Allergi mot marsvin?
Hej!
Jag har aldrig varit inne här, men hittade forumet av en tillfällighet.
Jag funderar på att skaffa två marsvin när jag separerar från mina barns far. Frågan är nu - han är allergisk mot katt och hund, och antagligen även marsvin (men det har han inte testat sig mot/för - däremot mot katt o hund). Han invänder nu mot att jag skulle skaffa marsvin för att barnen skulle dra med sig allergiframkallande "saker" när de flyttar mellan oss. Är det någon som har ngn erfarenhet av hur mycket man drar med sig hemifrån - är det realistiskt av honom att tro det (eller ska han bara krångla)?
Svårt att svara på kanske, men jag frågar ändå….
Tack!
Jag tycker det låter som att han krånglar.
Det du kan göra för att minimera risken att han känner av något är att barnen har rena kläder på sig och även har tvättat händerna noga när de åker dit. Eller bäst är väl bara att inte låta barnen gosa med marsvinen alldelens innan de ska till honom, så de inte har päls med sig på något sätt.
Är inte så haj på allergier men på detta sätt borde man minimera risken att något händer, jag tror heller inte att marsvin har samma effekt som tex. hund och katt när man förflyttar sig mellan bostäder.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ska man bli så noga så kommer ju barnen knappt kunna vara hos kompisar som har djur.
Som Stirrup sa, se till att barnen har rena kläder och inte har gosat med marsvinen strax innan de far så lär allt vara okej. Vill man vara extra noga är det väl att se till så att marsvinen inte är på barnens rum bland deras saker osv. Men personligen tycker jag det är självklart att du ska få skaffa marsvin när ni inte längre bor tillsammans. Eller djur över huvudtaget :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Min sambos mamma är jätteallergisk mot marsvin, så pass att hon knappt kan hälsa på oss någon timme (trots medicinering). Men när vi åker dit är det INGA problem alls och vi brukar ha djurhår på kläderna ibland. Så jag tror inte att det är något problem faktiskt. Men du kan ju ändå se till att barnen byter till rena kläder just innan de åker iväg mest för att han inte ska kunna klaga på djurhår :/

Beroende lite på hur han har reagerat tidigare när han blivit allergisk, så kan han nog ha anledning att vara orolig faktiskt. Min far är superallergisk mot bla häst, och han skulle nog inte heller ta någon risk… Och tyvärr är marsvin ett av de mer allergiovänliga djur vi har i vår omgivning. Men precis som de ovan redan har skrivit så är risken väldigt liten att han faktiskt skulle reagera - om ni nu är försiktiga. Han kanske misstror din vilja att förstå hans sjukdom? Det är ju tyvärr inte allt för ovanligt att "allt" blir tolkat som "krångel" vid en skilsmässa… Bästa sättet är ju naturligtvis att försöka lösa detta genom att diskutera med honom.
Efter att ha sett hur snabbt min far har fått en allvarlig allergireaktion när han kommit i kontakt med hästkläder och även nötter så har jag full förståelse för att din fd man kan vara orolig…
Min make är superallergisk mot katter. Lite mot hundar. Vi har marsvinen i sonens rum, men visst är de i soffan o gosar med dem när de ser på tv också. Min make har inga som helst problem med dem. Såklart var vi berädda på att vi kanske måste föra marsvinen tillbaka. Om han själv bär marsvinen brukar han bli lite täppt i näsan.
Jag tror inte det blir några problem med din make. Du har ju fått bra råd här angående rena kläder osv.

