Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2412 ggr
Neah94
0

Nytt virvelmarsvin

Hej! Jag har nyss skaffat en ny jättesöt liten virvelhane (unge på 6 veckor) till mitt andra marsvin(slähårigt 2 år gammalt) efter att hans burkompis dog i julas. Men det var så länge sedan jag läste om hur man ska göra när man precis skaffat marsvin så jag behöver lite repetition och svar på några frågor och undrar om ni möjligtvis kan hjälpa mig. :)

1. Hur lång tid efter inköpet är det okej att plocka upp och kela med det nya marsvinet?

2. Hur lång tid efteråt är det okej att släppa ut dem på golvet för lektid?

3. Virvelhanen är en riktigt liten busgris och gillar att springa efter mitt gamla marsvin för att krypa under honom. Men det gillar inte min äldste och börjar då kurra ilsket. Virvelungen ger dock inte upp utan följer efter och ska fortsätta hålla på. De har haft ilskna argumentationer hela natten men nu verkar det ha lugnat sig lite. De "kurrar" dock åt varandra då och då. Det låter och ser ut som om de bråkar om dominans. Ska jag ge det tid eller bör jag separera dem? Jag trodde nämligen att unga marsvin automatiskt underkastar sig de äldre?

Tack på förhand!

Kram Linnéa

Fridaaaa
0

1. Jag brukar vänta ca 1-2 dagar innan jag tar upp och grejar med marsvinet, lite olika, beroende på hur marsvinet verkar osv :)

2. Det brukar jag göra redan efter 2-3 dagar :)

3. Ge dem tid. Så länge dem inte slåss (blir som små bollar och verkligen biter), så är det ingen fara. Det kan ta tid innan det lugnar sig :)
Mina gossar kan göra så ibland fortfarande, alltså kurrar mot varandra och "smågnabbar" :)

Lycka till!

Hde varit roligt att se bilder:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Binajis
0

För att den lille automatiskt ska underkasta sig den äldre så behövs det att den äldre är en tydlig och bra ledare. Vilket antagligen inte är så i det här fallet.

Som Frida säger, låt dom hållas så länge de inte skadar varandra. När den yngre blivit några månader lär han börja testa gränserna igen och det kan börja om, men det är samma sak då - is i magen. Så länge de inte skadar varandra allvarligt och/eller att någon sitter apatiskt i ett hörn så är det som det ska vara :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Neah94
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för hjälpen! :) Här är en bild på Pirat:

Abico
0

Åh så söt han är, grattis till den nya!

Hanna 

Cola&Bacardi
0

Söt! Och fint namn :)

Mvh Linnea 

fam hagström berg
0

Jättesöt :)

Mvh/

Fam Hagström Berg

http://emsmarsvin.blogg.se

Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se

Neah94
0

Tack alla! :D

Kajzza
0

Åh vad söt han är…lycka till!!! Tror säkert att de blir bra vänner!!!

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Ellynh
0

1. Jag brukar ta upp dem efter sådär 2-3 dagar

2. Jag släppte ut dom på glovet efter 3-5 dagar

3. Ge dem lite tid. Mina två marsvinshonor var lite "Sura" på varandra ibörjan när dem två skulle lärakänna varandra. Men vi avvaktade och efter ett tag hände inget mer sådant.

Lycka till med den nya familjemedlemmen :)) !

Neah94
0

Tack igen! Det har lugnat ned sig nu och trivs tillsammans :) Någon som förresten vet vilken färg Pirat är? :) Bild finns i #3