivna grönsaker och hömix (mixa hö i en mixer) om han inte kan äta höet. Hövatten är också bra.

Sen beror det lite på om alla tänderna är av, eller bara en. Men oavsett så är det viktigt att se till att han äter och mata om det behövs. Det är bara att stoppa in lite i munnen på honom med fingrarna om han inte kan plocka upp maten själv.

Viktigt också att kolla att tänderna växer ut som de ska och att andra tänder inte blivit för långa.

Det kan ju ha hänt av olika anledningar. Kanske fall från en höjd eller han kan tex. ha fastnat i burgallret. Men det är svårt att säga.

[EllenAlicia]
0

okej :) båda framtänderna uppe :)

sowhatever
0

men jag har gått till veterinären med dom nu och hon såg inget i deras päls men hon såg att dom var såriga så hon gav min medecinen Stronghold som är för Ohyra och sånt :) jag har gett dom medecinen och såren har blivit mindre :D förutom ett stort sår Muffins har, men det verkar ju bättre och bättre :D:D:D:D

Fridaaaa
0

#9 Ok förmodligen sellnic då, då det är under huden, så syns ingen Ohyra i pälsen.
Ska du behandla 2-3 omgångar då?

sowhatever
0

ne hon sa att det räcker med en gång ;)

Fridaaaa
0

#11 Okej men om det är sellnic måste det behandlas minst 2 gånger, så hade jag varit dej hade jag behandlat en gång till efter 2-3 veckor för säkerhets skull

sowhatever
0

okej , då får jag köpa mer medicin ..

Fridaaaa
0

#13 Hur många marsvin har du? Och hur mycket stronghold fick du?
För ett vuxet marsvin ska ha 0,2-0,3 ml/omgång:) Fick jag som dosering i alla fall :)