Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1812 ggr
Mirinda
0

Hur mycket bör de väga?

Vi har två marsvinspojkar som är 5 respektive 6 månader gamla. Den ene är storvuxen och väldigt "bakpotatis-lik". Jag tror att han ser ut precis som han ska. Den yngste har en helt annan kroppsform (mer spolformad) och det beror troligtvis på rasen; nonself, tort & white. Men jag funderar mer rent allmänt. Låt oss kalla det halvårskontrollen (som på BVC för babys)!

Vad bör alltså ett normalt 6-månaders marsvin väga? Hanar ska väl vara lite tyngre än honor även under uppväxten?

Anledningen till att jag frågar är om jag bör begränsa kraftfodret för den större så att han inte drar på sig övervikt innan han är fullvuxen. Eller spelar det kanske ingen roll om en marsvinsyngling är lite mulligare? Han är tyvärr också det marsvin som rör sig minst, vill gärna gå på golvet, men springer inte ivrigt omkring som lillgrisen. Så det kan bli lite si och så med motionen för vårt bekväma matvrak också :)

Tacksam för svar från er som är mer erfarna än vi i den glada nybörjarfamiljen!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Maijah]
1

Hur mkt väger de då? Det är så olika från djur till djur, vissa växer mkt fortare och man kan inte bara kolla på vikten och avgöra om de är i gott hull eller inte. Det känner man i kroppen, men det kan ju vara lite knepigt som nybörjare.

Jag tycker du kan köra med fri tillgång på kraftoder sålänge de växer om du vill, men egentligen räcker det med 1-2 msk/per dag/per marsvin :) Vad ger du för kraftfoder?

Hanar (och även honor) brukar vara i "slyngel-åldern" när de är runt 6 mån och kan då vara väldigt slanka och avlånga i kropparna, sen börjar de växa på sig lite mer på bredden när den hormonstinna perioden är över. Det är ingen större skillnad mellan honors och hanars vikt när de växer upp men visst kan hanarna vara lite större ja :)

_Charlie
0

Det är omöjligt att säga en vikt som ett 6 månaders marsvin "ska" väga. Jag har en 7 månaders på bara 561 gram och en 4 månaders på galna 849 gram, och flera däremellan, alla är fina i hullet, friska och pigga.

Enorma killen på 4 månader föddes dessutom i en kull på 5 och gick sakta upp i vikt som liten, ändå har han blivit så stor.

Sen har jag en kille som föddes med en vikt på ynka 50 gram, idag 5 månader senare ligger han på stadiga 772 gram.

Fridaaaa
0

2 av mina hanar vägde över 800 gram båda 2 vid 7 månaders ålder
Och det kommer min 4 månaders hane garanterat med göra;)
Men det kan skilja. Min 3 månaders hane tvivlar jag på kommer ha passera 800 gram vid 7 månaders ålder, beror på om han gör en spurt eller.

Och då föddes ändå den ena av dem i en kull med 6 st i, och vägde inte 300 gram förrän han var runt 6-7 veckor gammal, men väger nu 1057 gram och är 7 månader gammal :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
0

Tack för era snabba svar!

Jag har nog påverkats av de övriga i familjen, som ofta säger "tjockisen" eller Jumbo om vår stilige marsvinsyngling Gozo. Han väger 700 g och har inga direkta valkar bakom frambenen, som Mia Winge nämner som ett tecken på övervikt. Jag antar att hon menar att fullvuxna marsvin inte ska ha det. Däremot hänger det skinn bakom frambenen och liksom nedanför halsen, så det kan se ut som valkar. Gozo har dessutom en tjock och fin päls och det bidrar till att han ser så stor ut.

Slyngeln i buren ser ut precis som en slyngel ska se ut och gissa om han beter sig som en? Skrattande

Nu kan jag, tack vare er, fortsätta att försöka inpränta i husse (sonen)  att vår storkille är en "lagom tjock man i sina bästa år". Han trivs dessutom på taket, som sin förebild Karlsson i Astrid Lindgrens böcker.

Jag blandar eget kraftfoder, enligt råd från uppfödaren, så det går att öka eller minska ingredienserna efter behov.

Jag är jätteglad för att jag hittat denna sajt, som gett mycket info och inspiration. God samtalston i trådarna också, så vitt jag kunnat se hittills.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fridaaaa
0

#4 2 av mina yngre (en som är 7 månader som bor med en gamling och en som är snart 1½ år gammal som bor med en äldre) båda gillar med att sitta på taket ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maijah]
1

#4 Låter som en bra och stadig vikt! Detdär med löst skinn känner nog alla marsvinsägare igen mer eller mindre, de lite äldre marsvinen får ganska ofta relativt stora hakpåsar *s*..

Visst är det en bra sajt, jag trivs också bra här :)