Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2108 ggr
[AmandaO]
0

Farligt med tidningspapper?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gösta hittade tidningen hemma och fick för sig att börja smaska. Han river loss bitarna som det lilla vilddjur han är.

Nu efter en stunds googling hittar jag olika resultat, vissa säger att det är farligt med tidiningspapper på grund av färgtrycket och andra hävdar motsatsen.

Han råkar vara galen i papper. Och nu har han tröttnat på att leka med gamla toarullar, och tapeterna är ju hans favorit men det är ju ett big nono.

Så, är tidningspapper farligt? Och isånnafall, förslag på ofarligt papper?

Säkert fel grupp jag postar i nu. Så ber om ursäkt i förväg om så är fallet.

[braco]
0

Gösta är söt Glad Jag tror att det är ganska ofarligt med tidningspapper. Tryckfärg i dagens tryck innehåller vad jag har förstått inga giftiga ämnen. Tidigare var det bly.

Fridaaaa
0

Det är ofarligt men man bör undvika att dem äter på det.
Vet inte, tror det kan sätta stopp i magen om dem äter för mycket av det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EvaLuna
0

Trycksvärta är nog inte giftigt men inte direkt nyttigt för en liten pig heller…

PS Underbar bild! <3

[AmandaO]
0

tack så mycket :)

Han äter inte så mycket av det, mest river sönder bitar och slänger det omkring sig. Men det är klart, han får ju i sig en del.

Har inte märkt av stopp i magen, tycker jag har gått och plockat hela morgonen. Men ska hålla utkik.

Fridaaaa
0

#4 Det är mest om dem får i sig stor mängd som jag kan tänka mig att det kan bli stopp :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AmandaO]
0

Jo det förstod jag :) Jag håller ett extra öga på honom när han bestämmer sig för att "läsa tidningen".

[Maijah]
1

Mina killar är också galna i tidningspapper… I stora mängder är det nog inte sådär jättebra, som Frida redan sa. Brukar inte använda det under ströet längre för de gräver fram det och börjar knapra *s*, och de kan verkligen äta mycket har jag märkt en gång tidigare så bättre att undvika det. Fullt med papper i magen är väl inte det bästa somsagt :)

Kom ihåg att dra bort de små metall-clipsen som håller ihop tidningarna bara! Livsfarligt ifall de skulle få i sig, de är ju vassa.

[AmandaO]
0

Jo dom tog jag bort så fort jag kom på det, alla var kvar som tur var :)