Allergi, måste kanske sälja av lite :(
Min styv pappa har börjat regera lite på mina djur och måste överväga att kanske sälja av några, men hur ska jag kunna välja :'(

Oj , det var tråkigt att höra! 
Jag skulle aldrig kunna bestämma mig om vilken/vilka marsvin jag skulle sälja.
Tycker synd om dig… men din styv pappa måste ju också må bra …
//Anna
Vill tipsa om ett medel som man kan behandla pälser på piggarna med. Petal Cleanse (eller Allerpet C, en likvärdig produkt) heter det. Finns i välsorterade djuraffärer lr på nätet. De innehåller oljor & ämnen som kapslar in & oskadliggör allergener i form av små fina partiklar så att allergin försvinner. Jag har hör flera som framgångsrikt har testat. Kanske värt ett försök?

Håller med EvaLuna, Testa det! Det hjälpte min kompis!

Jag har fått lov att omplacera några av mina marsvin, just pga allergi. Men min allergi är inte mot pälsdjur utan mot höet. Nu har jag 4 st marsvin kvar, och dom bor i ett eget rum, jag får hjälp att ge hö varje dag samt att städa burarna så nu känner jag inte så värts mycket. Jag är givetvis överlycklig att jag kan spara några marsvin.
Jag har inte hört talas om det här medlet, men tycker absolut det är värt att prova! Lycka till =)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Oj, tack för alla svar ;)
Jag har ju chinchillor, kaniner, marsvin, ödlor och fiskar.
Chinsen tål han bra. Så valet och kvalet står mellan kaninerna och marsvinen. Har just nu 2 burar med marsvin men funderar på att kanske sälja så man bara har 1 marsvins bur till en början?
Nej usch, detta känns för hemskt :(
Kan man bo med 6 chinchillor, 3 ödlor, 2 kaniner, 4 marsvin, 1 litet akvarium och 1 hund i en etta eller tvåa? (lägenhet)
Blir det för tångt/luktar för starkt? det dåliga med denna lösning är att endel djur nog inte kommer kunna vara lösa så mycket pga risken för att förstöra lister, tapeter osv :/
#11 Det känns nog lite litet , de flesta djuren känns som att de kräver rätt stor plats, då har du nog bara en zoologisk trädgård hemma, utan möjlighet till något annat.. så nej jag tror inte det är varken möjligt eller rimligt.. Du får nog ta och minska antalet djur, välja vad vilken djursort/er du verkligen vill ha och koncentrera dig på dem istället..
mm, då blir det nog marsvinen som ryker i första hand :(
Kanske kan låna ut hanarna till avel typ, en börjarn iaf :/
#15 Om det är någon tröst så vet du att jag kan ta hand om något marsvin till dig. Foder? Hoppas trots allt att du kan fixa så att du får behålla alla djuren hemma. Allergi är en förbannelse
Lycka till!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Ja om du vill ha Sammy på Lån och se om han kan få några ungar så är han till låns :)
Snuttan e dock för gammal, dags att bli pensionär för henne ;)

Moa vänligen ta detta via PM med EvaLuna..
Min kompis kunde som sagt ha marsvin efter alla års allergi. Hon är jätte lycklig nu! Kan dock hålla med om att 11 djur i en etta är väldigt mycket
#19 ja alternativet är väl sälja av lite å bo kvar eller flytta, men hur det än blir måste jag ju sälja så :(

#20 Det är synd,Rafflan.. Men du kan alltid låna ut dom eller liknande om du vill ha kvar dom i din ägo!

jag är allergisk men inte så jätte. vad jobbigt , :'(
Tanken blir då så här, snuttan kan ev säljas till ett riktigt bra hem sebbe och sammy lånas ut till kel/utställning/avel och kommer ev säljas sen om dom har det bra, annars får dom flytta hem igen när jag flyttat så jag har större och mer plats.
Dijete: Finns din kompis som använder Petal Cleanse härpå MIF? Skulle vilja ha lite appliceringstips… & råd om mängder & sånt. Kanske utbyta lite erfarenheter & så…
#30 PM:a? :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#30 Hon finns tyvär inte på MIF. Men jag kan se om jag kommer ihåg detta nästa gång jag träffar henne :)
Nämen gud vad tråkigt! :( Skulle bli helt förstörd om jag var i samma situation som dig. Hoppas det löser sig!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Toppen dijete! Tack på förhand.

#24 Det är lugnt! Träffar nog henne om några dagar :)
Rafflan! jag har bott i en liiiiiten etta (28kvadrat) med hund, katt/er (en period 4st räddningsobjekt men det var för mkt), 1 kanin & ca 10 marsvin + 2 råttor.
katterna hade jag byggt på höjden åt..
det gick men det fanns bara plats till sängen/bäddsoffa + burarna och det enda man gjorde var att städa till alla.. så det går åt mer bottenmaterial än normalt, man får dammsuga ständigt …
det var en nödlösning som funkade bättre än man kan tro men kanske inte i flera år, djuren fick ju turas om att vara på golvet (hade snälla katter)
men ja, det var helt för mkt djur men visst går det!
#36 okey :D
Hej Cavia!
Vet att det gått några år sen nån kommenterade detta men jag gör det ändå :) jo, så här är det. Det finns "hökuber" som innehåller allt som vanligt hö har. Och det är allergivänligt för dig och ofarligt för marsvinen.
Bättre kan det inte bli ;)
/Minna
#38 Hökuber är inte bra att ge hela tiden, kanske tillfällig grej men marsvin ska äta hö för tänder och magens skull. Hökuber kan aldrig ersätta det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan meddela att vi löste det tillfälligt och nu har jag flyttat så hans allergi är inge problem längre :)