Fråga om avel
Hej!
Jag undrar hur gammal en hona ska vara innan hon får sin första kull? Jag har hört att första kullen bör komma inom ett år iaf.
När en hona får sin kull, kan hon och ungarna då bo kvar med sin burkompis om denne också är en hona?
Lakeland paras de bäst med rex, lakeland eller skinny?
Mvh,
Fam Hagström Berg
Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se
Honan ska vara 6-10 månader gammal och i bra kondition (helst över 800g men inte fet heller).
Ja hon kan bra bo tillsammans med sin kompis. Det är bra att hon får fortsätta sitt liv som "vanligt" och inte bli uppstressad av större miljöombyten. En kompis är alltid bra att ha :)
Det beror helt på vad du vill ha för ras. Oftast brukar lakeland paras med skinny eller en annan lakeland, för de hörs till skinnyuppfödningen. Annars är det inte så stor skillnad vad man parar med (i undantag med några raser), men det är inte att rekomendera. Kom ihåg att alltid ha en bra orsak för att avla på ett djur :)
Humlans marsvin har bra info om avel och dräktighet.
Har just vaknat och det känns svårt att skriva på svenska såhär tidigt :P Hoppas man fattar något.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
7-12 månader gammal bör honan vara innan hon får första kullen, upp till 1½ års ålder går med bra om honan är i bra hull & kondis.
Jp hon kan bo med kompisen :) Brukar fungera toppenbra.
Beror på vad du vill ha för ras ;) #1 Har beskrivit bra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack!
Det var bra info!
Jag har läst på Humlans sida, den är toppen :)
Självklart ska man alltid ha en bra orsak till att avla. Jag blir mer och mer fast för dessa små djur, de är underbara. Vill suga åt mig så mycket info jag kan om allt! :) Sedan är ju våra tjejer bland de finaste som finns
och vill vi ha flera små grisar så skulle jag vilja ha en liten avkomma från någon av dem!

Jag tycker att tio till tolv månader ofta är en lagom ålder för en hona att föda sin första kull, men ibland kan hon behöva paras tidigare och ibland kan det finnas skäl att vänta lite längre.
Enligt SMFs (Svenska Marsvinsföreningens) rekommendationer ska en hona åtminstine vara sju månader när hon blir mamma första gången- jag personligen tycker dock att det är alldeles för tidigt om det inte finns synnerliga skäl för att låta henne paras så tidigt.
Det går i princip alltid bra att låta honan gå med sin kompis efter att hon fått sina ungar, under dräktigheten är det väldigt viktigt att hon har sällskap av en snäll vän och det är ju bra på alla sätt om de kan fortsätta att bi tillsammans även efter förlossningen.
Vill du gärna få skinny så ökar chansen att få det om en lakeland paras med en skinny (teoretiskt blir 50% skinny och 50% lakeland), vill du inte få skinny alls bör du välja rexen (50% bir lakeland och 50% 'pet' i teorin) och väljer du att para med en annan lakeland kan du få både lakeland, skinny och 'pet' (teoretiskt 25% skinny, 25% 'pet' och 50% lakeland).
Förutom Humlans sida som är länkad ovan rekommenderar jag artiklarna om avel som finns här på MiF.
Utöver att hitta lämpliga avelsdjur (gäller oavsett om det rör sig om ett långsiktigt avelsmål; uppstart av en uppfödning eller om man väljer att ta en kull 'bara' för att det är kul) så är det oerhört viktigt att läsa på om komplikationer som kan uppstå under parning, dräktighet, förlossning och digivning. Tyvärr är det inte bara en dans på rosor att föda upp marsvin, komplikationer av olika grader uppstår rätt ofta och inte sällan slutar det med att både hona och(eller ungar dör. Vet man vad man ska hålla utkik efter för symptom och hur man ska agera så ökar dock chanserna att man kan fixa det så att det får en lycklig utgång, man kan dock göra 'allt rätt' och ändå råka ut för ett tragiskt slut. Man bör även räkna med att man kan behöva stödmata honan och/eller ungarna regelbundet under både dag och natt om någon komplikation tillstöter (vilket om det vill sig riktigt illa kan röra sig om fem- sex veckor).
Säger inte det här för att jag vill skrämma dig, men jag tycker att det är otroligt viktigt att känna till innan man ger sig in på att avla. Alltför ofta hör man om personer som slönger sin in i avel och tror att allt kommer att gå så bra så utan en tanke på vad som kan hända (menar inte att du gör det utan pratar allmänt) och som inte alls är beredda på vad som krävs när allt inte går så där bra som man hade planerat och de som blir lidande i de fallen är djuren, tyvärr.
Önskar dig lycka till med vad du nu än beslutar dig för att göra, har du fler frågor eller behöver hjälp så finns vi på MiF här och kan försöka hjälpa till så gott vi kan :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#4 Tack snälla du, det var bra information! Jag har läst massor de senaste dagarna men det känns som om man hela tiden kan lära sig mer. Jag har förstått att mycket kan gå fel, så om jag bestämmer mig för att avla så är det med noga eftertanke!