Snart kommer dom!
ja snart kommer mina små grisar hem!<3 dom kommer på söndag, ller mamma ska hämta dom på söndag!det ska bli så roligt!
två små honor!<3<3Unni en Merina som jag ska ha och ställaut och kanske avla vet inte men tror det! Och Abbi som vi ska kanske avla och åka på en utställning, hon är en texel.
ååå längtar så mycket!
säg gärna till om ni har nått smart tips om långhåriga marsvin!<3
helst nåt enkelt som jag (12 år ) kan göra! :)
putt<3<3
har en merino hane med halvlång päls, jag kammar alltid honom när jag myser med han. Han ÄLSKAR det :P jag ställer ej ut mina marsvin så på sommaren klipper jag av all den långa pälsen, han har väldigt tjock päls.
Vissa merino får lite trasslig päls så då är det alltid bra att ha balsamspray hemma :)
Lycka till med de små liven:)
I den yra nattmössan.. :P Texel har ju också lite trasslig päls, vänj de vid att bli borstade och kammade.
Roligt! Lycka till!
Mvh Linnea
okej ska man orsta en gång om dan om man ska ha dom på utställning'??
behövs nog inte varje dag, men iaf en till två gånger i veckan för att förhindra tovor i pälsen. Det ska man göra även om du inte ska på utställning.
#5 Man borstar när det behövs. Vissa kanske behöver varje dag, vissa kanske några få dagar/vecka. Men man ska vara noga med borstningen dagen innan och samma dag man ställer.
Ska du ställa i ras eller petklass?
Kolla i så fall på svenska marsvinsföreningens sida, där står hur det går till.
Och där måste du även vara medlem för att du ska få ställa (utom allra första gången du ställer)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej
#7 jag ska ställa i ras och sen om den får ra kanske jag ska fortsäta annars ska jag nog klippa pälsen och ha dom i pet….
#8 OKej då kan ställa i klippt långhår med :)
Eller båda ras & pet samma dag om man vill ^^
Om du letar efter enkla aktiviteter att göra tillsammans med dina marsvin ska du absolut inte ens fundera på avel. Det är extremt ansvarsfullt, slutar långt ifrån alltid lyckligt och kräver massor och åter massor av kunskap och en hel del pengar om något skulle gå fel. Sedan ska du lyckas hitta bra hem till bebisarna, vilket inte alltid är det lättaste om man letar efter en seriös och väl påläst köpare. Efter det bör du som uppfödare alltid kunna bistå med råd och kunna svara på frågor som köparna har.
Prova på utställning, gör roliga "lekparker" med olika saker utspridda över golvet i marsvinens rasthage, t.ex. tunnlar och annat att undersöka och där du själv kan sitta med och bjuda dom på gottis eller kel, eller lär dom några enklare trix och att komma på inkallning. Vänta med avel tills du blir äldre och lite bättre kan möta det ansvar som tillkommer.
#10 Asså tänkte inte direkt börja med avel direkt men kanske sen om ett år, eller asså jag har ju en mamma som vill det också… + jag är snart 13!!har haft marsvin innan också…….
okej.
dom är jätte rädda i buren men inte när man har dom i en slaks plast låda där springer dom omkrig och pratar och så. varför är dom rädda i buren??
#11 Du måste du nog ha nya honor, då dem är bör vara över 1 år när dem får första kullen
Du har precis fått hem dem, kan ta långtid innan dem blir orädda i buren och tama :) Köpte mina senaste marsvin för ca 5 veckor sedan, fortfarande lite rädda i buren
okej
det känns bara så fel men idag så var dom lugna när jag tog upp dom till sin lekplats, där dom får lite godsaker!