#4 För det första så är ju nötter en helt annan sak, det kan ju vara en livsfarlig allergi och leda till chock och andnöd, så det går ju inte riktigt att jämföra. Hästar kan man också vara allergisk mot på ett helt annat sätt, ofta taglet i pälsen som spökar då och kan ge kraftiga symtom. Vanlig pälsdjursallergi är ju en annan sak då man mer blir snuvig, rinnig i ögon och allmänt trött. Det är sällan "allvarligt", mer bara jobbigt. Allergi är ju inte heller en sjukdom :) MEN självklart ska det ändå tas på allvar och barnen ska ha nytvättade kläder och vara nyduschade när de åker, men mest för att visa respekt snarare än att undvika allvarliga symtom hos pappan.
Sedan är det ju inte ens säkert att han är allergisk mot marsvin, min bror är exempelvis allergisk mot katter, men inte mot hundar, marsvin osv. Men om han är allergisk mot hund så är han troligen även allergisk mot marsvin, för då är det ju troligen pälsen i sig han är allergisk mot. Min bror är ju troligen allergisk mot katters saliv (vilket är rätt vanligt) o ch då är det ju BARA katter han reagerar på och det gäller ju just katter.
För det första det är inte pälsen i sig som man reagerar allergistk på utan de allergener som finns i och på pälsen. De kommer från huden. Endel säger att de känner av om någon djur bara slickar på dem men det har jag svårt att ta in.
Jag är allergisk mot katt, hund fågel i första hand. Mest katt och bara vissa hundar. Vi har hund, en samojed som jag inte reagerar de minsta på. Men tex stövare och schäfer däremot kan jag känna av om jag har närkontakt.
Jag har inte känt av allergi mot något av mina marsvin.
Kommer med en annan vinkling på det hela. Om din man är allergisk kan de ju vara så att även era gemensamma barn är det, eller riskerar att utveckla allergi. I det avseendet är det viktigt att veta hur allergisk. Som andra skrivit det är stor skillnad mellan lite rinnsnuva och att det kliar till allvarliga tillstånd med andningssvårigheter.
Försök prata med din fd om allergin och ta reda på om barnen är allergiska. Det kan bli så ledsamt annars om barnen fäster sig vid djur ni inte kan behålla av det skälet
Tack för alla svar!
Rena kläder är en självklarhet, men jag har också tänkt testa barnen som Arinah föreslår, innan vi ger oss in i något sånt. Sedan borde jag egentligen kräva att han också testar sig, men jag vet inte…. Är rädd att det här kommer att utveckals till en "tyck-bäst-om-mig"-maktkamp, vilket inte alls var min mening från början.
Mina föräldrar har t.ex. katter men han reagerar aldrig när vi kommer därifrån, trots att han är kattallergisk. Att han reagerarar mot hundar har överhuvudtaget aldrig märkts, trots att han ska vara allergisk. Det yttrar sig mest som snuva och kliande ögon.
Ja, det här tål att tänkas på…
Tack igen!

#8 Andningssvårigheter pga pälsdjur, då pratar vi ju astma och det är ju en annan sak :)
Jag fick en allergichock och kunde inte andas när jag praktiserade hos en veterinär. Det var inte Atsma men jag regaderade ju på omgivningen.

#11 och #12 Man lär sig något nytt varje dag :) Jag har ju läst om allergi mm, men inte att pälsdjur kunde ge andningsproblem, men okej :)
Hej,
jag lyckades inte skriva ett nytt inlägg (har inte skrivrättigheter…?) så försöker här istället.
Jag undrar helt enkelt om någon har erfarenhet av att introducera nya djur till marsvinen?
Våra små tjejer är 1 år nu, och springer ganska mycket fritt i vardagsrummet (men vara när vi är hemma). Vi har länge funderat på att också ha en katt, men är osäkra på om det skulle fungera, från båda hållen.
Är det någon som har båda och kan berätta hur det fungerar?
Tack!
#14 Jag har både hund och katt plus då marsvinen.
Jag gjorde så att katterna fick försiktigt lukta på marsvinen när jag har dem i famnen. Och sedan då aldrig lämna dem ensamma (utom när marsvinen är i sin bur då). Men med mina katter,hund & marsvin går det superbra :)
Dem har helt enkelt lärt sig att marsvin inte är ett byte (ialla fall när jag är med)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15 Tack för svaret - det låter bra! Men hur har marsvinen reagerat när de träffat katten första gången - tänker ju på att våra är så pass stora nu och inte alls är vana vid andra djur. De är också vana vid att gå ganska mycket lösa, men det hade jag i och för sig tänkt begränsa lite då vi inte riktigt håller reda på var de har varit. Så där får jag hitta en bra lösning.
#16 Vissa har blivit lite rädda, andra har inte reagerat alls :)
Se till att marsvinen aldrig är ensamma med katterna, katter har jaktinstinkt och deras "lekar" är mer hårdhänta!
Nej, det ska de aldrig vara. Tack för svar!
Som många redan har skrivit tror jag mest han krånglar. Barnen har ju kompisar med djur (de flesta människor har ju det) och jag tror ju knappast att de inte rör de djuren. Så att de skulle bli problem bara för att du skaffar djur anser jag är lite… orealistiskt. Glöm inte testa barnen mot hö när du väl testar dem, eftersom det är marsvins basföda och det är vanligt att vara allergisk mot det. Lär barnen från början att tvätta händerna efter de vart med marsvinen så kommer inte deras pappa kunna klaga över att de glömt heller :) Jag brukar ha marsvinen på en filt när jag har dem i knät, dels för att man inte ska bli helt nerbajsad men också för att inte bli nerhårad :) När du testar barnen mot allergin kan du ju fråga sköterskan hur allergena marsvin är osv :) Lycka till!
#20 Dem har redan marsvin nu, denna tråden är 1 år gammal nästan ;)
haha, glömmer alltid kolla sånt ;P haha. Tack (igen tror jag va?) ^^
#22 Haha lätt att missa, finns en tråd om det, men som sagt alltid lätt att missa (själv gjort det måååånga gånger haha)