Marsvinen högre upp med katt?
Hej,
jag har skrivit längre ner om att ha marsvin och katt tillsammans i en tråd som egentligen handlade om allergi mot marsvin, men nu fick jag ordning på min dator och kunde starta en ny tråd.
Det jag undrar - jag skaffar alltså två små katter, har två små marsvin sedan tidigare. Deras bur har alltid stått på golvet, så att de kan gå ut direkt (i sin hage som jag har gjort nu så att de inte springer överallt och bajsar).
Nu funderar jag på om jag ska ställa buren på ett bord eller ngn slags bänk istället, för deras skull med tanke på katterna. Då blir det emellertid lite krångligare när de ska gå ut, men vad tror ni, är det bäst?
Det hade jag nog gjort, satt på ett litet bord eller liknande, och sedan tagit ut marsvinen i hage på dagarna, då med tak.
Katterna kanske vill leka med marsvinen och ta in tassarna genom gallret, har hänt att vår ena katt har gjort
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Katterna kommer jou ipp på bordet iaf. Katt och Marsvin har aldrig varit något problem för oss, de går fram och nosar har väl nån gång i början lagt tassen på dem men då fått en utskällning. Lämna aldrig dem tillsammans, katter är ju trots allt rovdjur men man ska lära sina djur att gå ihop, och inte krångla till det. Du kan ju låta Marsvinen få vistas i sin hande när du är hemma och kan ha uppsikt.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
En blomstersspruta med vatten och spraya när de går i närheten av buren. Det är vad jag hade gjort. Det är väldigt lätt att lära kattungar vad som får och inte får göras.
#2 Inte om man sätter buren på ett bord som är lika stort om buren
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, det var ju lite olika bud! Jag kommer inte att ha dem i samma rum i början speciellt när jag inte är hemma, jag kan stänga ordentligt mellan rummen, och sedan tänkte jag se lite hur det fungerar. Jag kanske ska ta upp det med blomsterspruta, det har jag använt tidigare på katter (med varierande resultat….), men de här är ju inte så gamla.
TAck för tips och svar!