Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 893 ggr
Lyan
0

Vivi är halt :-(

Vivi har varit halt ett tag nu. Hon var inne och blev röntgad idag eftersom hon har legat i "satinsjukeställning" men röntgenbilden var fin tack och lov! Däremot visar hon smärta när vänster knä palperas, men ingen vet säkert vad som är fel.

Jag misstänker att det är ett ledband som har blivit skadat. Hon hade ont och hoppade på tre ben för någon månad sedan men blev bra efter vila men jag tror att det är samma skada som har gått upp igen och vet. höll med.

Hon ska in och röntgas igen om två veckor för att helt kunna avskriva satinsjukan även om vi är 99,99% säkra att det inte är det som är fel.

Hon ska äta metacam i tre dagar och vila men frågan är om det räcker om det är ett ledband. Det går ju inte att operera ett så litet djur heller :-(

Någon som har erfarenhet av hälta eller trasiga ledband på marsvin?

Lyan
0

Putt!

Vet inte hur jag ska göra :-( Hon sitter nu i en liten bur och vilar benet men troligen kommer det ju inte bli bra eftersom hon har haft problem så pass länge som hon har. Hon måste sitta ensam för hon blir elak när hon tycker det är för trångt och det är ju inget kul liv att både behöva sitta ensam och trångt. Släpper jag ut henne i stora buren så blir hon ju gladare men smärtan i benet kommer finnas oavsett.

Jag vill inte att hon ska behöva ha ont, samtidigt tycker jag inte att hon är så pass dålig att hon ska behöva somna in. Var går gränsen för när det blir för ont?

Sanni
0

Om det är frågan om en ledband så finns ju smärtan där (nästan) hela tiden. Har benet blivit alls bättre efter veterinärbesöket?

Jag skulle säkert låta henne somna in tyvärr. Om hon redan haft skadan så länge och det blir inte bättre. Dessutom sitter hon ensam, som jag tycker kan göra henne ennu mer deprimerad. Jag har ju inte sätt henne, men enligt dig så trivs hon inte så bra i nuvarande tillståndet? Jag hade en liknande situation med min ena marsvin, men han hade impacted rectum. Visst skulle han ha klarat av att leva med det ett nästan normalt liv, men någonstans går det en gräns för mig, för det fans dagar då han inte var okej. Det var inte ett lätt beslut, men självklart det bästa. Känslan när man visste att han inte mera hade ont var en lättnad, fast det hade handlat "bara" om några dagar i veckan. Jag tycker det är fel att djur behöver känna smärta om det inte är säkert att det kommer att bli bra igen.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Lyan
0

Jag vet inte om hon har blivit bättre eftersom hon går på smärtstillande och att jag inte kan palpera knäet på rätt sätt. Jag tycker knäet känns lite varmt men det kan vara inbillning.

Hon trivs inte alls ensam eller i lilla buren och jag tycker att hon har tappat lite vikt. Jag funderar på att sätta henne och en annan hona i en större liten bur, kan fixa en som är ca 1,5kvm och låta henne sitta där tills återbesöket. Har hon fortfarande ont då så finns det nog inget att göra :'( Tycker inte att det är rätt att ha henne på smärtstillande hela tiden heller

Usch, vad svårt det är! Hon är ju inte sjuk i övrigt, en helt normal treåring :-(