Klobit i tassen!
Såg nu att en av mina nya omplaceringsgrisar hade en klo som antagligen vuxit in i tassen som ägaren inte tagit bort.
Damen var så lugn att jag tänkte känna på den för att se hur hårt den satt - hon ryckte till och pep. Fick bort klobiten men även nån milimeter av hennes hud - började blöda en heldel, men hon satt bara lugnt i mitt knä som om ingenting hänt. Väntade tills det värsta hade slutat blöda innan jag hedde tillbaka henne i buren.
Kommer det att läka?
Om såret är på trampdynan så tvätta dagligen med sårtvätt och håll koll på de. Så kommer det nog läka fint.
Lycka till :)
#1 Ja det är ju mitt på trampdynan det är. Sårtvätt borde gå att köpa på apoteket va? Får köpa det imorgon isåfall:p
#2 Du kan göra koksaltlösning, går utmärkt att tvätta med.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 Ja det finns på apoteket, och ibland även på välsorterade mat handlar som har apoteksvaror =)
#3 har du nått bra balnd tips på hur mycket vattenå salt man ska blanda? Hur länge ska det sen koka?
Charlotta-B
#3 #4 Ja just! Koksaltlösning är ju bra. Det borde ju svida lite mindre än vad sårtvätt gör också va?

Koksalt: blanda ett krm (1 ml) i 1 dl vatten.
#5 sån sårtvätt ska inte svida. =) Gör inte det på människor heller.
Charlotta-B
#7 Nähe okey :o Där ser man ^^ vad är bäst då? Sårtvätt eller koksaltlösning?
Jag har inte använt koksaltlösning nån gång, skänns inte jätte säkert. Men vet inte som sagt.
Jag tycker det är bra det man köper på apoteket =) Klorhexidin tillexempel.
Charlotta-B
#9 Då skall jag köpa det! Tack för tipset!
Klorhexidin (stavning?) är bakteriedödande och svider inte. Finns på apotek eller i välsorterade matbutiker
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#10 sls =) kostar inte så mycket heller tror inte en flaska kostar 30 kr ens. räcker LÄNGE! =)
Charlotta-B
#12 Det förstår jag verkligen!! :o
Men klo bit på tassen du menar att klon har vuxit runt och upp i tassen ?…
Var det inte en sån där förhårdnad de kan ju se ut som en klo på trampdynan.
De är lätta att klippa bort och sedan fila lite då blöder det inte.
#15 precis vad jag satt och tänkte på , om det kan ha varit en förhårdnad.. de brukar växa på sidan av tramdynorna..och dessa är hårda..
#16 Jo hon hade två stycken. den ena är en förhårdnad som ser ut som en "flisa" som sticker ut typ.
Men den här "klobiten" satt i mitten av trampdynan. Det var det som gjorde att jag tvekade.
#17 Men var det en förhårdnad, alltså en mjuk, död hudbit? Eller var det en hård bit från en klo som satt fast i tassen?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#18 Ja mjuk var den ju då inte kan jag lova dig. Den var jättehård.
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715f75b9cb46224406e202-tassar-och-klor
Se bild i inlägg 40 så ser en förhårdnad ut.
#20 Ja om förhårdnader kan vara riktigt hårda så kan det ju vara en sån. Fast så där stor var den inte utan mycket mindre