Hjälp! - Liten går NER i vikt
Jag skrev om detta i min babysemp tråd men jag är så orolig att jag skriver en ny om enbart detta problemet. Kihara har stödmatats sedan i tisdags och har gått upp 1-2 gram per dygn enbart.
Men igår till idag har hon minskat 7 gram och väger nu mindre än när hon började stödmatas igen.
Vad ska jag göra? Jag är gråtfärdig. Jag matar och matar och matar 4-5-6 gånger om dagen, men nu går hon ner i vikt! :/
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Första gången hon fick mat ur sprutan sög hon i sig för glatta livet men efter det blev hon anti mot den maten också. Jag ger mig dock tusan på att hon SKA äta och håller henne med ryggen mot min handflata och håller fast pannan med fingrarna och hennes framtassar på min tumme, hon snurrar runt med huvudet och försöker undkomma sprutan men jag ger mig inte förrän hon fått 10 ml per gång.
Ändå ser viktuppgången så dålig ut, och har nu blivit viktNEDgång ist.
Jag vet inte hur jag ska göra.

Vad väger hon då och hur gammal? Är hon pigg för övrigt? Det är ju svårt att göra så mycket mer än att stödmata, är hon dålig på att äta, kligröt brukar ju uppskattas.
Min unge som är född den 12 november och som har växt jättesakta, har nu äntligen, vid nästan 3 månaders ålder äntligen passerat 300 gram. Hon blev dessuton dålig i magen för ca 3 veckor sen och tappade säkert 50 gram innan hon började öka igen.
Ja hon är en mus i maten. Jag har erbjudit henne gröt i mängder med olika varianter men hon vägrar. Hon är nu 5-6 veckor och väger nu ca 250 gram. Första veckan hon bodde här gick hon upp jättefint i vikt. Sen gick hon ner massa. Sen började hon öka med 1-2 gram om dagen när jag stödmatade och nu har hon trots det gått ner 7 gram igen.
Hon har gått med skabb och vet trodde hennes låga vikt berodde på det och tyckte hon skulle stödmatas. Men det hjälper ju inte när hon ist går ner i vikt.
Även om hon bara ökar 1-2 gram om dagen så är det ju en viktUPPgång, men ner ska hon ju absolut inte gå.
kan det va så att du stödmatar för ofta så hon inte äter av det andra.ge havregryn o solrosfrö som är fett.eller tålde hon inte strongholden.hm… bara vad jag tänkte men kanske tänker fel.kram
#4 Jag utfodrar grisarna runt 7 på morgonen, sen får hon inte tillägg förrän 9-10, sen låter jag det gå iaf 3-4 timmar mellan matningarna så hon ska ha chans att bli hungrig och välja mat i buren men hon verkar inte göra det. Dom har fri tillgång på havre men jag ser henne bara nosa och smaka lite på dom, inte mycket hamnar i magen. Det enda jag ser henne äta som faktiskt hamnar i magen är hö, även om det bara är små strån då och då.
Sen utfodrar jag alla igen innan jag lägger mig runt 23-00.
Jag tycker det är konstigt för även om det skulle vara så att hon inte äter av vanliga maten pga tillägget så borde hon ju inte tappa 7 gram på ett halvt dygn när hon får tillägg?
Hur har det gått?
Det kanske är skabben som påverkar allmäntillståndet hos ungen? Jag har hört att det brukar vara tuffare för små ungar med skabb. Det kan ganska fort bli värre med de små, som jag förstått det.
Hoppas att behandlingen verkar fort… vad fick du för dosering?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 0,6 ml var 14 dag 3 gånger fick jag som dosering till henne. Veterinären skickade hem ett brev med alla mina marsvins vikter och exakt dosering till var och en av grisarna. :)
Det går inte jättebra. Jag fick tag i fortimel och hon började öka upp emot 10-13 gram om dagen, sen fick jag tag i Critical Care och hon har fullständigt rasat 30 gram på 2 dagar efter det. Så det blir till att hålla sig till fortimelen.
Så läget är fortfarande ostabilt och väldigt psykiskt påfrestande, men jag matar på.
#7 Med stronghold? Jag har dosering 0,2 ml till mina vuxna, 2-3 gånger behandling
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej nej, helt galet, 0,06!!!
#9 Tänkte väl det, 0,6 lät mycket till en sådan liten:P hehe
Av någon anledning har lillan gått upp 42 gram sen igår, och hennes halvsyster 53 gram. Kan det verkligen vara möjligt eller är det fel på min våg?
#10 Ja 0,6 lät mycket, om hon inte var en hund. ;)
#12 Hehe :)
#11 Beror på om du vägde före eller efter dem ätit, kan skilja lite i gram då.
Men så mycket borde det inte skilja hmm…
Jag har inte stödmatat sen igår, och vägde dom nu på kvällen. De har haft fortimel i en skål i buren, men inte ätit upp allt. Men en del har dom ju ätit. Men att det skulle bli en sådan viktuppgång trodde jag inte, jag måste fylla på. ;)