Mörkt i buren
4 av mina flickor fick äran att först flytta in i burskåpet som egentligen inte blir beboeligt förrän på fredag men fick en liten provisorisk lösning idag så de skulle slippa springa i den hemska lösningen jag hade ordnat till dom. ;)
Men, nu inser jag hur hemskt mörkt det är i burarna.
Vad gör man åt detta tro?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag hade en liten akvariebelysning i taket på min våningsbur. Annars kan du ställa en lampa bredvid, tex en sådan hög lampa som Ikea har som är som lyser hela vägen. Bra förklaring va XD
Hehe förstår precis vad du menar för typ av lampa. ;) Men det går tyvärr inte då kaninen inte skulle låta bli den. Funderade på sådana LED lampor, men risken är väl att de får tag i dom.
Hm, ja med kanin blev det helt plötsligt lite mer komplicerat :-/
Jag hade ju som sagt en akvarieramp fastskruvad i taket och sedan drog jag sladden så de inte kom åt den. Ledlampor borde man kunna fästa i taket också, eller en sådan "ljusslang", bara fästa den längst in i taket och kanske borra ett hål för ev. sladdar så du kan ha sladdarna gömda bakom burskåpet
Ja kaninen är lite halvjobbig så där, måste på allt. Och hennes big size 6 kg bamba tjockis hjälper ju inte direkt till. Starke Adolf. ;)
Jag tittade på LED lampor, de kostade 99 kr styck. Tänkte om man kan ha sådana. Men nu skrev du det där om ljusslinga, såna kan man ju köpa på Rusta för ingenting och dom är ju väldigt långa. En sån i vitt borde kanske lysa upp tillräckligt. Det är ca 40 cm i takhöjd, så jag är dock lite rädd att de skulle kunna hoppa upp på hus eller liknande och bita i dom?
#4 Jag tror inte att de rör den om du sätter den i vinkeln mellan taket och väggen, då kan de ju bara få tag i den rakt framifrån. Eller sätta ett nät framför
#5 Nej jag kanske bara är lite överdrivet nojig, känns lite fel med el så där nära dom men jag kan ju alltid köpa en och testa, se om de verkar intresserade eller inte. :)
Har du någon bild på buren?
#7 Ska köpa plexi på fredag och tänkte lägga upp bilder då. :) Nu spikade jag bara provisorisk fast en masonitskiva för halva öppningen så tjejerna kunde komma ifrån den hemska lösningen de gick i. ;)
Kan du inte ställa en liten bordslampa bredvid? :D
Med bra skärm så att de inte får ljuset från glödlampan rakt i ögonen.
Såna lampor man t.ex kan sätta i garderob, såna med batteri? Små runda?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Jag har en bordslampa på fönsterbrädan, men den lyser inte speciellt starkt nog för att lysa upp själva burarna. Eftersom burarna är bara 40 cm höga, och 60 cm djupa, blir de mörka. Dessutom har jag målat bakväggen svart vilket kanske inte var världens snilleidé. ;)
#10 Ja det kanske funkar, om det inte går åt en himlans massa batterier!
#11 Mjo sant ;)
Kan du inte måla om bakväggen till vitt eller creme?
Tycker Fridas idé var bra, där finns ingen chans att de ska kunna komma till skada. Det finns ju uppladdningsbara batterier, då blir det inte så dyrt
#13 Nja, vill nog helst inte måla om dom - igen. ;) Men uppladdningsbara batterier var ju en smart ide, det kanske vore något.
Ja som Lyan sa, laddningsbara batteri, tänkte inte på det hehe :P