Är Fatty fet?
Hej, Jag har en liten fråga.
Våran lilla Gösta springer runt i lägenheten varje dag så motion får han. Men som jag nämnt innan så är detta mitt första marsvin någonsin.
Är han rätt storlek? eller är han lite stor? De förra ägrana som vi fick honom av sa att han är runt 6år.
Kan hända att jag postar i fel grupp nu. Osäker på vad man ska välja.
Så himla söt är han! 
Svårt att säga av den bilden, men tycker inte han ser tjock ut.
Ang storlek så kan det skilja mellan raser, och blandraser hur stora dem är :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Han hälsar tack ;D
Den bilden som jag la upp förra gången kanske var bättre?
Okej men vad bra, läste någonstans att det är vanligt att dom lever tills dom är runt 6år. Och det vore ju förfärligt om han dog av fetma.

Det går ju inte att avgöra från en bild om han är tjock. Ja 6 år är ju ganska gammalt för ett marsvin.
Tycker jag nog att man kan, man ser ju på ett ungefär iallafall.
Denna bilden var ju inte den bästa det kan jag erkänna.
#4 Hur mycket väger han ;)?
Oj, vad dum jag är! Jag ska kolla upp detta och återkomma. Får försöka införskaffa mig en ny våg idag :)
Jag tycker han ser bra ut :)
Vad ger du han för mat?:)
:)
Jag fyller hans egna kryp in eller hur man ska beskriva det, det rummet i buren som är avskärmat från resten av buren, den fyller jag med hö varje dag. Även lådan han är i när han kollar på tv lägger jag hö i varje dag. Förutom det så är det alltid en gurkskiva när jag går upp på morgonen. Och en matsked med osötad musli. Det älskar han.
Resten av dagen så blir det en bit morot eller brocoli, beror på vad som finns hemma. Kan vara någon annan grönsak också. Lite melon brukar också slinka ner under dagen.
Och på kvällen blir det någon bit grönsak när vi sätter tillbaka honom i hans riktiga bur för natten.
Det är lite olika från dag till dag, men på ett ungefär iallafall.
8 Jag vill helst inte leka moraltant. Men känner att jag måste inflika med att dom måste ha cvitamin varje dag. Och en morot täcker inte behovet. De måste ha cvitaminen för att annars kan de faktiskt dö. Eller få marsvinsförlaming. Och det är inte roligt alls. =/
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Han får lite klementin då och då, men han är inte jätte förtjust i det. Och då bara minibitar då jag läst att det inte är bra med för mycket. Har försökt med det mesta. Så har c-vitamin i vattnet istället och det går ner.
10 Ja nej clementin tycket de nog inte så mycket om. Men prova med vitkål, eller grön kål. Eller varför inte paprika. Alla dem är fulla med cvitamin och marsvin brukar älska det =) .
men cvitaminet i vattnet löser upp sig efter bara ett par timmar. och jag antar att han inte dricker en flaska på ett par timmar? =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Paprika tycker han om så det får han några gånger i veckan när det finns :) Vitkål tycker han dessväre inte om, men grönkål ska jag testa :) Tack!
Nej det gör han inte, men byter ut det två gånger per dag. Men får helt enkelt köpa hem mera paprika :)
Ja det låter bra :D han är fruktansvärt söt förresten :D
Jag tycker inte att han ser tjock ut. :-) Men det är alltid lättast att känna på kroppen.
Att ge C-vitaminrika grönsaker dagligen är jätteviktigt. I följande artikel kan du få lite mer tips på vad han kan äta:
Har han ingen burkamrat, förresten?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack för listan, hjälper super mycket :)
Nej han har ingen burkamrat då detta är mitt första marsvin och vi tog över det av min sambos jobbarkompis. Hade ingen aning om att det va lag på att man skulle ha minst två stycken fram till för ett tag sedan.
Himla söt han var! :D Jättelik min Abbe (bara att han är orange(golden) och inte brun som din) :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Tack så jätte mycket :D
#17 Har du hittat någon vikt på honom ;)?
Nej tyvärr, inte hunnit. Men det kommer :)
#19 kanonbra =D
Personligen tycker jag han är smal och fin! =) Jättesöt verkligen!
"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"
Tack så jätte mycket :)
Han verkar tycka han är rätt fin också, sitter en spegel mitt emot hans bur, och han speglar sig varje gång han är är där inne. :)
Haha vad gulligt :)
"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"
Sådär ja, nu har jag vägt min lilla tok. Ca 750g. Är det bra?
750 gram låter lite till en fullvuxen hane, fast han är kanske inte så stor?
Jag har ju inte så mycket att jämföra med. Men han får i sig hur mycket mat som hellst. Verkar liksom inte finnas något stopp på honom.
#26 Så länge han inte är mager, så är det ingen fara:)
Men kanon :) Känns ju lite fel att ha smeknamnet Fatty på han nu, haha.
Tack så mycket för responsen frästen, uppskattas.
#29 Ja fet är han ju verkligen inte. Men precis som Frida säger så måste han nog vara en liiiiten hane isåfall.
Min 5åriga hane väger 1227gram - han har jag alltid tyckt varit fet men veterinären hans säger att han bara har lite "småhull" på magen.
Så Fatty är inte alls.. Fatty? ;) haha
Ja, det är han nog då :)
Skönt, då kan han smaska i sig sin ätbara kärlek med gott samvete :)
#32 Absolut det kan du göra! Han är en fiiiin gris ;)